Rebekka Naatus väittää kohtuuttomia

 

Oulun seurakuntien tiedottajan ja taustaltaan vanhoillislestadiolainen Rebekka Naatus räväyttää Kotimaan 4.1. ilmestyneessä kolumnissaan ehdottamalla, että kirkon pitäisi lopettaa lähetystyö. ”Kirkon pitäisi uskaltaa lopettaa evankelioiva lähetystyö ja siirtyä tekemään puhdasta auttamistyötä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Jeesus tulee siinä siivellä.” Hänen mukaansa kirkon ei pitäisi tarjota totuuksia, dogmeja ja oppirakennelmia vaan suojaa, ruokaa ja lämpöä.

Rebekka Naatuksen mielestä ”surkeinta lähetystyössä on se, että suurin osa toiminnasta muistuttaa herätysliikehenkistä puuhastelua, joka ei kiinnosta enää ketään”.

IK-opisto neliöb. 15.-28.7.

Kirjoitus herättää kysymyksen, mitä tämä seurakunnan työntekijä tietää lähetystyöstä. Onko hän tutustunut siihen lainkaan, kun voi tehdä moiset johtopäätökset? Tai jos tietää, niin miksi hänellä on niin kielteinen kuva asiasta, joka on sentään Vapahtajamme Jeesuksen viimeinen tahto ja testamentti tehdä kaikki kansat hänen opetuslapsikseen?

Jos Naatus seurakunnan työntekijänä ja tiedottajana ei tiedä, mikä kirkon perustehtävä on, hänen esimiehensä tulisi se pikaisesti hänelle kertoa. Vaikka hän kirjoittaa Kotimaan kolumniaan omissa nimissään, on hän silti kirkon työntekijä, joka edustaa seurakuntansa arvoja.

Naatus näyttää ajattelevan evankeliumin julistuksen olevan totuuksien ja dogmien tarjoamista, ”sanan tyrkyttämistä”. Jos evankeliumi on sitä mitä hän kirjoituksessaan kuvailee, joku on johtanut hänet harhaan. Se tosiasia on hukassa, että Jeesus on sovittanut koko ihmiskunnan synnit ja voittanut kuoleman vallan ylösnousemuksellaan, ja jokainen joka häneen uskoo, pelastuu iankaikkisesta kadotuksesta eli iankaikkisesta erosta Jumalasta. Lähetystyötä tehdään, jotta ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan elävän Jumalan.

Lähetystyö ei ole pääasiassa tämänpuoleista auttamista. Jokainen uskonnosta ja uskonnottomuudesta riippumatta voi auttaa ja hänen tuleekin auttaa lähimmäisiään, mutta evankeliumin voi kertoa ainoastaan kristitty, joka itsekin elää siitä. Tai kirkko, joka rakentaa toimintansa sen varaan. Jeesus ei tule siinä siivellä, vaan evankeliumin siivellä tulevat hyvät teot ja lähimmäisistä välittäminen.