Uutiset: Intialainen Vishal Mangalwadi toivoo länsimaiden palaavan koulujensa ja yliopistojensa kristillisille juurille

Katolisen tiedotuskeskuksen johtaja kommentoi Puolan ehtoollisihmettä

 

Marko Tervaportti

Puolalaisessa Sokolkan kaupungissa juhlistettiin sunnuntaina messulla ihmettä. Paikallinen katolinen seurakunta on vakuuttunut, että ehtoollisleivässä eli öylätissä oleva täplä on peräisin Jeesuksesta Kristuksesta.

Kysymys täplän alkuperästä nousi jo vuonna 2008. Pappi oli tuolloin asettanut jumalanpalveluksessa öylätin vesiastiaan liottaakseen sen.

Useita päiviä myöhemmin eräs nunna löysi öylätin. Se oli edelleen ehjä ja siihen oli ilmestynyt punainen piste.

Puolan kirkko tiedotti kahden lääkärin tutkineen täplän ja todenneen sen olevan sydänlihaksen kudosta. Löytö herätti valtavasti huomiota katolisessa Puolassa. Vatikaani tutkii yhä asiaa, eikä se ole vielä julistanut, onko Puolassa tapahtunut ihme vai ei.

Sunnuntain messuun öylätinpalaa kannettiin pyhäinjäännöksen lailla tuhatpäisen yleisön edessä.

Dei  Eurovaalit neliöb. 7.5.-3.6.

Bialystokin arkkipiispa Edward Ozorowski sanoi juhlamessun aikana Kristuksen ruumiin ja veren tulleen nyt ihmisaisteille nähtäväksi.

”Tällainen on mahdollista”

Suomen katolisen tiedotuskeskuksen johtaja Marko Tervaportti huomauttaa, että katolisessa kirkossa on historian aikana tapahtunut lukuisia samankaltaisia ”eukaristisia ihmeitä”, muun muassa Italian Lancianossa 700-luvulla ja Orvietossa vuonna 1263.

Uskooko Tervaportti itse, että Puolan väitetty ehtoollisihme on todellinen?

– Ei ole kysymys siitä, mihin minä uskon. Jumalan kaikkivaltiuteen uskoen on voitava ajatella, että tällainen on mahdollista.

– Kirkko tutkii asiaa ja paikallinen hiippakunta näyttää olevan aika varma ihmeen aitoudesta. Mielestäni se on myönteinen asia, Tervaportti arvioi Seurakuntalaiselle.

Tervaportti katsoo, että eukaristinen ihme on omiaan vahvistamaan ihmisten uskoa Kristuksen todelliseen läsnäoloon ehtoollisessa.

– Messun konsekraatiossa uhrilahjoista eli leivästä ja viinistä tulee todellisesti Kristuksen ruumis ja veri. Tämä olemus säilyy niin kauan, kuin leivän ja viinin muoto on tunnistettavissa. Juuri siksi katolilaiset palvovat Kristusta eukaristiassa myös messun ulkopuolella, hän toteaa.

Roomalaiskatolisen kirkon transsubstantiaatio-opin mukaan eukaristian eli ehtoollisen leipä ja viini muuttuvat konsekraation eli ehtoollisaineiden pyhittämisen myötä ”olemuksellisen luontonsa puolesta” Kristuksen ruumiiksi ja vereksi.

Luterilaisen konsubstantiaatio-opin mukaan leivällä ja viinillä on konsekraation jälkeen edelleen kaikki leivän ja viinin ominaisuudet, vaikka nämä järjelle käsittämättömällä tavalla ovatkin yhtäaikaisesti Kristuksen ruumis ja veri.

 
Artikkelibanneri perussanoma