Vihollisen teot eivät kiinnosta

 

”Mihin tämä maailma on mennyt?” tuskailevat monet uskovat lukiessaan uutisia ja katsellessaan ympärilleen. Seuraamme vierestä asioiden etenemistä, jotka haluaisimme estää. Lähetystyö on veitsen terällä, avioliittokäsitys romutetaan, ja vainot hiipivät myös länsimaihin. Toivottomuus hautaa usein alleen uskon, vaikkemme sitä haluaisi myöntää. Peli on menetetty. Vastustaja on liian taitava, liian vahva ja liian ovela. Jeesuksen seuraajat ovat puristuksissa kentällä.

Mitä tapahtuisi, jos unohtaisimme vanhan vihtahousun rällästyksen? Ottaisimme mallia YWAM-lähetysjärjestön perustajasta Loren Cunninghamista, joka on sanonut: ”Minä en ole kiinnostunut vihollisen teoista, vaan Jumalan”. Me tiedämme, ettei maailma tule näkemään onnellisia päiviä. Historian aikana jokainen sukupolvi on luullut, ettei elämä voi muuttua enää pahemmaksi tällä pallolla, mutta tulevaisuus on osoittanut päinvastaista. Miksi siis keskittyä vihollisen toimintaan? Se ei koskaan vähennä tai sulje pois Jumalan mahdollisuuksia. Sellaista pimeyttä ei ole, mitä valo ei voisi läpäistä. Polvia kannattaa kuluttaa ja rukoilla, niin kuin Elia Israelin kansan puolesta: ”Käännä heidän sydämensä taas puoleesi!” (1. Kun. 18:37)

Kalajoen Krist. opisto Neliöb. 8.-21.4.

Jeesuksen omat eivät saa paeta poteroihinsa, kun muut alkavat kumittaa raamatuntekstejä. Kristilliset arvot on nostettava korokkeelle. Päätöksiin on yritettävä vaikuttaa. Uskosta on pidettävä ääntä. Mutta lukemattomat keskustelut, väittelyt ja päivittelyt, jotka niin usein valuvat tyhjiin, eivät saa jättää varjoonsa sitä kaikkein tärkeintä, Jeesusta. Hänestä on pidettävä enemmän meteliä kuin mistään muusta. Jos esimerkiksi uskomme, ettei ilman Jumalaa ole moraalia, miten voimme odottaa, että ihmiset luopuisivat moraalittomuudestaan, jos he eivät ole kohdanneet Jumalaa?

Emme ehkä voi muuttaa lakeja, yleisiä mielipiteitä tai suuntaa, johon yhteiskunta on matkalla, mutta aina löytyy yksi ihminen, jonka elämän Jeesus voi muuttaa. Kun tarkastelemme vain kokonaisuutta, emme huomaa yksittäistä. Kun katsomme vain kauas, emme näe lähelle. Kaikki lähtee siitä, että Jeesus tulee asumaan ihmisen sydämeen. Kuka on elämässäsi se, jolle voit tarjota tämän mahdollisuuden? Ilouutinen ei ole opetus siitä, mikä on oikein ja väärin ja miten pitäisi elää. Ilouutinen on se, että Jeesus on rakkaus, kuollut syntiemme tähden ja avannut tien taivaaseen.

On yksi asia, jota vihollinen ei voi koskaan tehdä. Hän ei voi pelastaa ketään. Ja ainoastaan pelastus on se, mikä meitä kiinnostaa.

 

 

 
artikkelibanneri Uusi Tie