Käytä saamaasi voimaa!

 
Käytä saamaasi voimaa! Kirjoittanut Mari-Anna Stålnacke
Valokuva: Vicky SimUnsplash

Millä voimalla elät? Luotatko kahvin tai energiajuoman piristävään voimaan vai onko suklaa salainen käyttövoimasi? Tai ehkä pärjäät vain suomalaisella sisulla? Pärjääminen sinäänsä ei ole paha asia, kuinka voisi ollakaan. Mutta usein ajamme itsemme näännyksiin, kun ruoskimme itseämme eteenpäin, vaikkemme jaksaisikaan. Haluaisin muistuttaa sinua taivaallisesta voimasta, joka vaikuttaa kaikissa uskovissa. Käytä saamaasi voimaa. Aivan kuten usko, sekin on Jumalan lahja lapsilleen.

»Minä lähetän teille sen, minkä Isäni on luvannut. Pysykää tässä kaupungissa, kunnes saatte varustukseksenne voiman korkeudesta.» (Luuk.24:49)

Kirkkorekry neliöb. 29.4.-12.5.

Tässä raamatunkohdassa Jeesus lupaa seuraajilleen varustukseksi voiman korkeudesta. Tämä ei siis ollut tarkoitettu vain opetuslapsille, vaan aivan kaikille Jeesuksen seuraajille. Meitä ei jätetty tänne pärjäämään omin voimin, vaan meidät varustettiin taivaallisella voimalla. Ja sehän muuttaa kaiken, eikö?

Sillä omin voimin emme jaksa. Takki on tyhjä heti aamusta, millä ihmeellä sitten pärjäämme loppupäivän? Ja jos jollakin tavalla pystymme hoitamaan arjen, mistä vielä energiaa Jeesuksen seuraamiseen? Joten miksi edes yritämme pärjätä omin voimin, jos kerran meille on tarjolla taivaallista voimaa, jolla ei ole vertaista?

Käytä saamaasi voimaa!

Tämä taivaallinen voima, Pyhä Henki, voi auttaa meitä joka tilassa ja tilanteessa. Eikä tämä voima ole brutaalia voimaa, vaan hellää, rohkaisevaa voimaa, joka varustaa meitä selviämään tilanteesta kuin tilanteesta. Se ei siis ota meiltä pois vaikeuksia, vaan se voimaannuttaa meidät läpikäymään ne voittoisasti.

Ongelmamme ei siis ole, että varustuksistamme puuttuisi tämä taivaallinen voima. Sen, kuten myös uskon, me olemme lahjaksi saaneet. Meidän ongelmamme on se, ettemme käytä sitä. Kieltäydymme korkeammasta voimasta, ehkä tietämättömyyttämme, ehkä ylpeyttämme. Oli syy sitten mikä tahansa, kieltäytyminen ei kannata.

Joten muistuta itseäsi joka aamu Jumalan armovoimasta ja rakkaudesta. Käytä saamaasi voimaa. Sinä et ole parempi kristitty, jos et käytä sitä. Päinvastoin. Sillä kun käytämme sitä, pysymme Jumalan läsnäolossa ja sitä Jumala juuri meiltä toivoo. Että eläisimme hänen lähellään. Yhdessä saamme niin paljon enemmän aikaa. Ja ilman, että näännymme taakkamme alle.

Jumalan antama ies on kevyt kantaa, sillä hän varustaa meidät taivaallisella voimalla. Joten otetaan Jumalan antamat lahjat, niin pelastus kuin varustus, kiitollisina vastaan. Silloin saamme askeltaa kepeästi ja pääsemme varmasti perille. Emme omasta ansiosta, vaan Jumalan armon ansiosta ja avulla.

Osa kirjoitusta, joka on julkaistu Armoa Arkeesi -sivustolla.