Nokia Arenalle Tampereelle alkaa suuntautua iltapäivällä gospelkansan vaellus.
Gospelmusiikin suurtapahtuma Glow on käynnistymässä tänään perjantaina Tampereen Nokia Arenassa. Tapahtumaan odotetaan 6000-7000 henkilön yleisöä. Tapahtuma ei ole vielä loppuunmyyty.
Pääesiintyjänä illan päätteksi nähtävä kls.-yhtye veti jäähyväiskeikkansa reilu vuosi sitten samassa kaupungissa loppuunmyydyllä Pakkahuoneella, eikä solisti Perttu Läykin mukaan ole tekemässä paluuta Glown myötä.
– Mutta soundchckissä tuli kyllä mietittyä, että on tämä siistiä.
– Keikka ei silti enteile comebackia. Olemme tehneet päätöksemme jämäkästi. Tässä on kyse kerta kiellon päälle -keikasta.
Kls. toimi aktiivisesti vuodesta 2004 alkaen. Nykyisin yhtye keskittyy Läykin mukaan tavalliseen perhe-elämään.
– Nyt on voinut käydä lauantaisin vain saunassa. On tämä ollut ihmeellistä.
Taiteellinen johtaja Lasse Sakara kuvaili vaihtuvien esiintyjien ja vaihtuvien lavasettien muodostamaa tapahtumaa reilun vuoden projektiksi. Musiikillisena johtajana muun muassa Kaija Koon stadionkonserteissa meritoitunut Sakara valmistelee johtoryhmän ja artistien kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta konsertin rungon ja sovitukset, ja kommenttikierroksen perusteella viimeistelee muusikko Sami Aspin kanssa illassa nähtävät kokonaisuudet.
Työvälineinä sovittajilla ovat kitara, koskettimet ja rummut studioympäristössä.
– Uskon vahvasti yhteistyöhön, Sakara sanoo.
Yhtenä ammattilaisena prosessissa on myös laulaja ja Sound of Mercy -kuoron johtaja Jepa Lambert.
Harjoituksia pidetään ennen tapahtumaa ja vielä lavalla aamusta alkaen ennen tapahtumaa.
– Kaikki sujui ennakoitua paremmin, Sakara totesi tyytyväisenä lehdistötilaisuudessa.
Viime vuonna Glow Awardseissa palkitun Eve&Ossi -duon Ossi Mäki-Reini kertoo, että palkinto vaikutti positiivisesti yhtyeen toimintaan.
– Kyllä se oli huimaa. Moni löysi Silloinkin-kappaleen Glowssa.
– Toivoisin, että Glowsta kantautuisi viesti ulkopuolellekin. Että kuinka näin moni ihminen on kiinnostunut tästä tuhansia vuosia vanhasta sanomasta, joka gospelissa on, ja joka edelleen tuntuu tärkeältä.
Artisti ja tuottaja Tommi Kalenius siteerasi tutkimusta, jonka mukaan gospelin näkyvyys on lisääntynyt viime vuosina.
– Se on jo viidenneksi kuunnelluin musiikkigenre maailmassa. Kuuntelijoiden sitoutuminen on myös voimakkaampaa kuin muissa genreissä.
– Tämä on viesti seurakunnille ja kirkoille Suomessa, että antakaa tilaa tälle musiikille. Hengellisen musiikin ydin on tärkeä ihmisille. Kristillinen sanoma, usko, toivo ja rakkaus tavoittaa ihmisiä gospelin kautta.
Immanuel-yhtyeen Roni Lempiäinen uskoo, että Glown kaltaiset luovat gospelille arvoa myös nuorten silmissä.
– Tapahtuu tällaisia makeita juttuja, ja moni haluaa olla näissä mukana. Näissä tapahtumissa voidaan myös oppia sydämen asennetta, joka vanhemmilla tekijöillä on ollut.
Lehdistötilaisuuden artisteilta kysyttiin myös gospelin taustasta ja vanhoista asenteista seurakunnissa.
1990-ja 2000-luvuilla toimineen Bass’n Helen -yhtyeen solisti Harri Helenius sanoi, että jo yhtyeen toiminnan aikana kielteiset asenteet olivat muuttuneet, ja suomalaisen nuoren riparivuoden kokonaisuuteen kuului käydä gospelkonsertissa.
– Gospeltapahtumat ovat käsittääkseni niistä vuosista vähentyneet. Mistä lieneekään kysymys, ehkä rahasta tai siitä, että digimaailma vetää nuoria nyt muualle.
2010-luvun alkupuolella gospeluransa aloittanut Roni Lempiäinen uskoo, että gospelin ympärillä on nyt tapahtumassa uutta.
– Mekin näimme sen kohdan, kun tapahtumat loppuivat. Mutta ehkä jokin aivan uusi aikakausi on nyt alkamassa.