Elämäntaito: Aatelisnaiset auttajina – kolme tarinaa siitä, miten ylhäiset syttyivät diakonialle

Kuinka huijarisaarnaaja diagnosoidaan?

 

Tärkein tuntomerkki on, että väärät opettajat joko liitelevät Raamatun yli tai ohittavat sen oikealta tai vasemmalta

He joko kokevat, että heillä on erityinen ”apostolinen” voitelu tai sitten kyseessä on ”lapsenuskonsa” menettänyt yliopistoteologi, joka ohittaa Raamatun opetukset. Jeesus totesi heistä: ”Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia” (Matt.7:15).

Kirkkorekry neliöb. 29.4.-12.5.

Onko tavallisia uskovia ihmeellisempiä henkilöitä, joilla on erityinen ”voitelu”?

Asia selviää Raamatusta: ”Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto” (1.Joh.2:20). Kaikilla Jeesuksen omilla on Pyhän Hengen voitelu (2.Kor.1:22). Uskova ei kyseenalaista Pyhän Hengen kirjoittamaa kirjaa.

Jumala ei anna henkeä mitalla” (Joh.3:34)

Hengellä ei tarvitse ”täyttyä uudelleen”, eikä kenelläkään ole Henkeä ”enemmän” kuin toisella Jeesuksen seuraajalla. Mitään ”jumalan miehiä ja naisia”, jotka puhuisivat ”uutta ilmoitusta” tai annostelisivat ”uutta viiniä” ei ole.

Raamatussa varoitetaan ihmisten päähänpistoista:

Älkää luottako yhteenkään veljeen … kukaan ei puhu totta” (Jer.9:3-49). Ihmiset rakentavat omia ”totuuksiaan” ja ”ainoita oikeita” pelastumisjärjestelmiään, joilla seuraajat sidotaan omiin perinneyhteisöihin, joiden rituaalit ovat hyvinkin hurskaan lakihenkisiä, mutta täysin epäraamatullisia.

Kirkot ovat pakanuuden kyllästämiä

”Suojeluspyhimysten” rukoileminen on perintöä pakanuudesta, Marian rukoileminen on mielettömyyttä, piispanhiippa eli mitra (= muinaisen epäjumalan nimi) päässä rukoilija häpäisee päänsä (1.Kor.11:4). Hän ei myöskään saa erityistä ”raamatullista voitelua”, koska kyseessä on pakanallisen Daagon -kalajumalan (1.Sam.5:2-7) päähine: http://www.kotipetripaavola.com/dagonkalajumala.html

Kaikennäkevä silmä vahtii kirkoissa kaikkialla: http://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.fi/2015/04/aton-symboliikka-kirkoissa.html Kyseessä on suosittu vapaamuurarien käyttämä symboli. Se koristaa monia kirkkoja ja sen eteen polvistutaan myös Helsingin Vanhakirkon alttarilla.

Opetuksen pitää perustua yksin Raamattuun

ja siksi Raamattua tulee tutkia päivittäin, jotta ei eksytä. Jeesus huomauttaa: ”Te olette eksyksissä, koska ette tunne Kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa” (Matt.22:29).  Uskovan tavoite tulee olla ”Kristuksen täyteyden täysi-ikäisyyden mitan” saavuttaminen (Ef.4:13).

Seurakunnan paimenen tehtävä on ruokkia, varjella ja varoittaa

Kirjoitusten tutkiminen on unohtunut Suomen piispoilta. Vuonna 2016 kirkolliskokoukselle tehtiin edustaja-aloite, jossa esitettiin, olisiko kirkon aiheellista luopua vihkioikeudesta. Kirkolliskokous lähetti edustaja-aloitteen piispainkokouksen valmisteltavaksi yhteistyössä kirkkohallituksen kanssa. Tammikuussa 2017 piispainkokous päätti laatia kirkolliskokouksen pyytämän selvityksen, niin että kartoitetaan myös avioliittoon vihkimisen merkitystä kirkon identiteetille. Sitä eivät piispat näytä saavan Raamatusta selville, vaan antoivat tehtävän kirkkososiologian emeritusprofessori Eila Helanderin selvitettäväksi! Helanderin ”selvitys” on odotetun mukaisen epäraamatullinen. Hän arvelee, että viisainta vihkiä kaikki eteen tulevat, koska muussa tapauksessa kirkollisveron maksajat katoavat, kun lasten kastaminen ja rippikouluttaminen romahtaa. Tämä käsittämätön farssi osoittaa, kuinka paljon Kirjoitukset merkitsevät kirkon ylimmälle johdolle nykyisinä Lootin päivinä (Luuk.17:28-32). Kirjoitukset eivät enää määrää kirkon oppia vaan politisoitunut kirkolliskokous, jonka mielipiteen muokkaa maallistunut media.

Johannes varoittaa uskovien keskuudesta

viimeisenä aikana lähtevistä eksyttävistä antikristuksista (1.Joh.2:18-19; 3:7) ja kertoo, kuinka nämä Paholaisen lapset (3:10) voidaan tunnistaa. Jeesus halusi auttaa fariseuksia tunnistamaan tilansa, kun Hän kutsui heitä kyykäärmeiden sikiöiksi (Matt.12:34).

Kuka auttaa tämän diagnoosin teossa?

Jeesuksen oma osaa, hänelle annetun Pyhän Hengen avulla, tehdä diagnoosin. ”Se voitelu, jonka saitte häneltä, pysyy teissä, ettekä te ole kenenkään opetuksen tarpeessa. Hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, ja se opetus on totta eikä valhetta” (2:27). Henkien erottamisen lahja on viimeisenä aikana elämän ja kuoleman kysymys, sillä vääriä opettajia tunkeutuu seurakuntiin ja olohuoneisiin yhä enemmän. Jeesus varoittaa, että ennen Hänen paluutaan tulee vääriä kristuksia ja profeettoja: ”He tekevät tunnustekoja ja ihmeitä eksyttääkseen, jos mahdollista, valitutkin. Olkaa siis varuillanne! Minä olen ennalta ilmoittanut teille kaiken” (Mark.13:22-23).

Väärän profeetan tunnistaminen

Raamatussa annetaan ohjeet: ”Kysyt ehkä mielessäsi, kuinka voidaan tunnistaa sanoma, joka ei ole Herran puhetta. Jos se, mitä profeetta puhuu Herran nimessä, ei tapahdu eikä käy toteen, Herra ei ole puhunut sitä sanaa. Profeetta on silloin puhunut julkeuttaan. Älä pelkää häntä” (5.Moos.18:21-22). Onko keskuudessamme vielä nykyään raamatullisia profeettoja? Ei ole.

Toistan vielä Jeesuksen sanat, jotka ovat aina ajankohtaiset: ”Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. Hedelmistä te heidät tunnette” (Matt.7:15).

Raamatun profeetan tunnusmerkkejä ovat opin perustuminen Jumalan Sanaan, moraalinen puhtaus ja profetian täydellinen toteutuminen. Perusta on laskettu (Ef.2:20), Raamattuun ei lisätä eikä sieltä poisteta mitään (Ilm.22:18-19). Raamatun profeettojen tehtävät ja raamatullisten ihmeiden merkitys on täytetty (Juud.4; 1.Tim.6:20).

Täysi-ikäisen uskovan ”aistit ovat tottumuksesta harjaantuneet erottamaan hyvän ja pahan” (Hepr.5:14).

Monet tietävät kokemuksesta, että nykyiset ”profetiat” eivät toteudu

Ne eivät ole hyvää arvausta parempia. Ne ovat vaarallisia ja voivat johtaa mielettömiin henkilökohtaisiin ratkaisuihin. Lisäksi, koska ne eivät toteudu, moni voi luopua uskosta, kun pettyi saamaansa ”profetiaan”! ”Tee se itse – nykyprofeetalle” kyseessä on inhimillinen kiusaus olla muita uskovia ”voidellumpi”. Kyseessä on inhimillinen kiusaus (1.Kor.10:13). Ihmiset pyrkivät myös ”henkistymään” muita paremmaksi, vaikkapa antroposofian, joogan, meditaation, mindfulnessin (=buddhismin), muurariloosin, vaihtoehtoterapioiden ja -filosofioiden ym. kautta.

Afrikassa ”evankelisten” kirkkojen toiminta

muistuttaa yhä enemmän kylän noitatohtorin puuhailua (englanniksi): https://www.youtube.com/watch?v=turQY-AA9nY https://www.youtube.com/watch?v=7jEUOspvgsE

On hämmästyttävää, kuinka monilta kristityiltä puuttuu täysin henkien erottamisen kyky ja he sortuvat sielulliseen ja filosofiseen ansaan.

Tämä ilmiö näkyy myös ”herätyskristillisyydessä”

Raamattu siirretään sivuun ja elämystarjonta otetaan ohjelmaan, koska se houkuttelee kuulijoita kuin hunaja mehiläisiä. Kun usko loppuu, otetaan temput ja kaikenlainen puuhailu avuksi. Tällöin syntyy helposti vaarallinen riippuvuus aivojen dopamiinivälitteisten mielihyvämekanismien kautta. Riippuvuudesta voi olla vaikeampi irtautua kuin heroiinista (Ilm.9:21).

Raamatun profetiat toteutuvat varmasti

Mitä sitten tarkoittaa: ”Te voitte näet kaikki profetoida vuorollanne, jotta kaikki oppisivat ja saisivat kehotusta” Tämä tarkoittaa opetuksen antamista Raamatun profetioista eli profeettojen Kirjoitusten tutkimista Jumalan Sanasta, eikä suinkaan omien päähänpistojen julkituomista! Pyhä Henki puhuu Raamatussa, jonka kirjoittamisen Hän on inspiroinut. Paavali kehottaa veljiä: ”tavoitelkaa innokkaasti profetoimisen lahjaa älkääkä estäkö kielillä puhumista. Kaikki tapahtukoon kuitenkin arvokkaasti ja järjestyksessä” (1.Kor.14:39-40).

Seurakunnan kokouksen ei myöskään tule olla mikään yhteisöllinen hurmostila

tai ”karismaattinen kaaos”, jollaista monet, ”ihmeistä ja merkeistä, muttei Sanan julistuksesta”, kiinnostuneet julistajat ja heidän kuulijansa tavoittelevat, sillä ”Profeettojen henget ovat profeetalle alamaiset, sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala” (1.Kor.14:31-33).

On perusteltua pohtia, mikä näitä pitkin parkettia pötköttäviä, kouristelevia ja pakkoliikkeiden vallassa olevia, hohottavia tai haukkuvia ihmisiä oikein riivaa? Kyseessä ei ole Pyhän Hengen toiminnan ilmenemismuoto, vaikka tällainen transsi tuo ”leipää” yksityiskoneilla ympäri maailmaa sinkoileville ja luksuspalatseissa löhöäville televisiosaarnaajille ja vaarallisia ”sirkushuveja” heidän yleisölleen. He vievät leskiltä, jotka ovat huijanneet uskomaan, että taivasosuuden tai maallisen onnen voi ostaa, viimeisetkin rovot.

Eräs tunnettu saarnamies kehuu olevansa ”jumalan baarimikko”

joka annostelee seurakuntalaisille ”uutta viiniä ja pyhää naurua”! Kuulijat kuljetetaan transsiin, jota ylläpidetään tätä varten räätälöidyllä musiikilla, jossa toistetaan samaa teemaa ja ”voodoo” -soundia tauotta. Tämä musiikki lumoaa varsinkin nuoret ja irrottaa heidät todellisuudesta. Näin saadaan aivot kytkettyä pois päältä samaan tapaan kuin itämaisissa ja pakanallisissa uskonnonharjoituksissa, joissa toistetaan samaa mantraa. Näin ymmärrys saadaan ohitetuksi ja tämä voi olla hyvin vaarallista huumetta.

Ilmestykset ja väitetyt taivasvierailut

ovat arvottomia ja jopa silkkaa huijausta, jolla kerätään rahat hyväuskoisilta kristityiltä. ”Poika ei käynyt taivaassa”, vaan hänen vanhempansa tienasivat tähtitieteellisen summan satukirjalla.

On suorastaan pelottavaa, kuinka helposti hyväuskoisia kristittyjä huijataan. Jos huomenna ilmestyy ihmeiden tekijä, joka väittää olevansa Jeesus, monet menevät lankaan, koska eivät ole lukeneet Raamatusta mitä Jeesus sanoi tulemuksestaan: ”Sillä niin kuin salama leimahtaa idässä ja näkyy länteen asti, niin on oleva ihmisen pojan tulemus” (Matt.24:27). Helppo nyrkkisääntö on: kaikki mikä lisää jotakin Raamatun ilmestyksiin, on hylättävä!

Ilmestyksellä voi tietysti olla tärkeä henkilökohtainen merkitys kyseiselle henkilölle, mutta se ei vakuuta uskosta osattomia. Paavali kerskailee ilmestyksestään 2. korinttilaiskirjeen 14. luvussa: ”vaikka se ei olekaan hyödyksi”. Hän temmattiin paratiisiin, missä hän kuuli ”sanoja, joita ei voi sanoin ilmaista ja joita ihmisen ei ole lupa puhua”. Paavali pidättäytyy puhumasta, ”ettei kukaan ajattelisi minusta enempää kuin näkee tai kuulee minusta”.

Apostolin tunnusteot

on jo tehty (2.Kor.12:12). Uutta ”apostolista aikaa” ei tule, ei myöskään uusia apostoleja. Joka väittää olevansa apostoli on väärä opettaja. Paavalin rukous oman sairautensa paranemisesta (2.Kor.12:7-9) ei toteutunut ja hän jätti Trofimoksen Miletokseen sairastamaan (2.Tim.4:20). Paavali vieraili sairaana ollessaan galatalaisten luona (Gal.4:13-14).

Raamattu ei lupaa meille teräsmiehen terveyttä ja upporikkautta tässä maailmassa,

vaan Jeesus sanoo: ”Tämän minä olen puhunut teille, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus, mutta olkaa rohkeat: minä olen voittanut maailman” (Joh.16:33). Jeesus sanoi myös: ”Yksi sinulta vielä puuttuu: myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua” (Luuk.18:22s.). Tämän kuulleet kysyivät: ”Kuka sitten voi pelastua”? Jeesus vastasi: ”Mikä on ihmisille mahdotonta, se on mahdollista Jumalalle”.

Raamatussa ihmeet ja merkit ovat poikkeuksia, muutenhan ne eivät olisi ihmeitä!

Raamatullisilla ihmeillä oli tietty tarkoitus. Ne vahvistivat viestin tuojan uskottavuuden. Kun Mooses valitti Herralle, että kansa ei usko häntä, Herra antoi kansan nähdä ihmeitä (2.Moos.4). Raamatullisia ihmeitä tapahtui Elian ja Elisan aikana (1.Kun.18:36) ja Jeesuksen ja apostolien aikana (Joh.10:25; Ap.t.2:22; 2.Kor.12:12). Raamatussa kuvatun ihmiskunnan historian 6000 vuoden aikana ihmeitä tapahtui vain muutaman vuoden mittaisten jaksojen aikana. Raamatun ihme on myös todella yliluonnollinen, eikä sitä voi selittää luonnonlakien avulla, kuten monet ”selittäjät” ja liberaaliteologit ovat yrittäneet. Yliopistoteologit tuhoavat Raamatun opetukset mitätöimällä ihmeet ”luonnollisilla” selityksillä ja viimeistelevät täystuhon opettamalla Raamatussa kuvatun historian asemesta teististä evoluutiota.

Tarvitaanko ”ihmeitä” uskosta osattomia varten?

Jeesuksen kertomuksessa rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta todetaan: ”Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, eivät he suostu uskomaan, vaikka joku kuolleista nousisi ylös” (Luuk.16:31). Toisin sanoen, Raamattu ja siinä kerrottu evankeliumi vakuuttavat Jeesuksen oman. Muille ”sanoma rististä on hullutusta” (1.Kor.1:18s.)

Jooelin kirjan kolmannen ja neljännen luvun ihmeet ja merkit viittaavat vielä edessä olevaan Herran päivään.

Nykyään niin suositut ”Jumala parantaa”

-otsikolla järjestettävät ihmisten kaatamiskokoukset ovat täysin epäraamatullisia. Niihin menevät elämyksiä hakevat ihmiset tai onnettomat sairaat, jotka sitten pettyvät Jumalaan, kun eivät parantuneet. Ilmiötä voi verrata elämysriippuvuuteen niiden osalta, jotka kiertävät parantumiskokouksesta toiseen. Tämä sielullinen manipulaatio muistuttaa vaihtoehtolääketieteessä hyvin tunnettua lumevaikutusta, josta olen kirjoittanut kirjassani Noituuden paluu lääketieteeseen.

Tämä ei suinkaan tarkoita, etteikö seurakuntien pitäisi järjestää esirukouskokouksia, joissa rukoillaan sairaiden paranemista. Tietysti Kaikkivaltias parantaa sairaan nykyäänkin, jos se on Hänen tahtonsa, mutta tärkeintä on sairaan ihmisen iankaikkinen kohtalo. Jumalaa ei voi pakottaa toteuttamaan ihmisten toiveita. Emme voi manipuloida Pyhää Henkeä. Jeesus rukoilee nytkin joka hetki omiensa puolesta (Joh.17:9). Hän tietää varmasti, mikä on parhaaksemme: ”Me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa” (Room.8:28).

Eräät huijarisaarnaajat syyttävät julmasti ihmisiä,

jotka eivät parantuneet sairaudestaan, ja sanovat että sairauden jatkuminen johtuisi sairaan ihmisen uskon puutteesta, tai siitä, että tämä ei uhrannut tarpeeksi ”siemenrahaa” ahneen saarnaajan kassaan! Kuuluisimpien ”parantajien” avustava henkilökunta jopa estää todella sairaiden pääsyn estradille, koska saarnaajan ”voitelun” olemattomuus paljastuisi!

Tapahtuuko nykyään enää ihmeitä?

Uskoon tuleminen on ihme (Matt.19:25-26). Luomistyö on kaikkien nähtävissä oleva ihme (Ps.139:14). Rukousvastaus on ihme (Sanal.15:29). Jumalan suunnitelma toteutuu ihmeellisesti kaikessa (Jaak.4:13-15; Sananl.16:33; 21:1; 1.Piet.3:17). Pyhän Hengen antama ymmärrys, joka avaa sydämellemme Raamatun tekstin, on ihme (2.Piet.1:20).

Uskovan elämä on päivittäisessä ihmeessä vaeltamista!

He, jotka uskovat Jumalan toimivan elämässään vain silloin, kun ”ihmeitä ja merkkejä” tapahtuu, eivät ymmärrä, että: ”Hänessä me elämme ja liikumme ja olemme” (Ap.t.17:28). Jos ”ihmeitä” ei tapahdu, he joutuvat epäuskon valtaan. Uskova voi mennä Jumalan antamassa rauhassa suureen leikkaukseen, sillä lopputuloksesta riippumatta, hänen käy aina hyvin.

Onko kielillä puhuminen tavoiteltavaa?

Paavali toteaa, että kielillä puhuvaa ”ei ymmärrä kukaan” ja ”kielillä puhuva rakentaa itseään” (1.Kor.14:2,4). Tämä sopii hyvin, varsinkin modernille selfie-ihmiselle. Paavali jatkaa: ”Jos näet rukoilen kielillä, minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön” (14:14).

Paavali korostaa opetuksen tärkeyttä: ”Mutta opettaakseni muitakin tahdon seurakunnassa puhua mieluummin viisi sanaa ymmärrykselläni kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä” (14:19). Jos olet ahdistunut, kun et puhu kielillä, Raamatussa todetaan tästä: ”Eiväthän kaikki puhu kielillä?” (1.Kor.12:30). Jakeessa 28 on maininta eri kielillä puhumisesta. Helluntaina ”kukin kuuli puhuttavan omaa kieltään … roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset, kreetalaiset ja arabialaiset … kaikki kuulivat Pyhän Hengen täyttämien puhuvan heille, heidän omalla kielellään, Jumalan suurista teoista” (Ap.t.2:4,10-11). Tämä ei johdonmukaisesti toistu enää nykyään, vaikka joskus niin väitetään. Tällaista vieraskielistä Raamatun selityspuhetta ei ole nauhoitettu. Joskus kokouksissa kaikki puhuvat yhtä aikaa kielillä. Se kielletään Raamatussa selvästi (1.Kor.14:27). ”Jos siis koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki puhuisivat kielillä ja paikalle tulisi oppimattomia tai niitä, jotka eivät usko, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?” (1.Kor.14:23).

Tunnista väärä opettaja

Raamatussa todetaan selvästi, että seurakunnissa tulee olemaan vääriä opettajia (2.Piet.2:1). Heidän tunnistamisensa on äärettömän tärkeää, sillä kristittyjä on mahdollista lumota: ”Te mielettömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmien eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?” (Gal.3:1). Väärän opettajan tunnusmerkit ja niiden seuraamukset on kerrottu Jumalan Sanassa: ”Moni lähtee seuraamaan heidän irstauksiaan ja heidän takiaan totuuden tie tulee häväistyksi. Ahneudessaan he valheellisin sanoin pyrkivät hyötymään teistä … he vaeltavat saastaisissa lihan himoissa … heidän melihalunsa on viettää päivänsä nautinnoissa … he viettelevät horjuvia sieluja. Heillä on ahneuteen harjaantunut sydän, noilla kirouksen lapsilla … heille on varattuna synkkä pimeys … he puhuvat ylimielisiä tyhjiä sanoja” (2.Piet.2:2-22). Tämä on tarkka kuvaus moderneista lavertelevista, upporikkaista ja seksuaalisesti sekoilevista saarnaajista. Huomaa myös, että ”he häpäisevät totuuden tien” eli saattavat kristinuskon outoon valoon ulkopuolisten silmissä. Esimerkkejä vääristä opettajista on, vaikka kuinka paljon, ja on pelottavaa, että monet uskovat eivät heitä tunnista! Jeesuksen sanat näistä ”laittomuuden tekijöistä” (Matt.7:21-23) ovat äärimmäisen vakavia. Jokaisen on syytä pohtia ja diagnosoida, keitä Herra tarkoitti. Tässä muutama esimerkki ja analyysi (englanniksi): https://www.youtube.com/watch?v=k67I7iBDXZE   https://www.youtube.com/watch?v=ptN2KQ7-euQ

Jumalan rakkaus

on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu” (Room.5:5). Jumala ”on myös painanut meihin sinettinsä ja antanut meidän sydämiimme vakuudeksi Hengen” (2.Kor.1:22). Efesolaiskirjeessä todetaan: ”Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksnne evankeliumin, ja uskoneet sen, pantu sinetiksi luvattu Pyhä Henki” (1:13). Tämä koskee kaikkia uskovia. Usko Jeesukseen riittää Pyhän Hengen saamiseksi. Mitään ihmeellisiä ja erinomaisesti ”voideltuja” uskovia ei ole. Sinun ei tarvitse kantaa asiasta huolta. Jos tunnet itsesi syntiseksi, se on merkki siitä, että sinulla on Pyhä Henki. Jos tunnet itsesi kovin vanhurskaaksi, olet väärällä tiellä! Kun Jeesuksen lähettämä Pyhä Henki tulee, ”hän osoittaa maailmalle todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion” (Joh.16:8).

Mistä voi tietää, mikä on Pyhän Hengen työtä?

Pyhä Henki kirkastaa Kristusta. Pyhä Henki ei ole seurakunnan kokouksen keskipiste. Keskipisteen tulee olla sanoma Ristiinnaulitusta, johon uskomalla saat ahdistukseesi Lohduttajan, joka on: ”laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala. Hän lohduttaa meitä kaikissa ahdistuksissamme, että me sillä lohdutuksella, jolla Jumala meitä itseämme lohduttaa, voisimme lohduttaa niitä, jotka ovat kaikenlaisissa ahdistuksissa.” (2.Kor.1:3-4).