Irakilaisempi kuin luulit: Hiskian tunneli ja Jerusalemin ihme (Mitä tehdä, kun irakilaiset tulevat?)

Jerusalem on ihmeellinen ja ainutlaatuinen kaupunki. Pelkästään kristikunnan pyhänä kaupunkina se on lukuisten eri kansakuntien, kielten ja liturgisten perinteiden kohtaamispaikka. Ensimmäisen kymmenen päivän aikana olen käynyt messuissa ja rukoushetkissä yhteensä kahdellatoista kielellä: italiaksi, englanniksi, ranskaksi, espanjaksi, saksaksi, ruotsiksi, puolaksi, hepreaksi, armeniaksi, arameaksi, arabiaksi ja latinaksi. Ei tällainen ole mahdollista missään muualla, paitsi ehkä Roomassa, mutta ei sielläkään läheskään yhtä helposti kuin täällä. Jerusalemissa kaikki keskittyy reilun neliökilometrin alueelle vanhaan kaupunkiin ja sen välittömään läheisyyteen. Kaikki ovat täällä. Maanosat kohtaavat, uskonnot kohtaavat, kirkot ja kielet kohtaavat. Jerusalemissa maailma on pieni ja kaitselmus voimallinen.

Ensimmäiseen viikkooni mahtuikin peräti kolme yllättävää kohtaamista tuttujen kanssa, joiden en lainkaan tiennyt olevan Jerusalemissa. Yksi heistä oli Fr. Joe, englantilainen Opus Dein pappi, jonka olen tuntenut lähes 15 vuotta ja jonka näin viimeksi Barcelonassa reilut kahdeksan vuotta sitten. Ehdin jutella hänen kanssaan hetken irakilaisempi kuin luulit -projektistani. Kun mainitsin Raamatun irakilaiset juuret, hän muisti Abrahamin mutta ihmetteli, onko siellä mitään muuta irakilaista. Kun huudahdin ”pakkosiirtolaisuus!” ja aloin luetella jatkoksi Eedenin puutarhaa ja Baabelin tornia, isä Joen ahaa-elämys oli silminnähtävä. Jos tämä on koulutetulle papillekin näin uutta, niin projektillani taitaa tosiaan olla relevanssia. Raamattu ja kristinusko ovat todella irakilaisempia kuin suurin osa ihmisistä tajuaa.

PS Norvanto Hedelmästään puu tunnetaan

Konkreettisen kosketuksen Raamatun irakilaisiin taustatekijöihin saimme Daavidin kaupungissa, Jerusalemin vanhimmassa osassa, joka on paradoksaalisesti hieman niin sanotun ”vanhan kaupungin” ulkopuolella. Daavidin kaupungista on löydetty hämmästyttävä, 534-metrinen kiveen louhittu tunneli, jonka Juudan kuningas Hiskia rakennutti vuoden 701 eKr. tienoilla, kun Assyrian kuningas Sanherib oli hyökkäämässä Jerusalemiin. Tästä erittäin mielenkiintoisesta tapauksesta kerrotaan 2. Kuninkaiden kirjassa ja 2. Aikakirjassa. Jälkimmäisen mukaan Hiskia ”sulki Gihonin lähteen ylemmän juoksun ja johti sen maan alta Daavidin kaupungin länsipuolelle”, sillä kansa oli sanonut: ”Tehdään näin, etteivät Assyrian kuninkaat tänne tullessaan löydä vettä.” (2. Aik. 32)

Raamatun lisäksi tunnelin kaivamisesta kerrotaan itse tunnelista löytyneessä piirtokirjoituksessa, joka vastaa kieliasultaan juuri Hiskian aikaista hepreaa. Ja nyt kuka tahansa, joka on valmis kastelemaan nilkkansa, voi kulkea tuon pilkkopimeän maanalaisen tunnelin läpi viiden euron pääsymaksua vastaan. Kävely kestää noin puoli tuntia, ja se on aivan huikea elämys, varsinkin Israelin Jumalaan uskovana assyrialaisten jälkeläisenä… Suosittelen tunnelia paitsi Raamattua rakastaville, myös niille, jotka pitävät koko Raamattua pelkkänä satukokoelmana. Tervetuloa satumaahan, se on täällä kiveen hakattuna!

Israelin ja Juudan suhde muinaisen Irakin valtakuntiin Assyriaan ja Babyloniaan on merkittävä osa Vanhan testamentin suurta kertomusta. Modernin iskulauseen muodossa sitä voisi kuvata seuraavasti: ”Irak tulee! Oletko valmis?” Hiskian ja Sanheribin tapauksessa tiedämme molempien osapuolten lähteistä, että Jerusalem säästyi ihmeellisesti tuon ajan suurimman maailmanmahdin valloitukselta. Kaikkien inhimillisten todennäköisyyksien vastaisesti Hiskia luotti Jumalaan, ja tarina päättyi hänen kannaltaan onnellisesti. Kannattaa lukea 2. Kuninkaiden kirjan (18-20) ja 2. Aikakirjan (29-32) lisäksi Jesajan luvut 36-39, joissa kuvataan samoja kutkuttavia tapahtumia ja muita kuningas Hiskian elämänvaiheita.

Hiskian tarina on tavallaan ajankohtainen myös meille. Muutettavat muuttaen – ja niitä on toki paljon – Irak on taas ovella. Hiskian tarinasta opimme, että inhimillisesti katsoen tilanne saattaa näyttää hyvinkin uhkaavalta, mutta Herra voi kääntää kaiken voitoksi. Kun Irak tulee, kannattaa luottaa Israelin Jumalaan.