Jumala on kansamme eilen, tänään ja huomenna. Ilossa ja surussa. Arjessa ja juhlassa.

 

Radio Dein 25-vuotisjuhlavuosi huipentui 18.12 sunnuntaina Kiitosmessuun Mikael Agricolan kirkossa. Kaikki kolme toivettani toteutuivat; arkkipiispa Tapio Luoma saarnasi, Radio Deissäkin juontanut Oulun viestintäjohtaja Mikko Salmi toimi liturgina ja musiikista vastasi Helsinki Gospel kuoro. Kun muissakin vastuutehtävissä oli Radio Dein ystäviä, niin Kiitosmessu oli mielestäni upein Tuomasmessu missä koskaan olen ollut mukana.

Tuomasmessu on minun hengellinen kotini. Ollessani yli 30 vuotta sitten hyvin masentunut ja surullinen, sain kokea Jumalan rakkauden etsiessäni apua Tuomasmessussa. Silloin Jumala otti rakkautta janoavan lapsen syliinsä ja paransi häntä. Siksi arkkipiispa Tapio Luoman saarna ”Jumala on lähellä” todella kosketti. Arkkipiispa vakuutti, että Jumala rakastaa meitä ja että juuri siksi hän haluaa olla kanssamme:

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

”Mihin perustuu luottamus, että Jumala on meidän kanssamme? Joulun sanoma sen paljastaa: Jeesus on Jumala, joka on meidän kanssamme. Hänessä Jumala on tullut ihmistä lähelle. Hän ei ole vain Jumalan säteily, radio Dei. Hän on itse Jumala, joka ”meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi…”, kuten niin sanotussa nikealaisessa uskontunnustuksessa lausutaan. Jeesuksessa Jumala itse on sitoutunut ihmisen elämään. Jumala tietää kokemuksesta, mitä on olla luotu olento, mitä on olla ihminen ja mitä ovat ihmiset ilot ja surut – olihan hän vieraana niin Kaanan häissä kuin kuolemaantuomittuna hylkiönä Golgatalla. ”

Samalla lailla kun olen kokenut henkilökohtaisesti Jumalan olleen kanssani elämäni vaikeimpina aikoina, on hän myös ollut juhlavieraana kaikissa Radio Dein juhlissa.

Jotkut ovat ihmetelleet miksi olemme järjestäneet useita 25-vuotisjuhlia. Yksi tärkeimpiä syitä on se, että korona vuosien aikana jäi meiltä kaikilta paljon tärkeitä merkkipaaluja juhlimatta. Mikään ei ole itsestäänselvyys – ei edes syntymäpäivien juhliminen ja siksi, nyt kun on mahdollisuus kohdata ihmisiä ja iloita, niin tehdään se.

Radio Dein eri juhlilla on ollut myös erilainen funktio. Kesäkuussa Deifestivaali Seinäjoelle oli evankelioiva tapahtuma, jolla tavoitettiin lähes 30.000 Ideaparkin asiakasta. Samalla pystyimme tarjoamaan 16:sta artistille tai bändille korona vuosien jälkeen mahdollisuuden päästä esiintymään. Koska Radio Dei on valtakunnallinen radiokanava, jonka aluueella asuu jo 75% suomalaisista, niin haluamme kohdata ihmisiä muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla. Sitäpaitsi suhteessa väkilukuun ns. Raamattuvyöhykkeellä eli Pohjanmaalla on eniten Radio Dein kuuntelijoita.

Varsinainen Radio Dein syntymäpäiväjuhla 3.11 oli Gaalakonsertti Pikku Finlandiassa ja mallia oli otettu järjestelyissä kaupallisilta kanavilta. Radiomedian johtaja, joka tietysti on itse oikeutettu vieras kaikkien radioiden juhlissa, ihmetteli meidän juhlassa ollutta poikkeuksellista tunnelmaa. Konserttiyleisö ei ollutkaan vieraita toisilleen, vaan muodostivat yhteisön, ikään kuin Dei perheen; kristityt yhdessä.

Juhliminen on ollut ihanaa, koska olemme saaneet vihdoinkin tavata kuuntelijoita, tarjota mahdollisuuden muusikoille ja Dein ystävien avulla pystyimme ne toteuttamaan. Tässä maailman tilanteessa on tärkeää pysähtyä välillä katsomaan taaksepäin, millaisten haasteiden läpi Jumala on meidät kuljettanut sekä Radio Deissä, omassa elämässä kuin kansakuntana.

Se antaa luottamusta siihen, että tästäkin selvitään. kun yhteen hiileen puhalletaan ja käännytään rukoillen Jumalan puoleen. Se antaa kiitollisen mielen, kun muistamme että Jumala on kansamme eilen, tänään ja huomenna.

Nyt on aika pysähtyä juhlimaan Jeesuksen syntymäpäivää ja muistella Jeesuksen syntymää, elämää ja kuolemaa. Tärkeintä joulussa on se millainen merkitys Jeesuksella on sinulle.

”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen poikansa ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”

Siunattua joulua ja Uutta Vuotta!

23.12 klo 21.40 Radio Deissä uusintana Radio Dei 25 vuotta Kiitosmessu. Voit katsoa sitä myös DeiPlussasta.

Tapio Luoman saarnateksti löytyy sekä Tapio Luoman että Radio Dein Facebook-seinältä

 
Dei, aamuvirkut, artikkeliban 7.2.- (2/2)