Tutkija: Torinon käärinliinan aitous todistettu entistä vahvemmin

Liina on vienyt minut myrskyihin

Kun Suomen tunnetuin käärinliina-asiantuntija ensimmäisen kerran alkoi tutkia Torinon käärinliinaa, hän pyrki todistamaan sen väärennökseksi. Nyt hän pystyy sanojensa mukaan antamaan ”ainakin sata” todistetta liinan aitoudesta.

Torinon käärinliina ei ole dosentti, antropologi ja historiallisten väärennösten asiantuntija Juha Hiltuselle arvoitus siinä, mitä tulee liinan aitouteen. Hänelle kyse on vain siitä, miten kattavasti kangaskappaleen päätyminen puutarhahaudalta Torinoon saadaan osoitettua. Nyt liinan matkaan on saatu uutta valoa.

– Tähän saakka historiassa on ollut 1200-luvun alusta 1300-luvun puoliväliin ollut aukko, jolta ajalta liinan vaiheet ovat olleet epäselvät. Meille aitouden puolesta puhuville tutkijoille on ollut tärkeää voida täsmentää liinan vaiheet mahdollisimman tarkkaan, koska tuotakin ajanjaksoa on käytetty perusteluna sen epäaitoudelle, Hiltunen toteaa.

Käärinliina hävisi neljännen ristiretken myllerryksissä Konstantinnopolista ja ilmestyi uudelleen Pohjois-Ranskassa Lireyn kylässä.

– Dokumentit ovat osoittaneet, että Konstantinopolin valloitusta johtaneisiin ritareihin lukeutunut Otho de la Roche sai Pyhän käärinliinan itselleen ryöstösaaliin jaossa. Aluksi de la Roche vei liinan Ateenaan, mutta koki ilmeisesti myöhemmin Pohjois-Ranskassa Ray-sur-Sâonessa sijainneen sukulinnansa varmemmaksi paikaksi. Käärinliina oli linnan torniin viedyssä matka-arkussa runsaat sata vuotta.

Kuva ylösnousemuksesta

Hiltusen mukaan käärinliinan aitous on historiassa yllättäen epäilyttänyt eniten kirkkoa, ja liinan aitoutta vastaan on käyty esimerkiksi kateuden vuoksi. Selvä enemmistö sen autenttisuuteen uskovista on puolestaan ollut ns. ”kovien tieteiden” edustajia, joukossa jopa ateisteja.

Yksikään nykyaikaisen tieteen menetelmä ei ole voinut tuoda mitään luonnollista selitystä liinan piirtyneen kuvan synnystä. Hiltusen mukaan synty voidaan ilmaista yhdellä sanalla: ylösnousemus.

– Riippumattomat tutkimukset osoittavat selvästi, että kuva on syntynyt sähkömagneettisen purkauksen seurauksena. Selkokielellä sanottuna purkaus tarkoittaisi siis ruumiin ylösnousemusta. Käärinliinan sisällä on ollut kuollut henkilö, mutta henkilö on hävinnyt sidotuista liinoista mystisellä tavalla. Mitään merkkejä ruumiin mädäntymisestä ei ole. Kuva on muodostunut ohuen ohuena ääriviivattomana rasterivalokuvana pellavakangaskuitujen pintaan. Sillä on topografiset ulottuvuudet ja tietokoneellisesti kuvattuna siitä voidaan muodostaa kolmiulotteinen hologrammi.

– Ainoa selitys on, että vainaja on hävinnyt liinan sisältä ”ilmaan”, eikä ruumiin mädäntymisprosessi ole koskaan edes päässyt alkuun.

Hiltusen mielestä liinan epäaitouden puolesta on enää vaikea tuoda esiin todisteita.

– Kuka muu maailmanhistoriassa liinoihin kääritty henkilö se olisi voinut olla kuin Jeesus Kristus? Historia ei anna yksinkertaisesti muita vaihtoehtoja.

Alkuseurakunta säilytti aarteen

Hiltusen mukaan paras varhaisin dokumentointi käärinliinoista löytyy Johanneksen evankeliumissa.

– Johannes mainitsee, että sudarium eli hikiliina oli erikseen käärittynä. Hikiliina asetettiin vainajan päähän, kun tämä oli kuollut. Espanjassa on säilössä tällainen verinen 600-luvulla Palestiinasta kulkeutunut hikiliina, jonka siitepölyt ja veriryhmä vastaavat Torinon käärinliinaa. Se myös tunnetaan nimellä Sudarium Christi eli Kristuksen hikiliina, ja tutkijat pitävät hyvin todennäköisenä, että kummatkin liinat ovat olleet saman henkilön päällä.

Hiltunen uskoo, että Pietari ja Johannes ottivat Jeesuksen käärinliinat haltuunsa tyhjästä haudasta. Myöhemmin käärinliina päätyi pyhäinjäännöksenä alkuseurakunnan kristityille. He ottivat sen kuten muutkin merkittävät pyhäinjäännöksensä mukaan, kun roomalaiset 60-luvun lopulla valtasivat Jerusalemin.

– Eräs 300-luvulta säilynyt varhaisen piispan dokumentin mukaan alkuseurakunnan kristityt ottivat mukaansa muun muassa Jeesuksen kuvan, joka tarkoittanee nimenomaan käärinliinaa.

Hiltunen pystyy sanojensa mukaan antamaan ainakin sata todistetta liinan aitoudesta.

– Haastan vastaväittäjät tuomaan esiin ne todisteet, jotka osoittaisivat liinan epäaidoksi. Monet vastaväittäjät peräävät loputtoman tuntuisesti todisteita ja uusia lähteitä käärinliinan aitouden vakuudeksi. Moni muu historian tapahtuma tai esine on hyväksytty aidoksi huomattavasti vähemmällä aineistolla.

Juhani Karvonen