Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Täynnä armoa ja totuutta

 
täynnä armoa ja totuutta, kirjoittanut Mari-Anna Stålnacke
Tim Wildsmith/Unsplash

Oletko sinä Jeesuksen seuraaja? Hienoa! Se tarkoittaa, että haluat tulla yhä enemmän hänen kaltaisekseen, eikö totta? Kutsumuksemme ja tavoitteemme on tulla yhä enemmän Kristuksen kaltaiseksi ja elää niin kuin hän. Mutta mitä tämä oikein tarkoittaa? Miten me se oikein tapahtuu? Paras tapa on yksinkertaisesti opetella tuntemaan Jeesus ihan henkilökohtaisesti ja voimme tehdä niin lukemalla Raamattua. Johanneksen evankeliumi kertoo Jeesuksen olleen täynnä armoa ja totuutta. Pitäisikö meidänkin sitten olla?

Sana tuli lihaksi
ja asui meidän keskellämme.
Me saimme katsella hänen kirkkauttaan,
kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa.
Hän oli täynnä armoa ja totuutta.

(Joh, 1:14)

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Jeesus todellakin oli täynnä armoa ja totuutta. Ei siis vain täynnä armoa tai täynnä totuutta. Eikä vain 50% täynnä armoa ja 50% totuutta vaan 100% armoa ja 100% totuutta. Ja tämä on siis myös meidän tavoittemme, eikö niin?

Kuitenkin me saatamme olla enemmän kallellamme joko armoon tai totuuteen. Tai ehkä olemme puoliksi armoa ja puoliksi totuutta. Mutta tässä jakeessa selkeästi sanotaan, että Jeesus oli täynnä armoa ja totuutta. Joten jos haluamme olla Jeesuksen kaltaisia, meidän tulee pyrkiä olemaan täynnä sekä armoa että totuutta.

Mitä tämä sitten tarkoittaa todellisessa elämässä? Se tarkoittaa sitä, että meidän tulee yhtäaikaisesti olla täynnä sekä armoa että totuutta. Me emme voi valita silloin tällöin armoa ja joskus totuutta, kun se sattuu sopimaan, vaan meidän tulee olla täynnä sekä armoa että totuutta koko ajan. Tämä on paljon pyydetty ja siksi tarvitsemmekin Jumalan voimaa pystyäksemme siihen. Me tarvitsemme hänen viisauttaan ja ohjaustaan tässä asiassa. Onneksi Jeesus näytti meille, miten tämän on mahdollista. Hän rakasti ihmisiä ja ihmiset ryntäilivät hänen luokseen, vaikka hän samanaikaisesti selkeästi kutsui heitä parannukseen ja kehotti kääntymään takaisin Jumalan puoleen.

Täynnä sekä armoa että totuutta

Armo ja totuus kuuluvat yhteen. Kristinusko ei ole vain fiilistelyä ja ympäripyöreää teologiaa. Sen sijaan se on Jumalan voima meille. Eikä kristinusko ole myöskään besser-wisser -mentaliteettia tai Raamatulla päähän lyömistä. Sen sijaan, kristinusko on Jumalan missio pelastaa kaikki ihmiset heidän synneistään ja osoittaa heille hänen yltäkylläistä rakkauttaan.

Jos me haluamme olla osa Jumalan missiota, meidän tulee elää niin kuin Jeesus, täynnä sekä armoa että totuutta. Muutoin vääristämme Jumalan tarkoitusperiä. Armoa on enemmän kuin ihanaa, mutta emme voi halventaa Jumalan armoa. Ja totuus on myös aivan mahtavaa, mutta emme voi tehdä siitä lakihenkisyyden asetta.

Joten mitä voimme tehdä? Meidän pitää pysyä armon ja totuuden oppilaina. Pyytäkäämme Jeesusta täyttämään meidät äärimmilleen molemmilla. Älä tyydy puolitotuuksiin tai puolittaiseen armoon. Sitten mene ja rakasta ihmisiä aivan kuten Jeesus teki. Sinä et siihen pysty, mutta Jumala voi. Ja sehän on tämän jutun pointti: anna Jeesuksen säteillä sekä armoa että totuutta kauttasi!

Osa kirjoitusta, joka on julkaistu Armoa Arkeesi -sivustolla.