Kirjablogi: Virikkeitä hiipuneeseen rukouselämään

 

Pete Nicholas, Helen Thorne,  5 rukousta kaupungin puolesta,  Rukoukset muuttavat seurakuntaa, yhteisöjä ja kulttuuria, Päivä, 2021

Kun Jeesus oli ollut rukoilemassa, opetuslapset esittivät hänelle pyynnön: ”Herra, opeta meitä rukoilemaan.” (Luuk.11:1) Vastauksena hänen seuraajansa saivat kaikkien rukousten jalokiven, Isä meidän -rukouksen. On sanottu, että vaikka meiltä riistettäisiin Raamattu, kaikki hengelliset kirjat ja teologiset tutkimukset, niin Herramme meille opettamasta rukouksesta me saisimme kaiken, mitä pelastukseemme ja Isämme kotiin pääsemiseen tarvitsemme.

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Opetuslasten pyyntö ”Herra, opeta meidät rukoilemaan” on edelleen ajankohtainen. Nyt kyse ei enää ole siitä, ettemmekö me tietäisi miten rukoilla. Ongelmana on se, että me rukoilemme aivan liian harvoin ja vähän.

Pienen taskuun, reppuun ja käsilaukkuun sopivan kirjan rukousaiheet nousevat Herramme rukouksesta. Niiden tavoitteena on vaikuttaa elinympäristöömme ja kulttuuriimme (”tulkoon sinun valtakuntasi”) sekä taivuttaa omat ajatuksemme ja sydämemme Jumalan tahdon mukaisiksi (”tapahtukoon sinun tahtosi”).

Kannen lisäteksti ”Rukoukset muuttavat seurakuntaa, yhteisöjä ja kulttuuria” voi tulla todeksi vain silloin, kun me suostumme ja jopa sitoudumme rukoilemaan. Kirjan selkeä rakenne ja selkeät rukousaiheet pyrkivät auttamaan tässä, synnyttämään lukijoissa rukousherätystä.

Kirja tarjoaa rukouksillemme 21 eri pääaihetta. Jokaisen pääaiheen kohdalla on viisi Raamatusta nousevaa teemaa, joiden puolesta meitä kannustetaan rukoilemaan. Jokaisen aiheen kohdalla on siihen liittyvä raamatunjae. Kirjassa on sopivasti viivoitettua tilaa myös omille merkinnöille, rukousaiheille sekä rukousvastauksille. Kirjan on suomentanut Marja Sevón.

Kirja on saanut nimensä Jeremian kirjan 29. luvun jakeesta 7: ”Toimikaa sen kaupungin parhaaksi, johon minä olen teidät siirtänyt. Rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidänkin menestyksenne.”

Ei siis riitä, että me rukoilemme vain evankeliumin leviämisen, herätysten tai kaupungissa toimivien seurakuntien puolesta. Meidän on rukoiltava myös koko kaupungin – ja toki myös maaseudun – sekä kaikkien se asukkaiden puolesta riippumatta siitä, miten pakanallista elämää kotikulmillamme omasta mielestämme kenties vietetään.