Elämäntaito: Aatelisnaiset auttajina – kolme tarinaa siitä, miten ylhäiset syttyivät diakonialle

Elämän kirja on absoluuttista hyvyyttä

 

Raamatussa mainitaan muutaman kerran “elämän kirja”. Mikä tuo elämän kirja on ja mitä sen sivuilla lukee?

Raamatussa kerrotaan, että kyseinen kirja on taivaassa ja että siihen on kirjoitettu Jumalan kansan todellisten jäsenten nimet (2. Moos. 32:32–33; Dan. 12:1; Hepr. 12:23). Kyseessä on siis valtavan tärkeästä nimilistasta.

Kirkkorekry neliöb. 29.4.-12.5.

Schindlerin lista ja elämän lista

Elokuvassa Schindlerin lista kuvataan, kuinka tehdaspäällikkö Oscar Schindler ostaa yli tuhat juutalaista tehtaaseen töihin. Kaikki ihmiset, joiden nimi löytyy listalta, välttävät kaasukammion. Jokainen nimi listassa edustaa todellista ihmistä, jonka Schindler on omilla rahoillaan ostanut itselleen. Elokuvan käännekohta on, kun Schindlerin sihteeri tajuaa, mitä tuo nimilista tarkoittaa. Se on puhdasta hyvyyttä, se lista on elämää. Youtubesta löytyy videoklippi kohtauksesta.

Schindlerin listassa on helppo nähdä raamatullista symboliikkaa. Lista heijastelee sitä, mitä Raamatussa tarkoitetaan “elämän kirjalla”. Vanhassa testamentissa sukuluettelot, Israelin kansan väestörekisteri, on esikuva tai peilikuva taivaalliselle elämän kirjalle. Muinaisessa Israelissa ajateltiin, että jos nimi löytyy Israelin kansan nimiluettelosta, silloin nimen pitäisi (toivon mukaan) löytyä myös taivaan elämän kirjasta. Tämän vuoksi sukuluetteloita on kirjattu ylös hartaasti. Sama ajatus siirtyi kristinuskoon, kirkonkirjat heijastelevat elämänkirjaa. 

Vanhasta testamentista näemme, että Jumalan kansan väkiluettolon ajateltiin peilaavan elämän kirjan sisältöä. Psalmissa 87:6 lukee näin:

Ja Siionille ilmoitetaan: Se mies on syntynyt täällä! Korkein pitää Siionin lujana. Herra kirjoittaa kansojen kirjaan: Hän on syntynyt Siionissa.” Ilmeisesti muinaisessa Israelissa uskottiin, että kun vauvoja syntyy Siionissa eli Jerusalemissa, niin itse Herra merkitsee heidät kirjoihinsa taivaisiin. Jesajan kirjan luvussa 4, jakeessa 3 sanotaan näin: ”Ja Siionin jäljelle jääneitä ja Jerusalemissa jäljellä olevia kutsutaan pyhiksi – kaikki, jotka on kirjoitettu elävien kirjaan Jerusalemissa.

”Iloitkaa siitä, että teidän nimenne on kirjoitettu taivaan kirjaan”

Yhtä kaikki, jos nimesi löytyi elämän kirjasta, niin kuuluit aivan varmasti Jumalan pyhän kansan joukkoon, kuuluit siihen kansaan, joka on liitossa itse Jumalan kanssa. Juuri tämä näkökulma mielessä kannattaa katsoa, kuinka Uudessa testamentissa puhutaan taivaan kirjasta tai elämän kirjasta.

Luukkaan evankeliumin luvussa 10 kerrotaan, kuinka opetuslapset olivat innoissaan, kun he olivat Jeesuksen nimessä onnistuneet ajamaan pahoja henkiä pois riivatusta. Jeesus sanoo heille näin:

”Älkää siitä iloitko, että henget teitä tottelevat. Iloitkaa siitä, että teidän nimenne on merkitty taivaan kirjaan.” (Luuk. 10:20.)

Jeesus tarkoittaa, että ne ihmiset, jotka ovat hänen kanssaan, hänen opetuslapsiaan, hänen seuraajiaan, heidän tulee iloita, koska heidän nimensä on merkitty taivaan kirjaan. Nuo ihmiset kuuluvat Jumalan pyhään kansaan. Tämä on se varsinainen ilon syy.

Apostoli Paavali mainitsee elämän kirjan Filippiläiskirjeen luvussa 4. Hän kiittelee avustajiaan, jotka ovat hänen kanssaan taistelleet evankeliumin puolesta. He ovat ihmisiä, ”joiden kaikkien nimet ovat elämän kirjassa.”

Muutama jae aiemmin Paavali kirjoittaa, että Kristuksen yhteydessä me olemme ”taivaan kansalaisia.” (Fil. 3:20.) Nimi elämän kirjassa tarkoittaa siis nimeä taivasten valtakunnan kansalaisluettelossa. Iloitkaa siitä, sanoo Jeesus, että teidän nimenne on merkitty taivaan kirjaan.

Jokainen nimi listassa maksaa

Palataan takaisin Schindlerin listaan. Oscar Schindlerin sihteeri on ihmeissään, kun hän ymmärtää, että Schindler ostaa omilla rahoillaan, kokonaisella omaisuudella, itselleen tuhat ihmistä. Jokainen nimi maksaa.

Jeesus, taas, maksaa hinnan jokaisesta nimestä, jokaisesta elämästä, jokaisesta ihmisestä, jonka nimi on elämän kirjassa. Nämä ihmiset ovat taivaan valtakunnan kansalaisia. Jeesus antaa itsensä lunnaiksi monien puolesta. Hän maksaa täydellisen maksun, niin että elämän kirjaan voidaan kirjoittaa ne nimet.

Katolisessa messussa, kun katsotaan tuota Kristuksen antamaa hintaa, kun katsotaan Jumalan Karitsaa, joka pois ottaa maailman synnin, pappi rukoilee seurakunnan kanssa näin:

Ota, Herra, vastaan tämä uhri, jonka me sinun palvelijasi ja koko perheesi sinulle kannamme. Johda meidän päiviämme sinun rauhaasi, vapauta meidät iankaikkisesta kadotuksesta ja lue meidät valittujesi joukkoon. (liturginen rukous messussa.)

Nimi listassa haastaa

Kun Kristus on kirjoittanut omalla verellään ihmisten nimiä elämän kirjaan, niin meillä on oikeastaan velvollisuus pitää Jumalan nimeä pyhänä täällä maan päällä. Uskon, että kasteessa tuo nimi on kirjoitettu taivaan kirjaan.

Vakava synti on vaarallinen asia, koska se uhkaa pyyhkiä tuon nimen pois elämän kirjasta (Ilm. 20:15; 21:27). Tämän vuoksi tarvitaan anteeksiantamusta.

Nimi taivasten kirjassa haastaa jokaisen meistä iloitsemaan (Luuk. 10:20) ja tekemään töitä kirkon hyväksi (Fil. 4), sillä olemme ”taivaan kansalaisia.” Jäsenyys Kristuksen kirkossa peilaa elämän kirjaa.