Ihmisiä ja ilmiöitä: Nina Åström palaa halusta kertoa Jeesuksesta

Kiinan teologia rikastuttaa maailmanlaajuista uskonnollista keskustelua

 
Nainen seisoo mäntymetsässä ja hymyilee kohti kameraa

Zhao Meiqing, Kiinan kristillisen neuvoston tutkimuksen päällikkö, vieraili Suomessa lähetyskumppanuusneuvotteluilla. Piplian kutsuma vieras kertoi Kiinan kristittyjen tilanteesta.

Suomen evankelisluterilainen kirkko järjesti lähetyskumppanuusneuvottelut Helsingissä 26.-30.8. teemalla ”Tapahtukoon sinun tahtosi”. Piplia toi neuvotteluihin vahvoja johtajia kansainvälisestä pipliaseurojen verkostoistaan. Yksi Piplian vieraista oli Zhao Meiqing, joka toimii Kiinan kristillisessä neuvostossa tutkimuksen päällikkönä ja edustaa lähetyskumppanuusneuvotteluissa Kiinan protestanttista kirkkoa. Hän kertoo, että kiinalaisella teologialla on paljon annettavaa kansainväliseen kirkkojen ja uskontojen väliseen keskusteluun. Zhao tekee tällä hetkellä väitöskirjatutkimusta Geneven yliopistossa ja Bosseyn ekumeenisessa instituutissa.

Mikä on kristittyjen tilanne Kiinassa nyt?

Kiinassa kristityillä on uskonnonvapaus, joka on taattu perustuslaissamme. Tilastollisesti Kiinassa on tällä hetkellä noin 38 miljoonaa kastettua kristittyä, yli 60 000 kristillistä kirkkoa ja kokoontumispaikkaa sekä 22 seminaaria ja raamattukoulua. Kiinalaiset kristityt rakastavat Raamattua ja osallistuvat innokkaasti jumalanpalveluksiin. He myös pitävät tärkeänä todistaa Kristuksen rakkautta maailmalle huolehtimalla ihmisistä ja palvelemalla yhteiskuntaa.

SEKL neliöb. 7.-13.10.

Kristinusko kasvaa Kiinassa. Mikä kristinuskossa vetoaa kiinalaisiin?

1950-luvulla Kiinan kristinusko aloitti kolmen itsen isänmaallisen liikkeen, jonka jälkeen Kiinan kirkko saavutti suvereniteetin ja aloitti uuden tien itsehallinnossa, itsevaraisuudessa ja itselevittämisessä. Vuonna 1958 Kiinan kirkko voitti tunnustuksellisuuden vaikutuksen ja aloitti yhdistyneet jumalanpalvelukset keskinäisen kunnioituksen hengessä, aloittaen näin yhtenäisyyden tien. 1980-luvulta lähtien Kiinan kirkko on pyrkinyt hoitamaan kirkkoa hyvin, eli hallitsemaan itsehallinnon, tukemaan itsevaraisuutta ja levittämään itse evankeliumia. Vuonna 1998 aloitettiin teologisen rekonstruktion ohjelma, jotta kristinusko sopeutuisi paremmin Kiinan kulttuuriin ja yhteiskunnalliseen kehitykseen. Viime vuosina Kiinan kirkko on edistänyt kristinuskon kiinalaistumisen prosessia palvelemalla aktiivisesti yhteiskuntaa ja massoja sekä pyrkimällä edistämään uskonnollista ja yhteiskunnallista harmoniaa, ja on näin luonut suotuisan yhteiskunnallisen kuvan.

Mitä ulkomaalaisten tulisi tietää Kiinan kirkosta?

Se on itsenäinen kirkko: Kiinan kirkko noudattaa kolmen itsen periaatetta, eli itsehallintoa, itsevaraisuutta ja itselevittämistä, sekä itsenäisyyden periaatetta. Säilyttäessään itsenäisyytensä ja autonomiansa Kiinan kirkko arvostaa suuresti yhteyttään ja kumppanuuttaan kirkkojen kanssa ympäri maailmaa, perustuen tasa-arvon ja ystävyyden, keskinäisen kunnioituksen ja puuttumattomuuden periaatteisiin.

Se on yhdistävä kirkko: Kiinan kirkko on yhdistävä kirkko. Kiinan kirkko on voittanut lännestä tuodun tunnustuksellisuuden, ja kiinalaiset kristityt aloittivat yhdistyneet jumalanpalvelukset vuonna 1958. Pyrkiessään kirkon yhtenäisyyteen Kiinan kirkko ei pyri ”yksimielisyyteen”, vaan yhteisen pohjan löytämiseen säilyttäen samalla erot, keskinäisen kunnioituksen ja yhteiset ponnistelut.

Se pyrkii tekemään kristinuskosta kiinalaisempaa: Lähetystyön ja kolonialismin kietoutuessa yhteen kristinuskoa pidettiin Kiinassa pitkään valitettavasti ”ulkomaalaisena uskontona”. Kiinalaiset kristityt ovat pyrkineet tekemään kristinuskosta kiinalaista itsenäisyysliikkeen ja kansallisen sopeuttamisen kautta 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa. 1950-luvulla kiinalaiset kristityt aloittivat kolmen itsen isänmaallisen liikkeen, ja Kiinan kirkko on saavuttanut suvereniteetin itsenäisyyden sekä itsehallinnon, itsevaraisuuden ja itselevittämisen. Länsimaisen kolonialistisen teologian vaikutus Kiinan kirkkoon ei kuitenkaan ole vielä täysin poistunut. Näin ollen Kiinan kirkko pyrkii tänä päivänä tekemään kristinuskosta kiinalaisempaa viisivuotissuunnitelman toteuttamisen kautta.

Mitä Kiinan kirkko tarjoaa maailmanlaajuiselle kristinuskolle?

Perinteinen kiinalainen kulttuuri arvostaa yhtenäisyyttä ja harmoniaa. Ainakin kaksi asiaa, joita Kiinan kirkko voi tarjota maailmanlaajuiselle kristinuskolle: 1. Kiinan kirkko on elävä todistus kirkon yhtenäisyydestä; 2. Viiden suurimman uskonnon välinen uskonnollinen harmonia Kiinassa voi tarjota kiinalaisen ratkaisun maailman uskontojen väliseen harmoniaan.

Mikä on Raamatun merkitys Kiinassa?

Raamattu on uskon perusta Kiinan kirkossa ja rikas hengellisen ravinnon lähde kiinalaisille kristityille. Raamattu yhdistää kiinalaisia kristittyjä. Vuonna 1919 julkaistu kiinankielinen Unioniversio on laajimmin käytetty ja arvostettu versio kiinalaisten kristittyjen keskuudessa. Kiinan kristillinen neuvosto ja Kiinan protestanttisen kirkon kolmen itsen isänmaallisen liikkeen kansallinen komitea ovat aina pitäneet kiinalaisten kristittyjen Raamatun tarpeiden tyydyttämistä yhtenä tärkeimmistä palveluistaan. Viimeisen neljän vuosikymmenen aikana Kiinan kirkko on painanut ja jakanut yli 80 miljoonaa erilaista Raamattua, mukaan lukien etnisten vähemmistöjen kielillä ja pistekirjoituksella.

Mikä on suosikkiraamatunkohta, joka puhuttelee sinua juuri nyt?

Kristuksen rakkaus näet pitää meidät järjestyksessä. (2. Kor. 5:14)

 
Pipliaseura artikkeliban. 28.8.-