Juutalaiset ja arabit opiskelevat yhdessä Jerusalemissa -”koulussa ilmapiiri paranee, kun ulkomaailmassa asiat käyvät vaikeammiksi”

 

Jerusalemilaisessa Hand in hand -koulussa juutalaiset, kristityt ja muslimilapset opiskelevat yhdessä kieliä ja historiaa. Oppilaat opetetaan ymmärtämään asioita monesta näkökulmasta.

Israelilaiset ja palestiinalaiset asuvat eri alueilla Jerusalemissa, käyvät eri kouluja ja seuraavat eri uutisia. Lapset oppivat jo varhain molemmilla puolilla, että toinen on vihollinen.

– Suurimmalla osalla Israelin juutalaisista ei ole yhteyksiä arabeihin eikä suurimmalla osalla arabeista ole täällä juutalaisia ystäviä, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Hallel Eshed kertoo Ylelle.

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Tässä koulussa juutalaiset, kristityt ja muslimilapset opiskelevat kuitenkin yhdessä, ja heitä opettaa sekä arabialaiset että juutalaiset opettajat. Noin kymmenen vuotta sitten lasten vanhemmat saivat idean koulun perustamisesta.  Nykyään tällaisia kouluja on viisi eri puolilla Israelia.

Asioita pohditaan yhdessä

Hallel Eshedin mielestä Israelin politiikassa moni asia pyörii pelon ympärillä.

– Kun ihmiset ovat erillään, toisia ei tunne, ja silloin heitä pelkää, Eshed sanoo.

Lapsille opetetaan koulussa, että asiat voi nähdä monin eri tavoin. Esimerkiksi kirjallisuudessa opiskellaan sekä juutalaista että arabialaista perinnettä. Myös historiaa ja nykyhetken tapahtumia käsitellään monesta näkökulmasta, ja niitä pohditaan yhdessä. Etenkin koulun kotikaupungin Jerusalemin herkästä tilanteesta on viime aikoina puhuttu paljon.

– Niin hullulta kuin se kuulostaakin, koulussa ilmapiiri yleensä paranee, kun ulkomaailmassa asiat käyvät vaikeammiksi. Vaikka todellisuus on hullu, oppilaat ja opettajat kokevat olevansa täällä turvassa, opettaja Eshed kertoo.

Koulun opettajat, oppilaat ja oppilaiden vanhemmat haluavat näyttää ihmisille, että rauha ja ymmärrys ovat mahdollisia.

– Tämän pitäisi olla normaalia. Ei sen, mitä ulkopuolella tapahtuu, erään oppilaan isä Fadi Suidan sanoo.

 

Aiheet

,