Kaiken lohdutuksen Jumala

 

Elämän paradoksaalisuus on siinä, että kaikesta kauniista, mitä me saamme, meidän pitää jonain päivänä luopua. Kärsimyksemme saattavat olla meille käsittämättömiä. Jeesus kuitenkin tuntee ne, kuten hän tuntee meidät jokaisen.

Apostoli Paavali yhdistää kärsimyksen ja rakkauden sekä kertoo samalla Jeesuksen luonteesta.

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. (1. Kor. 13:4–7).

Siellä, missä on todellista rakkautta, joudutaan tai saadaan kärsiä. Rakkaus näyttää sisältävän valmiuden kärsiä toisen puolesta ja toisen rinnalla, jopa toisen tähden. Se merkitsee samalla luopumista omastaan toisen hyväksi. Kun Paavali yhdistää tekstissään rakkauden ja kärsimyksen, hän käyttää rakkaudesta sanaa agabe. Tällainen itsensä toisten hyväksi uhraava rakkaus on Jumalan ominaisuus.

Kristityt Yhdessä ry:n valtakunnallisessa Rukouspuhelimessa vapaaehtoiset päivystäjät kuuntelevat lähimmäisten huolia ja kärsimyksiä. Puhelun lopuksi asiat viedään Jumalalle, joka on kaiken lohdutuksen ja laupeuden Isä.

Rukouksessa voi tapahtua ihmeitä: ihminen jäsentää kipunsa, henkimaailma kuulee ja näkee taistelun, ja sen, keneen rukouksessa turvataan: Häneen, jolla on valta. Itse Rakkaus, armahtava Jumala ottaa ”toimeksiannot vastaan”. Hän vastaa meille parhaaksi katsomallaan tavalla. Meidän tehtävämme on riippua kiinni Raamatun lupauksissa ja levätä uskossa.

Rukouksen dynamiitin kaltaista voimaa on vaikeaa ymmärtää ja kuitenkin se on totta. Yksin rukoilevan ihmisen rukous on pätevä, ja kuitenkin, missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään (Matt. 18:20).

Kun useampi ihminen rukoilee yhdessä, on rukouksen voima monikertainen. Siksi esirukouksissa piilee mahtavaa Pyhän Hengen voimaa. Rukouksien kautta Jumala lohduttaa, parantaa, ottaa ahdistuksia ja riippuvuuksia pois. Jumalan voima näkyy vapautumisissa, muutoksissa ja ilossa. Ilo Herrassa on teidän väkevyytenne, Nehemian kirjassa sanotaan (Neh. 8:10). Heikko, ahdistunut, toivoton tai satutettu voi saada lohdutuksen ja ilon.

Emme voi koetuksissa hypätä ahdistavien päivien yli, mutta voimme turvautua Jeesuksen rakkauteen ja lohdutukseen. Kun itse ei jaksa rukoilla, on mahdollista soittaa Rukouspuhelimeen ja pyytää rukousta itsensä, läheisten ja umpikujaan ajautuneiden asioiden puolesta.

Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, armahtava Isä ja runsaan lohdutuksen Jumala! (2. Kor. 1:3)

Radio Deissä vietetään 28.8.-3.9. Rukouksen päässä -teemaviikkoa 28.8.-3.9. Teemaviikon järjestävän Kristityt Yhdessä ry:n Rukouspuhelin palvelee joka ilta klo 19-23 numerossa 040 172 7000.