Yleinen: Tuomas Enbuske kuvaa luterilaista uskoaan: ”Ei kielilläpuhumista, ei ikoneja, ei suitsukkeita – Sana riittää”

Risto Huvila ja Hannu Juusola tulkkasivat Israel-Palestiina-konfliktia Viikon debatissa: ”Keskustelijoilla ei ole yhteistä käsitystä historiasta.”

 

Juutalaisten ja palestiinalaisten välistä konfliktia selitetään eri tavalla. Yliopiston professori ja kristillisen median Israel-asiantuntija eivät löytäneet yhteistä säveltä Radio Dein Viikon debatissa konfliktin syihin ja seurauksiin.

Israelissa purkautuu juutalaisten ja palestiinalaisten välinen jännite viikosta ja vuodesta toiseen. Miten palestiinalaisten kokemaa sortoa ja juutalaisten kokemaa antisemitismiä pitäisi ymmärtää ja sovittaa yhteen? Radio Dein Viikon debatissa teemaan tarttuivat Helsingin yliopiston professori ja Suomen Lähi-idän instituuttia (FIME) ylläpitävän säätiön hallituksen puheenjohtaja Hannu Juusolan ja Suomi-Israel-yhdistysten liiton puheenjohtaja, kolumnisti Risto Huvilan.

 

IK-opisto Neliöb. 20.5.-2.6.

Israel – minkä kansan ja minkä historian summa?

Nykyisen Israelin alueen lisäksi osa nykyistä Jordaniaa oleva niin sanottu Palestiinan alue annettiin ensimmäisen maailmansodan seurauksena Britannian hallinnoitavaksi mandaattialueeksi 1920-luvun alussa. Tuolloin alueella asui enimmäkseen arabeja ja muslimeja kuten ihan jo ensimmäiseltä vuosituhannelta asti.

Kun perustettiin Palestiinan mandaatti, siinä luvattiin alue sellaisille, jotka eivät olleet siellä. Siinä annettiin valtuudet toimia sionistiselle liikkeelle, joka ei edes alueella ollut. 

Kuitenkin toisen maailmansodan myötä juutalaisten vaino ja etenkin joukkotuho Euroopassa kiihdyttivät juutalaisten muuttoa jälleen Palestiinan alueelle, missä juutalaiset olivat asuneet Abrahamin ajoista alkaen ensimmäiselle vuosituhannelle saakka.

Kun puhumme ensimmäisestä Israelin kuningaskunnasta, ollaan jo 3000 vuotta sitten tapahtuneessa ajassa.

YK julkaisi vuonna 1947 suunnitelman Palestiinan alueen jakamisesta juutalaisten ja arabien kesken ja erillisen kaksoishallintoalueen perustamisesta Jerusalemiin. Neuvottelujen juutalaisosapuolet hyväksyivät ehdotuksen, mutta arabit kieltäytyivät. Tätä seurasi väkivaltaisuudet. Kun Brittimandaatti päättyi 14.5.1948, Israel julistautui itsenäiseksi. Väkivaltaisuudet kärjistyivät täysmittaiseksi Israelin itsenäisyyssodaksi, kun arabimaat hyökkäsivät itsenäisyysjulistuksen jälkeisenä päivänä estääkseen juutalaisvaltion synnyn. Israelin puolustusvoimat kukistivat arabiliiton ja valtasivat lisäalueita.

Raamatun ajan juutalaiset eivät mahdu professorin aikajanalle 

Radio Dein Viikon debatti tuntui osuvan heti kompastuskiveen, kun julkisuudessa juutalais- ja Israel-myönteinen puhuja vastaa samaan kysymykseen kuin palestiinalaisten kokemista epäkohdista esiintyvä professori. Mistä siis alkaa konflikti?

– Kun juutalaisia siirtolaisia alkoi tulla (ensimmäisen maailmansodan aikana), he halusivat alueelle oman valtion. Sen takia he (palestiinalaiset) alkoivat vastustaa muuttoa ja sitä, että kun juutalaiset saivat alueita itselleen, niin siellä olevia viljelijöitä siirrettiin pois. He menettivät työnsä ja valittivat osmanien johdolle, että maahanmuuttoa pitäisi rajoittaa. Konflikti alkoi siis jo aikaisemmin, toteaa Hannu Juusola

– Kun perustettiin Palestiinan mandaatti, siinä luvattiin alue sellaisille, jotka eivät olleet siellä. Siinä annettiin valtuudet toimia sionistiselle liikkeelle, joka ei edes alueella ollut.

Tämä näkemys ei miellyttänyt Holokaustin uhrien muisto ry:n varapuheenjohtaja Risto Huvilaa, joka kirjoittaa myös englanninkielistä blogia Jerusalem Post ja Times of Israel -uutissivustolle. Hänen mukaansa Israelin valtiolliset juuret ovat paljon kauempana.

– Hannun mielestä Israelin ongelma alkoi Ottomaanien aikana. Mutta syy mikä johti Balfourin julistuksen antamiseen (1920) oli Brittihallinnon ministereiden ymmärrys siitä, että juutalaisten juuret menevät sillä alueella hyvin pitkälle. Kun puhumme ensimmäisestä Israelin kuningaskunnasta, ollaan jo 3000 vuotta sitten tapahtuneessa ajassa.

Sometuomio: Molemmat olivat väärässä ja puhuivat toistensa ohi

Ohjelmaa kuuntelivat sekä Israelin ja juutalaisten puolesta julkisuudessa puhuneet kuin kristillistä sionismia kritisoineet. Esimerkiksi kristillisen sionismin aatehistoriasta väitellyt, Jerusalemissa tutkijana toiminut Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Timo R. Stewart huomasi, että keskustelijoiden taustatkin olivat yhteensovittamattomat.

Stewart totesi viestipalvelu Twitterissä myös, että Risto Huvila ja Hannu Juusola ”puhuivat pitkälti toistensa ohi”. Sen sijaan Patmos lähetyssäätiön toiminnanjohtaja Pasi Turunen antoi julkisen tunnustuksensa Risto Huvilalle hänen Facebook-seinällä.

Hannu Juusola ja Risto Huvila osallistuivat Viikon debattiin 8.2.2022.
Kuuntele Viikon debatti Dei Plus -palvelusta

 
Dei, aamuvirkut, artikkeliban 7.2.- (2/2)