Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Kamerunissa moni muslimikuuntelija on sydämeltään kristitty

 
Kamerunilaisen radioaseman työntekijöitä.

Kamerunilaisen Radio Sawtu Linjiilan sisällöntuottajat Ana (vas.) ja Jamilatou (oik.). Keskellä uutisankkuri ja editoija Elisabeth. Kuva: Eila Murpy.

Mediatutkija Eila Murphy kävi Kamerunissa selvittämässä, mikä merkitys Radio Sawtu Linjiilan ohjelmilla on fulanikuuntelijoille.

Sawtu Linjiila -radioasemalla Kamerunin Ngaoundéréssa työskentelee yhteensä 17 ihmistä, joista viisi tekee ohjelmia ja toiset viisi editoi niitä tai hoitaa tekniikkaa. Radio Sawtu Linjiilan (RSL) 18-tuntinen päivä koostuu kielellisesti neljästä osasta: aamulla fulfuldea, ennen keskipäivää ranskaa, iltapäivällä englantia ja illalla heimokieliä.

Sawtu Linjiila on FM-asema, joten sen kuuluvuusalue kattaa Ngaoundérén. Lisäksi ohjelmia radioidaan seitsemällä muulla FM-asemalla Kamerunissa: Marouassa, Garouassa ja Tibatissa. Kristittyihin kyliin, joissa FM-asemat eivät kuulu, lähetetään CD-levyjä.

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Lyhytaalto-ohjelmaa kuunnellaan monessa maassa

Kamerunin lisäksi Sawtu Linjiila palvelee laajempaa yleisöä. RSL:n tuottamaa puolen tunnin raamattuohjelmaa radioidaan iltaisin Sahelin alueelle lyhytaalloilla Saksasta käsin.

Tätä Medialähetys Sanansaattajien (Sansa) tukemaa, Usman Ibrahimin tuottamaa ohjelmaa, Waadju Linjiila, kuunnellaan monessa maassa. Kuuntelijat ovat pääasiassa fulfuldea puhuvia paimentolaisia Malissa, Burkina Fasossa, Togossa, Nigerissa ja Nigeriassa.

Erityisesti muslimit antavat kuuntelijapalautetta puhelimitse tai tekstiviestein. He kysyvät Mooseksesta, Aabrahamista ja Jeesuksesta. Usmanin mukaan kuuntelijoissa on paljon muslimeja, jotka sydämessään ovat kristittyjä.

Raamattua, rauhan sanomaa ja rohkaisua

RSL:n työllä on ollut monenlaisia hedelmiä vuosien varrella: 1. kristittyjen ja muslimien välit ovat parantuneet Kamerunissa ja Nigeriassa, 2. muslimit ovat arvostaneet kristillisen opetuksen selkeyttä ja arvoa, 3. muslimit ovat avoimesti lähestyneet kristittyjä kysymyksillään ja 4. muslimit ovat hyväksyneet RSLn ja puhuvat siitä ”meidän radiona”.

Vuodesta 2014 alkaneen terrorijärjestö Boko Haramin toiminnan väkivaltaistuminen on muodostunut uhkaksi Nigerian ja Pohjois-Kamerunin kristinuskoon kääntyneille kylille. Viime aikoina jopa Kamerunin kansallinen media on uutisoinut Boko Haramin hyökkäyksistä Pohjois-Kamerunin kyliin.

Tämän vuoksi RSL:n rauhan sanoma ja kristittyjen ja muslimien hyvien suhteiden edistäminen on erityisen tarpeellista.

Tutkimuksen mukaan radioasemaa tarvitaan

Marraskuussa 2019 Luterilainen maailmanliitto halusi toteuttaa arvioinnin Sawtu Linjiilan työstä minun johdollani. Kamerunilainen tutkimusryhmäni haastatteli Sawtu Linjiilan fulani-yleisöä Pohjois-Kamerunin kylissä. Tavoitteena oli selvittää, mikä merkitys RSL:llä on kuuntelijoille.

Kaikki haastattelemamme kuuntelijat olivat samaa mieltä, että RSL:ää tarvitaan opettamaan Raamattua, rohkaisemaan kristittyjä ja valistamaan karjanhoitoon, maanviljelykseen ja terveydenhoitoon liittyvissä kysymyksissä.

Fulfuldenkielisiin kyliin on syntynyt seurakuntia, kun kokonainen kylä on kääntynyt kristinuskoon. Erityisesti heille kristinuskon opettaminen on tärkeää. Valistusohjelmia tarvitsevat kaikki maa- ja karjataloutta harjoittavat fulanit.

Kamerunissa kuuntelu on siirtynyt radion ääreltä kännykällä kuunteluksi, mutta Sahelin alueella kuunnellaan vielä radiosta.

Eila Murphy

Kirjoitus on julkaistu Lähde-lehdessä 2/2020.

 
Sansa artikkeliban.12.2.- MJa