Elämäntaito: Päivi Niemi: ”Hetken hyvä kannattaa maksimoida” Ihmisiä ja ilmiöitä: Suomen viihteessä kristinusko näkyy useimmiten joko ahdistavana uskontona tai mitäänsanomattomana harrasteluna

Lähetyslentäjä Roy Rissanen: ”Toteutan kutsua, joka sydämelleni laskettiin”

 

Sirpa ja Roy Rissanen lennollaan Siperian yllä. Kuva: Sirpa Rissanen

Roy Rissanen sai lähetyskipinän tultuaan uskoon ja innostui lentämisestä kaverinsa kyydissä. Mongoliassa kohteesta ei löydy aina lentokenttääkään, mutta haastava työ innosti Rissasia alusta lähtien.

– Kuulin MAF:n työstä kaveriltani. Hänen pienlentokoneensa kyydissä innostuin heti, muistelee Roy Rissanen lentäjän uransa alkua. Hän toimii Sirpa-vaimonsa kanssa Mongoliassa ja myös johtaa MAF:n toimintaa siellä.

MAF (Mission Aviation Fellowship, maf.fi) lennättää matkustajia vaikeakulkuisilla tai turvattomilla alueilla kehitysmaissa. Lisäksi se tukee lähetys- ja avustusjärjestöjä kouluttamalla ja valmentamalla lentäjiä ja muuta henkilökuntaa. Virallisena jäsenjärjestönä ja edustajana Suomessa toimii MAF Suomi.

SEKL Neliöb. 25.-31.3. MJa

Aloittaessaan työnsä lähetyslentäjänä Roy Rissanen oli ollut uskossa vasta muutaman vuoden. Mutta uskoontulo olikin kirjaimellisesti käänteentekevä kokemus.

– Elämäni oli menossa täysillä kierroksilla huonoon suuntaan, kun yllättäen helluntaina 1987 keskellä yötä, yksin asunnossani oivalsin, että Jumala on olemassa. Kokemus oli fyysisestikin hyvin voimakas. Elämä muuttui pysyvästi.

Saman tien syttyi lähetyskipinä. Kaverinsa kyydissä yläilmoissa Rissanen sitten tajusi löytäneensä oman alansa. 

– Kouluttauduin päivätyöni ohessa. Valmistuttuani hankin kokemusta työskentelemällä Suomessa ansiolentäjänä.

Haastavaa ja palkitsevaa

Vuonna 1993 Rissaset lähtivät ensimmäiselle kaudelleen Tansaniaan. Sen jälkeen he ovat työskennelleet useissa maissa. 

– Haimme Mongoliaan, kun MAF aloitteli siellä uutta työtä vuonna 1999. Meitä houkutti työ uudessa haastavassa ympäristössä, Roy Rissanen muistelee. 

Kun työ oli saatu hyvin käyntiin, he jatkoivat sitä muualla. MAF pyysi kuitenkin Royn uudestaan Mongoliaan viisi vuotta sitten, koska sinne oli vaikea löytää työntekijöitä.

Vaimo Sirpa on Medialähetys Sansan palveluksessa ja avustaa paikallisen kumppanin Perheradio Wind FM:n viestinnän ja projektihallinnon tehtävissä. 

– Hän on myös toiminut tukenani MAF Mongolian johtamisessa, jotta olen pystynyt turvallisesti keskittymään lentämiseen, Roy Rissanen kiittelee.

– Toteutan kutsua, joka sydämelleni laskettiin 33 vuotta sitten. Matkustajat ovat meille enemmän kuin asiakkaita.

Koneilla myös noudetaan vakavasti loukkaantuneita tai sairastuneita pääkaupunki Ulaanbaatarin sairaalaan. 

Työ on monipuolista ja palkitsevaa. Lentäjänä joutuu etsimään turvallisia ratkaisuja tilanteiden mukaan ja yhdessä muiden kanssa. Aina kohteissa ei ole edes lentokenttää. Silloin maastoon laitetaan laskeutumista varten kiitotietä osoittavat reunaliput ja tuulipussit. 

– Nyt lentoliikenne on pysähdyksissä koronan takia. Odottelemme matkalaukut pakattuina, että pääsemme lähtemään kesäksi Suomeen. 

Lähetystyöntekijöinä Rissaset ovat toki tottuneet elämään tilanteissa, joissa toisinaan ollaan eristyksissä.

– Myös monet niistä, joita palvelemme, elävät eristyksissä ja monenlaisten rajoitusten alaisina.

Lentämisen uusi suunta

– MAF:n toiminnan alkuaikoina 75 vuotta sitten lentomatkustaminen oli niin kallista, että lähetyslentäjät lensivät omalla pienkoneellaan kotimaanlomalle Itä-Afrikasta Englantiin, Roy Rissanen toteaa. 

Tällä välin on totuttu halpalentoihin ja laajaan reittiverkostoon. Sitten tuli korona. Moni on kuitenkin pitänyt lentoliikenteen romahtamista siunauksena, joka voi auttaa hidastamaan ilmastonmuutosta. Mitä arvelee lentäjä Rissanen?

– Lentoliikenteen päästöjen haittavaikutus on ollut pieni, alle kaksi prosenttia. Ilmailu on silti keskusteluissa nostettu tikunnokkaan, hän harmittelee.

– Jos muutos jää pysyväksi, jäljellä olevat yhteydet keskitetään tuottavimpiin reitteihin. Kustannukset kasvavat ja lentolippujen hinnat moninkertaistuvat, eli tavallaan mennään ajassa taaksepäin. 

Lentäminen pyritään kuitenkin saamaan päästöttömäksi, ja MAF seuraa kehitystä. 

– Yhdeksänpaikkaisesta Cessna Caravan -koneesta, jota itse lennän, on jo olemassa sähköllä toimiva prototyyppi, joka teki onnistuneen ensilentonsa viikko sitten. Toivottavasti minäkin pääsen lentämään päästötöntä konetta.

Roy Rissanen muistuttaa vielä, että uusia lentäjiä tarvitaan.

– MAF tarvitsee ja kutsuu ihmisiä mukaan — työntekijöiksi, vapaaehtoistyöhön ja tukijoiksi. Ota yhteyttä ja lähde rohkeasti mukaan!

 
Päivä artikkelibanneri 11.3.- 2024