Rasmus ja Isebel Euroviisuissa

 
The Rasmus tavoittelee paikkaa Torinon Euroviisuissa kappaleella Jezebel.
The Rasmus.

Euroviisut ovat kohta, ja Suomen edustaja, The Rasmus, tavoittelee voittoa hyvin raamatullisella teemalla. Rasmuksen kisakappale, Jezebel, kertoo Raamatun Isebelistä. Harvempi suomalainen tuntee tätä raamatullista naista, mutta nyt hänet kyllä lauletaan koko Euroopan tietoisuuteen. Mitä Rasmus haluaa Jezebel-laulullaan sanoa? En tiedä. Ehkä bändi vain haluaa vain nostaa Raamatun kertomukset huomion keskipisteeseen. Musikaalinen pyhäkouluhetki Euroopan kansoille.

Isebel on hankala hahmo. Hän oli sidonilainen prinsessa, joka nousi Israelin kuningattareksi. Hän ajoi hyvin voimakasta uskonnollista ja poliittista agendaa, joka jyräsi profeettoja ja tavallisia israelilaisia maan rakoon. Aikajanalla Isebel, ja hänen kuningasmiehensä, Ahab, sijoittuvat 850-luvulle eKr. Israel oli tuolloin, maallisesti katsottuna, voimakas kuningaskunta. Isebel ei tyytynyt seinäruusuksi, vaan hän halusi itse toimia ja vaikuttaa. Juuri tämän vuoksi moni pitää Isebeliä uhmakkaana feministinä.

Sansa neliöb. 3.5.-3.6. MJa
JEZEBEL, Bible Queen: Painted whore? Idol-worshipper?
Nainen ikkunassa on kuva, joka on löytynyt monista arkeologisista kaivauksista. Samariasta, 850-luvulta eKr., on löytynyt tällaisia koristeita.

Isebelin aikana Israel oli kirjaimellisesti vaihtamassa Jumalansa Baaliin. Israelin pääkaupunkiin, Samariaan, rakennettiin Baalin temppeli! Vaimonsa kannustamana kuningas Ahab ”rakensi Samarian kaupunkiin Baalille pyhäkön ja pystytti sinne Baalin alttarin.” (1. Kun. 16:32.) Tämä on ollut valtavan merkittävä projekti. Kansakunnan pyhäkkö kertoo, ketä kansa palvoo. Israelin pääkaupungissa, hovin palatsin vieressä, komeili temppeli Baalille. Samaan aikaan Herran profeetat, kuten Elia, olivat maanpaossa tai piilossa. ”Isebel pyrki tuhoamaan Herran profeetat.” Hän julisti profeetta Elialle kuolemantuomion. (1. Kun. 18:4; 19:2.)

Jos Isebeliä ei kiinnostanut Israelin Jumala, häntä ei myöskään kiinnostanut tavallisten israelilaisten maaoikeudet. Kerrotaan, että Isebel järjesti maanviljelijä Nabotin oikeusmurhan, koska tuo maalaisjuntti ei suostunut luovuttamaan, hyvää korvausta vastaan, omaa perintömaataan kuninkaalle. (1. Kun. 21.) Tämä kuningatar lahjoi ja painosti tuomarit puolelleen. Hän järjesti mustamaalaamiskampanjan ja kuolemantuomion syyttömälle miehelle. Isebelille valta, hallitsevan luokan valta, oli vastaansanomatonta. Raamatun opetuksen mukaan myös hallitsijat ovat velvollisia noudattamaan lakia ja hyveitä – luonnollista moraalilakia.

Isebelin uskontopolitiikka oli tavallisten israelilaisten näkökulmasta kylmää kyytiä. Heiltä vietiin Jumala, perintömaat, ja asema Jumalan liittokansana. Se on kallis hinta. Isebelin ”palkkalistoilla” oli myös iso liuta hengellisiä työntekijöitä. Isebelin kerrotaan nimittäin ”ruokkineen pöydässään” satoja Baalin ja Astarten profeettoja. (1. Kun. 18:19.) Tällaisen uskonpuhdistuksen keskellä Israel oli, hengellisesti katsottuna, eksistentiaalisen uhan äärellä. Säilyisikö Israel Jumalan kansana? Tulisiko siitä Baalin kansa?

Isebeliä pidetään vahvana naisena. Raamatussa nostetaan esiin hyvin monia voimakkaita naisia: Saara, Raakel, Lea, Rebekka, Hanna, Ruut, Judit, Susanna, Ester, ja tietysti neitsyt Maria. Kuninkaiden kirjassa Isebelin rinnalle nostetaan vertailun kohteeksi yksi toinen nainen: Sidonin alueella asuva leskivaimo. Tuo nainen asui Sidonin alueella, ”sudenpesässä” eli Baalin palvonnan keskuskaupungissa, siinä kaupungissa, josta Isebel oli kotoisin. Tällä sidonilaisella leskivaimolla ei ollut rikkauksia eikä valta-asemaa. Hän oli rutiköyhä yh-äiti. Jumala kuitenkin halusi käyttää juuri häntä pitääkseen Elian hengissä. Tuon naisen kotona Elia sai turvapaikan ja jokapäiväisen leivän pahimman nälänhädän ja vainon keskellä. Tuossa talossa tapahtui todellisia ihmeitä. Raamattu kertoo, että kun naisen poika kuoli, hän heräsi eloon Elian tekemän ihmeen seurauksena. Silloin tuo nainen todella ymmärsi, että Jumala elää ja tekee ihmeitä.

Raamatussa usein nostetaan esiin naisia. Naiset tekevät suuria asioita. Neitsyt Maria on tässä naisista siunatuin. Hän tietää, että Jumalalle mikään ei ole mahdotonta. Ja juuri Mariassa Herra tekee uskomattoman suuria tekoja. Myös Maria on kuningatar. Hän on kuningatar, joka käskee meitä tekemään kaiken, mitä Jeesus sanoo. (Joh. 2:5.) Herran äiti oli ja on Pyhän Hengen temppeli, kaikkein pyhin, jossa Herra asui – hänen kohdussaan ja sydämessään. Neitsyt Maria on vähän niin kuin tuo Sidonin alueella asuva köyhä nainen. Hän oli köyhä, hänellä ei ollut virallista valta-asemaa yhteiskunnassa, mutta kuitenkin, hän teki jotain sellaista, millä oli todella merkitystä miehille, naisille ja lapsille. Hänen kauttaan pelastus tuli Israeliin ja maailmaan.

Juliste Madonna and childOdotan vielä sitä päivää, kun Euroviisuissa joku esittää laulun todellisen kuningattaren kunniaksi. Tuo kuningatar ei alistanut muita, vaan hän lauloi Jumalasta, joka on ”lyönyt hajalle ne, joilla on ylpeät ajatukset sydämessään. Hän on syössyt vallanpitäjät istuimiltaan ja korottanut alhaiset. Nälkäiset hän on ruokkinut runsain määrin, mutta rikkaat hän on lähettänyt tyhjin käsin pois. Hän on pitänyt huolen palvelijastaan Israelista.” (Luuk. 1.)

Isebel on kaikesta huolimatta keskeinen hahmo Raamatun historiassa. Erityisesti Israelin arkeologiassa on kaivettu esiin valtavan paljon Isebelin ja Ahabin valtakauteen kuuluvia rakennuksia, muureja, palatseja, luksusesineitä… Isebelin ja Ahabin valtakausi herätti myös vahvaa vastustusta, joka kyti sensuurin alla. Jo 840-luvulla toteutuikin suuri vallankumous, jossa vanha Isebelin valta syöstiin alas.

Tule mukaan webinaariin!

Raamatun kertomukset eivät kuulu mytologiaan, vaan pelastushistoria on juurtunut historiaan. Järjestän webinaarin, jossa tutustumme Daavidin kuningaskunnan syntyvaiheiden suurimpiin arkeologisiin löytöihin. Tervetuloa mukaan tähän ilmaiseen webinaariin. Ilmoittaudu mukaan tästä.