Makarios onnellinen

 

Siilinjärven paikallisesta Uutis-Jousi -lehdestä soitettiin. Ystävällinen naistoimittaja kysyi, suostuisinko nimipäivähaastatteluun. Ja eräänä sunnuntaina, 11 päivä tammikuuta, oli siis Karin nimipäivä. Mielihyvin suostuin haastateltavaksi.

Naistoimittaja tuli kotiimme tekemään juttua. En ollut itse perehtynyt kovinkaan perusteellisesti oma etunimeni syntyhistoriaan. Tiesin kyllä, että Kari-nimi nousi ihmisten tietoisuuteen ensimmäisen kerran kirjailija Juhani Ahon kautta ja Ahon Panu -nimisessä kirjassa (v.1897) nimi mainitaan ensimmäisen kerran.

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Toimittajan kanssa kävimme yhdessä hieman perusteellisemmin tutkimaan, mistä Kari-nimi oikeastaan juontuu. Olin aika yllättynyt, kun tutkimusmatka johti meidät kreikkalaisen Makarios -sanan äärelle. Makarios tarkoittaa käännettynä autuasta ja onnellista. Hetken mielijohteesta otin esille Novum -tietosanakirjan ja aloin tutkia Jeesuksen vuorisaarnaa, josta löytyvät Jeesuksen kuuluisat autuaaksijulistukset. Matteuksen evankeliumissa Jeesus aloittaa vuorisaarnansa seuraavalla tavalla: ”Niin hän avasi suunsa ja opetti heitä ja sanoi: Autuaita ovat…” Huomasin, että kun Jeesus puhui autuaista ihmisistä, hän käytti makarios -sanaa. Esim. Mat. 5:8: ”Autuaita (makarioi) ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan.”

Ensimmäistä kertaa elämässäni (nyt jo yli viisikymmentävuotiaana), tajusin, että etunimeni tarkoittaa käännettynä autuasta, siis ylionnellista! Novum -selitysteoksen mukaan Makarios tarkoittaa sellaista iloa, joka on puhdasta ja aitoa, täydellisesti riippumatonta ympärillä olevista vaihtelevista olosuhteista.

Toimittajan mentyä istuin pitkän tovin mietteissäni. Äkkiä oma etunimeni alkoi saarnaamaan, minulle, saarnamiehelle! Ymmärsin, ettei tämä Jeesuksen ilmoittama autuus voi tulla ihmisen elämään tämän maailman riennoista, vaan se tulee ihmisen pieneen sydämeen uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.

Maailmassa on paljon kärsimystä, sairautta ja pelkoa, siksi onnellisuus tuntuu olevan monesti meistä kaukana, mutta; Jeesus puhuikin aivan toisenlaisesta autuudesta, joka ei ole riippuvainen olosuhteista, vaan uskosta Häneen! Silloin nousi syvältä sydämestäni huokaus Jumalan puoleen: Herra suo että voisin olla nimeni mukainen ihminen, autuas ja onnellinen. Tätä Jeesuksen lahjoittamaa hengellistä autuutta, onnellisuutta, toivon kaikille lähimmäisilleni. Kun sain Uutis-Jousi -lehden käsiini, totesin, että toimittajan kirjoitus oli kuin päivän hartausteksti!