Simo Rantalainen kannattaa intifadaa – ja pyytäisi Salman Rushdielta nimmarin

 
Simo Rantalainen

Simo Rantalainen (keskellä) paljastaa huomenna tiistaina kuultavassa Ex-Criminals -ohjelmassa Ali Niemelän ja Late Johanssonin vieraana, kuinka Timo Soini aikanaan torppasi Rantalaisen kansanedustajaehdokkuuden perussuomalaisissa. ”Soinin mukaan olisin ollut tahra puolueelle”, Rantalainen sanoo. Kuva: Mia Johansson

– En sanoisi sitä valaistumiseksi, mutta aloin miettiä, olisiko sittenkin olemassa joku korkeampi voima, joka ihmislasta ohjaa täällä maan päällä. Niinpä minusta sitten tuli käännynnäinen muslimi, kertoo ex-ateisti Simo Rantalainen.

Siitä on neljännesvuosisata, kun Simo Rantalainen pahoinpiteli iltapäivälähden toimittajan ja sai potkut kulttimaineeseen nousseen Hyvät, pahat ja rumat -tv-ohjelman juontajan paikalta.

Väkivaltaista ryöpsähdystä oli edeltänyt kolme vuotta kestänyt islamilaisen sharia-lain opiskelu. Rantalainen oli matkustanut töihin Saudi-Arabiaan ja piipahtanut moskeijassa. Kesän aikana vannoutuneesta ateistista tuli muslimi.

Sansa neliöb. 11.11.-10.12.

– En kokenut mitään valaistumista, mutta jostain tuli sellainen sisäinen tunne, että tämähän sopii minulle, kuvailee Rantalainen tänään tiistaina Radio Deissä kuultavassa Ex-Criminals -ohjelmassa.

– Monet sanovat, että islam on paljon raaempi ja julmempi uskonto kuin kristinusko, ja minäkin olen sitä mieltä. Se ei ole niin armahtava. Allah on kuuleva ja tietävä.

Allahin soturi

Evankelis-luterilaisen kirkon jäsenyyden Rantalainen jätti heti täysi-ikäiseksi tultuaan. Ratkaisuun ajoi ”pakkokasvatus”.

­– Lotilan kansakoulussa Lahdessa syötettiin kristinuskoa. Olen aina ollut sitä vastaan, että ihmislapsi ei saa itse mieltää uskontoa tai uskoa korkeampaan. Olin ateisti koko lapsuusikäni, ja minua otti päähän käydä uskonnontunneilla pakolla. Lukiossa uskonnosta meinasi tulla kerran ehdotkin.

”Kansakoulussa syötettiin kristinuskoa.”

Elokuussa kuusikymmentä vuotta täyttävä Simo Rantalainen on pysynyt pari viime vuosikymmentä poissa julkisuudesta. Välillä mediassa julkaistiin ”Mihin katosi Simo Rantalainen?” -juttuja.

Rantalainen katosi, ja hänen tilalleen tuli Mujahed Bin Risto Faisal. Allahin soturi, Riston Poika kuuluu Rantalaisen uusi nimi suomeksi.

Hämeen-Anttilan opissa

Mikä sitten Allahissa ja islamissa vetoaa Rantalaiseen? Jopa siinä määrin, että hän opetteli professori Jaakko Hämeen-Anttilan opastuksella vaikeaksi mielletyn arabian kielen voidakseen lukea koraania.

– Minulla on sellainen sisäinen tunne, etten olisi enää hengissä, jos en olisi… Rantalainen aloittaa, mutta jättää lauseen ilmaan.

– Aina kun rukoilen, saan sisäistä henkistä voimaa, en niinkään konkreettisia vastauksia. Rukous, Salat, on yksi islamin viidestä pääpilarista. Salatin tulisi toistua viisi kertaa päivässä ja se suoritetaan mieluiten moskeijassa yhdessä toisten kanssa. Salat voidaan suorittaa myös yksin tarpeen vaatiessa.

”Päähäni ei koskaan mahtunut se, että Jumalalla voisi olla lapsia.”

Simo Rantalainen kantaa taskussaan Hämeen-Anttilan islamin selitysteosta ja tykkää puhua teologiaa.

– Salat on kuitenkin pikemminkin jumalanpalvelusta kuin rukousta niin kuin kristinuskossa ymmärretään. Kristillisen rukouksen vastine islamissa on Dua, joka on pyyntörukous, hiljainen keskustelu jumalan kanssa.

Miksi sitten islam eikä kristinusko? Onko kaikki vain seurausta lapsuuden tuputtamiskokemuksista? Ei se Rantalaisen mukaan niin yksinkertaista ole. Sen sijaan ”teologian selkeys” viehättää häntä juuri islamissa.

– Päähäni ei koskaan mahtunut se, että Jumalalla voisi olla lapsia. Islaminuskossa Jeesus on yksi profeetoista. Se on helpompi ymmärtää.

Lakiuskontona islam tarjoaa teologiansa lisäksi myös selkeitä sääntöjä ja käyttäytymisnormeja. Rantalaiselle sharia-laki kelpaa.

– On aika selvät pelisäännöt. Kolmesta rikoksesta saat ilman oikeudenkäyntiä ehdottoman kuolemantuomion. Ne ovat murha, raiskaus ja huumausainerikos. Varastamisesta lähtee vain käsi.

Kädettömien keskellä

Mujahed Bin Risto Faisal, Allahin soturi, Riston Poika, ei puhu sharia-laista vain teorian tasolla tai symbolisina säädöksinä. Hän on elänyt maissa ja yhteiskunnissa, joissa shariaa noudatetaan kirjaimellisesti.

– Olen tavannut käsipuolia ja kokonaan kädettömiä, mutta olen kyllä yrittänyt välttää heitä, koska he ovat yhteiskunnan pohjasakkaa.

– Koraanin säännöt ovat selvät. Jokainen, joka joko syntyy muslimiksi tai kääntyy muslimiksi, hyväksyy ne. Mutta kaikki on suhteellista. Allah on suopea ja antaa aina anteeksi, jos ihminen katuu tekojaan ja rukoilee.

Rantalaisen mukaan on selvää, että jokaisella ihmisellä on vain kaksi tietä.

– Kun ihmisen maallinen vaellus päättyy, eli ihminen lakkaa fyysisesti olemasta, niin uskon, että lähdemme tästä johonkin paljon suurempaan. Ongelma on vaan se, että kukaan ei ole tullut kertomaan, mitä siellä on.

– Koraanin tulkinta on se, että on paratiisi ja helvetti. Paratiisiin menevät ne, jotka Allah sinne laskee ja kadotukseen ne, jotka ovat niin paljon tehneet jumalan mielestä syntiä, että heidän päälle kaadetaan helvetissä tulikuumaa kiehuvaa vettä.

Lähi-idän herkkä piste

Yksi kansainvälisesti tunnetuimpia esimerkkejä sharia-lain hampaisiin joutuneista entisistä muslimeista on kirjailija Salman Rushdie, jolle Iranin uskonnollinen johtaja ajatollah Ruhollah Khomeini antoi helmikuussa 1989 fatwan tämän Saatanalliset säkeet -teoksestaan, eli käytännössä tuomitsi kirjailijan kuolemaan.

Mitä Rantalainen tekisi, jos tapaisi Salman Rushdien?

– Pyytäisin nimmaria ja keskusteltaisiin syvällisiä. Saatanalliset säkeet oli erittäin raskas ja vaikeaselkoinen kirja, olen sen lukenut. Se oli provokaatio, jolla hän halusi jostain kumman syystä kaivaa verta nenästään.

– Olen maltillinen muslimi. Ei ole minun tehtäväni ryhtyä tuomitsemaan eikä rankaisemaan muita ihmisiä. Se on jumalan tehtävä.

”Palestiinalaisvaltio kuuluu palestiinalaisille. Jos Raamattu sanoo muuta, niin sitten tapellaan.”

On kuitenkin yksi herkkä piste, jonka kohdalla Simo Rantalainen ei suostu jättämään tuomitsemisesta yksin jumalan tehtäväksi. Se on Israel ja juutalaiset.

– Niin kauan kuin muslimien oppressiota jatketaan, niin me ei lopeteta ikinä vaan painetaan loppuun saakka. Meillä on niin monta intifadaa kuin tarvitaan eikä Jeesus voi siinä auttaa mitään.

Rantalaisen mukaan Lähi-idässä on ollut ”tilanne päällä” arabikeväästä lähtien.

– En niinkään syyllistäisi kristittyjä vaan juutalaisia. Ne ovat mielestäni kaiken tämän takana. Juutalaiset asekauppiaat ja liikemiehet hilluvat pyhässä ja luvatussa maassa amerikkalaisten mandaatilla. Totta kai palestiinalaisvaltio kuuluu palestiinalaisille. Jos Raamattu sanoo muuta, niin sitten tapellaan.

Simo Rantalainen Ex-Criminals -sarjan vieraana Radio Deissä tiistaina 8.6. kello 22.05. Uusinta sunnuntaina 13.6. kello 16.05. Kaikki lähetetyt jaksot kuulet täältä.

Juttua päivitetty 8.6. Kuvaajan nimi korjattu.