Rukous Jumalan tahdon tuntemiseen

 
Rukous Jumalan tahdon tuntemiseen, kirjoittanut Mari-Anna Stålnacke
Timothy Eberly / Unsplash

Oletko koskaan miettinyt, mitä Jumala haluaa sinun tekevän? Saatamme ajatella, että Jumalan tahdon täytyy olla jotain hyvin monimutkaista, joten emme edes yritä sen toteuttamista. Mutta tämä on hyvin surullista, eikö olekin? Koska silloin missaamme myös oman elämämme tarkoituksen. Olen pitkään yrittänyt keksiä yksinkertaisinta tapaa Jumalan tahdon tuntemiseen. Ja kyllä, se on tietenkin rukous. Mutta millainen rukous? Otetaanpa siitä selvää.

Toissapäivänä törmäsin tähän Jacob Taylorin twiittiin: ”Jos opit rukoilemaan tämän rukouksen, se muuttaa elämäsi. Se on niin yksinkertainen, että sinua saattaa houkuttaa väheksyä sitä. Mutta rukous on yksinkertaisesti tämä: ’Jumala, opeta minulle, että rakastat minua.’”

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Olen samaa mieltä Jacob Taylorin kanssa siitä, että kun todella ymmärrämme – syvällä sydämessämme ja sielussamme – että Jumala rakastaa meitä, se muuttaa elämämme. Mutta tämäkään rukous ei kerro meille, mitä Jumala haluaa meidän tekevän, eihän? Tarvitsemme siis toisen rukouksen. Ja se on ”Jumala, opeta minut rakastamaan sinua”.

Rukous…

Kun olemme rukoilleet tämän rukouksen, loppu on Pyhän Hengen työtä, sillä tämä rukous antaa Jumalalle vapaat kädet ohjata meidät rakastamaan häntä niin kuin hän haluaa tulla rakastetuksi. Myös tämä rukous muuttaa elämäsi. Parempaan suuntaan, sillä elämäsi täyttyy merkityksestä. Ja saat lisää iloa Herrassa.

Me rakastamme, koska Jumala on ensin rakastanut meitä (1. Joh. 4:19).

Me rakastamme Jumalaa, koska hän on ensin rakastanut meitä, näinhän se on. Jumala ja hänen rakkautensa on aina ensin, armo on aina ensin. Vain silloin voimme rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiämme. Ja siunattua on se, että kun me rakastamme Jumalaa, hän tuntee meidät ja hän ilmoittaa tahtonsa meitä kohtaan.

Mutta jos joku rakastaa Jumalaa, hänet Jumala tuntee (1. Kor. 8:3).

Kuinka me sitten rakastamme Jumalaa? Tottelemalla häntä, tietysti. Sillä sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa” (1. Joh. 5:3).

Mutta voimme myös ilmaista rakkauttamme Jumalaa kohtaan viettämällä aikaa hänen kanssaan, nauttimalla hänen läsnäolostaan, kuuntelemalla häntä, lukemalla hänen Sanaansa ja pyrkimällä päivittäin tuntemaan hänet paremmin. Ja kun teemme tämän, opimme myös tien Jumalan tahdon tuntemiseen. Hän itse näyttää meille, kuinka voimme erityisesti rakastaa häntä. Hän tuo elämäämme ihmisiä, tilanteita ja erilaisia ​​mahdollisuuksia rakastaa ja palvella häntä.

…Jumalan tahdon tuntemiseen

Joten tämä rukous ”Jumala, näytä minulle kuinka rakastaa sinua!” on vaarallinen rukous. Sillä kun olet rukoillut tämän rukouksen, elämäsi ei ole enää omaasi, koska olet omistanut elämäsi Jumalan rakastamiselle. Mutta voin vakuuttaa sinulle, että se on yksi parhaista asioista, joita olet koskaan tehnyt. Itsekkyys ei tuo onnea. Jumalan rakastaminen tuo. Älä siis epäröi rukoilla tätä rukousta, sillä tulet suuresti siunatuksi.

Osa kirjoitusta, joka on julkaistu Armoa Arkeesi -sivustolla.