Lähetystyö: Lähellä Jeesusta viisi vuosikymmentä – tärkeintä lähetysjärjestölle ei ole lähetystyö vaan evankeliumi Ihmisiä ja ilmiöitä: Tekoäly nyt ja tulevaisuudessa

ECI palestiinalaisten koulukirjoista: ”Palestiinalaishallinnon uusi opetussuunnitelma edistää radikalisoitumista”

 

Kuvituskuva Istockphoto

European Coalition for Israel (ECI) esitteli Helsingissä palestiinalaishallinnon uuden opetussuunnitelman ongelmallisia kohtia hallitustason konsultaatiossa.

Uusi opetussuunnitelma otettiin käyttöön palestiinalaiskouluissa viime elokuussa. Sen osittaisena rahoittajana on Suomen ulkoministeriö ja pedagogisena tarkastajana on toiminut suomalaisia asiantuntijoita. Israelissa toimivan IMPACT-se -tutkimuskeskuksen mukaan uudet palestiinalaiset koulukirjat eivät rakenna rauhaa ja rinnakkaiseloa israelilaisten kanssa, vaan päin vastoin: ne saavat aikaan lisää radikalisoitumista ja vihaa.

Tutkimusryhmää edustaneilla Marcus Sheffillä ja Arik Agassilla oli torstaina mahdollisuus esitellä tutkimustuloksensa Helsingissä.

Karas-Sana Neliöb. 18.-24.3.

Raportin johtopäätös on, että radikalisoituminen tulee laajalti esiin kautta koko opetussuunnitelman, jopa enemmän kuin ennen. Uudet oppikirjat kasvattavat nuoria palestiinalaisia uhraamaan itsensä marttyyriudelle ja edistämään vihaa. Oppikirjat ovat sitoutuneet jihadistiseen sotaan ja niiden maailmankuva on radikaalin islamistinen ja osittain salafistinen. Käytännön esimerkkinä tutkimusryhmän edustajat kertoivat ala-asteen matematiikan kirjassa olleesta tehtävästä: ”Jos ensimmäisen intifadan marttyyreja on X määrä ja toisen intifadan marttyyreja on Y määrä, mikä on ensimmäisen ja toisen intifadan marttyyrien kokonaismäärä?”

”Tulokset ovat järkyttäviä ja levottomuutta herättäviä”, sanoi valtiosihteeri Samuli Virtanentapaamisessa tutkijoiden kanssa. Hän lupasi tutkia asiaa ja katsoa kuinka voitaisiin tehdä korjauksia, jotta uusi opetussuunnitelma vastaisi Unescon standardeja.

”Tämä opetussuunnitelma ei ole ainoastaan katastrofi palestiinalaisnuorille ja rauhanprosessin tulevaisuudelle, vaan se on sitä myös Suomen koulujärjestelmän maineelle. Onhan palestiinalaishallinnon opetusjärjestelmän uudistus tapahtunut selkeästi suomalaisten asiantuntijoiden ja viranomaisten valvonnassa”, kommentoi ECI:n perustaja ja johtaja Tomas Sandell kokouksessa.

IMPACT-se on tutkinut, kuinka oppikirjat eri maissa täyttävät Unescon standardit. Järjestö on nyt tullut siihen tulokseen, että uudesta palestiinalaishallinnon opetussuunnitelmasta puuttuvat oleelliset arvot ja periaatteet kuten rauha, suvaitsevaisuus ja keskinäinen kunnioitus. Sen sijaan se edistää marttyyriutta, itsensä uhraamista ja sotaa.

Kansanedustaja Peter Östman (KD) vaati nopeaa muutosta ja sanoi, että ”tämän prosessin yhtenä rahoittajana ja pedagogisena valvojana Suomen hallituksen täytyy toimia edistyksen ja maltillisuuden puolella Lähi-idässä eikä sallia radikalisoitumisen lisääntymistä”.

 

 

Aiheet