Kaikkivaltiaan Luojan jäljillä: Eksoplaneetta LTT9779b:llä sataa sulaa titaania

 

Maailmankaikkeus on täynnä mahdottomia asioita, joita ei pitäisi olla olemassa. Yhdestä niistä uutisoi Helsingin Sanomien toimittaja Timo Paukku. Hän kirjoittaa 24.7.2023 otsikolla Jättimäinen peili löytyi avaruudesta – hyvin heijastavan eksoplaneetan pilvet ovat metallisia.

Paukku kirjoittaa artikkelissaan eksoplaneetasta, joka tunnetaan nimellä LTT9779b. Uutisen mukaan eksoplaneetat ovat planeettoja, jotka kiertävät jotain muuta tähteä kuin omaa Aurinkoamme. Eksoplaneetta on maasta yli 260 valovuoden päässä. Planeetasta tekee erityisen muutama tekijä.

Kirkkorekry neliöb. 29.4.-12.5.

Ensiksi, LTT9779b on heijastavin planeetta, mitä koskaan on löydetty ja siksi sitä kutsutaankin peiliplaneetaksi. Heijastuvuutta mitataan niin kutsutulla Albedon asteikolla. Paukun mukaan täysin valoa heijastava pinta on valkoinen. Sen albedo on 100.

Täysin musta taas imee kaiken säteilyn ja saa albedo luvun 0. Eksoplaneetta LTT9779b heijastaa valoa 80%, kun esimerkiksi maan heijastavuus on noin 30 prosenttia. Suuri heijastuvuus johtuu siitä, että planeettaa ympäröi metalliset pilvet. Aurinkoisella puolella lämpötila nousee jopa 2000 asteeseen.

”Se on planeetta, jota ei pitäisi olla olemassa.”

Toiseksi, planeetan pitäisi olla aivan liian kuuma siihen, että se muodostaisi vesihöyryisiä pilviä. LTT9779b:n pitäisi olla liian kuuma myös metallisten pilvien muodostumiseen.  Siitä huolimatta planeetan pilvistä sataa alas titaanisia pisaroita. Titaanin sulamispiste on yli 1600 celsiusta. Emotähden pitäisi laskujen mukaan kuumentaa planeetta palasiksi. Tutkimuksen toinen kirjoittaja Vivien Parmentier toteaakin: ”Se on planeetta, jota ei pitäisi olla olemassa.”

Usein Raamatullista maailmankuvaa ja uskoa kaikkivaltiaaseen ja kaikkitietävään Jumalaan kritisoidaan. Moni ajattelee, että Raamattuun tai Luojaan uskominen on perusteetonta. Kuitenkin Raamattu muistuttaa meitä siitä, että on olemassa kaikkivaltias Luoja eikä ihminen kykene käsittämään Hänen tekojaan.

Silloin Job vastasi Herralle ja sanoi: ”Minä tiedän, että sinä voit kaikki ja ettei mikään päätöksesi ole sinulle mahdoton toteuttaa. ’Kuka peittää minun aivoitukseni taitamattomasti?’ Siis on niin: minä puhuin ymmärtämättömästi, asioista, jotka ovat ylen ihmeelliset minun käsittää. (Job 42:1-3)

Psalmien kirjoittaja arvostelee Jumalan olemassaolon kieltävää henkilö vielä ankarammin sanoin.

Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi. Hullu sanoo sydämessänsä: ”Ei ole Jumalaa”. Turmiollinen ja iljettävä on heidän menonsa; ei ole ketään, joka tekee, mikä hyvää on. (Ps.14:1)

Jumalankieltäminen liittyykin ihmisen pahuuteen ja tottelemattomuuteen. Kun ihminen korottaa itsensä Jumalan yläpuolelle, syyllistyy hän suureen syntiin. Kuitenkin Jumala rakastaa jokaista ihmistä ja haluaa pelastaa jokaisen meistä. Sekin on asia, mitä ei pitäisi syyn ja seurauksen lain mukaan olla olemassa – Jumalan meitä kohtaan osoittama ansaitsematon armo ja rakkaus.