Bangladeshin koululapsilla virtuaaliyhteys Turkuun

 

Yhteydet Suomen ja Bangladeshin lasten välillä ovat lämpimiä ja välittömiä. Virtuaaliyhteyden avulla avautuu toinen maailma oman arjen keskelle. (Ieva Salmela)

Ensiaskeleet virtuaalimaailmassa ovat lapsellekin jännittäviä. Heikki ”Hesburger” Salmelan idea sai siivet.

Suomalaiset ja bangladeshilaiset koululaiset pitävät yhteisiä oppitunteja virtuaalitodellisuudessa.

Joy&Hope -koulun ja Pääskyvuoren koulun välille viritellään säännöllisesti verkkoyhteyksiä.

Perheniemi Neliöb. 15.-21.4.

– Kielitaitoni ei ole kovin hyvä. Sanoin kerran lapsille, että jos he haluavat jutella kanssani, heidän pitää opetella suomea. Jokainen heistä ilmaisi heti innokkuutensa. Siitä lähti kytemään ajatus, että miksi emme virittelisi tällaista yhteistyötä, Hesburgerin perustaja, nyt jo eläkkeelle aktiivisista johtotehtävistä vetäytynyt yrittäjä Heikki Salmela kertoo.

Heikki ja Kirsti Salmelan sydän on jo kymmenen vuotta ollut Dhakan slummilasten auttamisessa. Joy&Hope -koulu Dhakassa toimii Hesburgerin ja Fidan koordinoimana. Virtuaalitodellisuushankkeessa on mukana myös Turun yliopisto.

 

”Sisällä tv:ssä”

Myös Pääskyvuoren koulun rehtori Erkki Rötkönen iloitsee mahdollisuudesta olla jakamassa oppimisen iloa toisella puolella maailmaa elävien lasten kanssa.

– Lapset siirtyvät yhteiseen toimintaympäristöön, jossa ovat aidosti läsnä. Oppilaat voivat toimia yhdessä, tehdä tehtäviä ja kommunikoida puhumalla, eleillä ja liikkeillä. Tämä tarjoaa mahdollisuuden yhdessä oppimiseen, hän sanoo.

– Parasta oli kun olin sisällä tv:ssä, yhdeksänvuotias Jannat kertoi.

– Kotona kerron äidilleni, että opin tänään koulussa ilman opettajaa.

 

Iso juttu lapsille

Helluntaiseurakuntien lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö Fidan aluepäällikkö Jukka Tasanen kertoo, että lapset olivat kokeilusta innoissaan, vaikka tunnelma oli aluksi jännittynyt.

– Kaikkia jännitti hirveästi, eikä lapsille ollut mikään helppo nakki olla mukana virtuaalimaailmassa ihka ensimmäistä kertaa.

– Tämä on tosi iso juttu lapsille täällä! Maailmanlaajuisestikin kyseessä on ensikokeilu tällaisessa luokkien välisessä yhteistyössä ja olen iloinen siitä, että pääsimme mukaan. Lapset odottavat kovasti, että saavat olla viikoittain yhteydessä Pääskyvuoreen ja oppia uusia asioita.

Yksi Fidan tavoitteista koulutushankkeissa on ottaa lapsia mukaan heitä koskevien toimintojen suunnitteluun ja kehittää lapsiystävällistä opetusta.

– Odotamme mielenkiinnolla, mitä tämä kokeilu saa aikaan. Noin vuoden päästä nähdään, millainen kokemus tämä oli, Jukka Tasanen kertoo.

 

Hyviä arvosanoja

Dhakan Joy&Hope -koulu on Hesburgerin ja Fidan vuosien yhteistyön hedelmä ja menestystarina. Kun Fidan slummihankkeessa toiminut 75 oppilaan koulu vuonna 2010 tarvitsi uudet tilat, Hesburger rakennutti uuden koulurakennuksen, joka valmistui vuonna 2011.

Koulu on kasvanut kahdeksassa vuodessa yli 430 oppilaan kouluksi, jossa opiskellaan seitsemänteen luokkaan saakka. Oppilaat ovat menestyneet hyvin loppukokeissa, ja viime vuonna peräti seitsemän heistä sai valtion stipendin jatko-opintoja varten.

Hesburger omistaa koulurakennuksen ja toimii koulun päärahoittajana. Fidan kummilapsiohjelma pyörittää koulun toimintaa noin 200 suomalaisen kummin avulla. Ensi vuonna kouluun tulee kahdeksas luokka, ja tulevaisuuden haaveena on lisätä luokka-asteita vielä lisää.