Lähetystyö: Lähellä Jeesusta viisi vuosikymmentä – tärkeintä lähetysjärjestölle ei ole lähetystyö vaan evankeliumi Ihmisiä ja ilmiöitä: Tekoäly nyt ja tulevaisuudessa

Piispa Jukka Keskitalo kirkolliskokouksen avajaismessussa: ”Paimenen ja lampaan välisessä suhteessa ei ole kyse valtasuhteesta, vaan vuorovaikutuksesta”

 

Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo. Kuva: Sanna Krook/Kirkon kuvapankki

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen kevätistunto käynnistyy tänään tiistaina 7.5. ja jatkuu perjantaille 10.5. saakka. Avajaismessussa Turun Maarian kirkossa saarnasi Oulun piispa Jukka Keskitalo.

Johanneksen evankeliumin paimenaiheisen tekstin (Joh. 10: 11–16) pohjalta puhunut piispa Keskitalo pohti raamatuntekstien paimen-terminologian haasteita nykyajan ihmisen näkökulmasta. Siinä missä Jeesuksen aikana paimentolaisuus oli elämäntapa ja paimentaminen tuttua, nykyajan ihmisillä ei juuri ole tuntumaa paimentolaisuuteen. Postmoderni ihminen ei halua olla paimennettava, eikä halua myöskään joutua paimentamaan muita. Lammas nähdään usein tyhmänä laumaeläimenä.

”Kukapa sellaiseen haluaisi samaistua? Ja kukapa nyt ylipäätänsä haluaisi vain lammasmaisesti seurata jotakin toista. Ei nyt ainakaan yksilöllisyyttä arvostava somekansa, joka erilaisten kohujen perässä ryntää suurena laumana milloin tuleen, milloin veteen”, Keskitalo sanoi.

IK-opisto Neliöb. 18.-31.3.

Keskitalo nosti kuitenkin esiin toisenlaisen näkökulman. Tutkimuksen mukaan lammas aistii älykkäällä tavalla paimenen liikkeet ja reagoi niihin. Se myös aistii tarkasti lauman muiden jäsenten mielenlaadun ja ottaa sen huomioon.

”Tätä taustaa vasten raamatun paimentekstit taitavatkin olla pikemminkin vastakulttuurinen voima modernille yksilöllistä sankaruutta korostavalle ajallemme kuin sovinnaisuutta korostavia kertomuksia.”

”Paimenen ja lauman, paimenen ja lampaan välisessä suhteessa ei ole kyse valtasuhteesta, vaan vuorovaikutussuhteesta. Puhe Jeesuksesta paimenena ja meistä kristityistä lampaina ja laumana puhuu enemmän ihmisen ja Jumalan välisestä syvästä suhteesta kuin sokeasta seuraamisesta. Kyse on paimenen ja lauman välisestä hyvin tiiviistä vuorovaikutuksesta.”