Elämäntaito: Päivi Niemi: ”Hetken hyvä kannattaa maksimoida” Ihmisiä ja ilmiöitä: Suomen viihteessä kristinusko näkyy useimmiten joko ahdistavana uskontona tai mitäänsanomattomana harrasteluna

Jeesuksen ylösnousemuksen neljä todistetta

 

William Lane Cragin mukaan Jeesuksen ylösnousemusta voidaan perustella historiallisilla faktoilla. KUVA: JENNIINA NUMMELA

Filosofian professori ja teologian tohtori William Lane Craigin mukaan Jeesuksen kuolemanjälkeisiin tapahtumiin kuuluu neljä tosiasiaa, jotka selittyvät parhaiten sillä, että Jumala herätti Jeesuksen kuolleista.

Neljä historiallista todistusta Jeesuksen ylösnousemuksesta ovat Jeesuksen hautaaminen Joosef Arimatialaisen hautaan, haudan toteaminen tyhjäksi kolmantena päivänä hautaamisesta, opetuslasten kokemat ilmestykset ja opetuslasten ylösnousemususkon synty. Craig puhui aiheesta Apologia-forumissa Kansanlähetysopistolla Ryttylässä lauantaina.

William Lane Craig tutki teologian väitöskirjassaan historiallisia todisteita Jeesuksen ylösnousemuksesta. Apologia-forumissa pitämässään luennossa hän jakoi nämä todisteet neljään osaan ja totesi, että kukin niistä on todettavissa historiallisesti paikkaansa pitäviksi.

Ensinnäkin evankeliumit mainitsevat, että Jeesuksen ruumis laskettiin Joosef Arimatialaisen hautaan. On hyvin epätodennäköistä, että alkukristityt olisivat keksineet Joosef Arimatialaisen, koska hän kuului juutalaisten johtomiesten muodostamaan Suureen neuvostoon.

SEKL Neliöb. 25.-31.3. MJa

– Alkuseurakunnassa koettiin suurta katkeruutta juutalaisia johtajia kohtaan, sillä he olivat osallistuneet Jeesuksen tuomitsemiseen, Craig huomautti.

Toiseksi, Jeesuksen hauta löydettiin kolmantena päivänä Jeesuksen kuolemasta tyhjänä. Evankeliumien mukaan tyhjän haudan löysivät ensimmäisenä naiset. On epätodennäköistä, että kristityt olisivat keksineet legendan tyhjästä haudasta, sillä juuri naiset mainitaan tyhjän haudan ensimmäisiksi löytäjiksi.

– Naisten todistusta ei pidetty niin luotettavana kuin miesten todistusta ensimmäisen vuosisadan Palestiinassa. Juutalaisen historioitsijan Josefuksen mukaan naisten todistusta pidettiin niin epäluotettavana, että he eivät kelvanneet oikeudessa todistajiksi, Craig painotti.

Miten selittyy opetuslasten usko ylösnousemukseen?

Kolmanneksi, Uuden testamentin eri kirjoituksissa on kerrottu lukuisista Jeesuksen ilmestymisistä useille eri ihmisille. Paavali kirjoittaa, että Jeesus ”ilmestyi samalla kertaa yli viidellesadalle veljelle, joista useimmat ovat yhä elossa, vaikka jotkut ovatkin jo nukkuneet pois. Tämän jälkeen hän ilmestyi Jaakobille ja sitten kaikille apostoleille.” (1. Kor. 15:6-7) Jaakob oli Jeesuksen veli, ja evankeliumien mukaan hän ei uskonut Jeesukseen hänen elinaikanaan.

– Ei ole syytä uskoa, että alkuseurakunta olisi keksinyt Jeesuksen perheen epäuskon. Mutta Jeesuksen kuoleman jälkeen Jaakobista tuli kristitty, jopa Jerusalemin seurakunnan johtaja. Tämä huomattava muutos Jaakobissa johtui siitä, että Jeesus ilmestyi Jaakobille, Craig perusteli.

Neljänneksi, opetuslapsissa syntynyt usko Jeesuksen ylösnousemukseen kaipaa selitystä, sillä sen ajan juutalaisilla ei ollut ajatusta Messiaan kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Juutalaisina he eivät olisi voineet keksiä tällaista ajatusta tyhjästä.

– Juutalaisilla ei ollut uskomusta, jonka mukaan joku voisi herätä kuolleista kunniassa ja kuolemattomuudessa ennen yleistä ylösnousemusta, joka toteutuisi maailman lopussa. Juutalaiset eivät uskoneet ennen loppua tapahtuneeseen ylösnousemukseen, Craig selitti.

William Lane Craigin mukaan paras selitys näille tosiasioille on se, että Jumala herätti Jeesuksen kuolleista. Tämä hypoteesi peittoaa mennen tullen muut asiasta esitetyt hypoteesit, kuten sen, että opetuslapset olisivat varastaneet Jeesuksen ruumiin tai että ylösnousemusilmestykset olivat opetuslasten kokemia hallusinaatioita.

 
artikkelibanneri Uusi Tie