Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Nainen takaisin keittiöön? Tradwife-ilmiö liputtaa perinteisiä sukupuolirooleja

 
Piirros naisesta, joka pitelee lautasta.

Yhdysvalloissa syntynyt ja sosiaalisessa mediassa leviävä tradwife-liike ihannoi niin sanottuja perinteisiä sukupuolirooleja. Käytännössä liike pyrkii toteuttamaan 1950-luvun amerikkalaisperheen ideaalia. Osa perustelee elämäntapaa Raamatulla. Mutta mitä Raamattu todella sanoo sukupuolirooleista? KUVA: ISTOCK

Someilmiöksi noussut tradwife-liike ihannoi perinteisiä sukupuolirooleja: naisen paikka on kotona ja miehen työelämässä. Jotkut tradwifet perustelevat elämäntapaansa Raamatulla.

Tradwife tulee sanoista traditional wife eli suomeksi perinteinen vaimo. Yhdysvalloissa syntynyt ja sosiaalisessa mediassa jo useamman vuoden ajan levinnyt liike ihannoi niin sanottuja perinteisiä sukupuolirooleja: Avioliitossa miehen tehtävä on elättää ja vaimon hoitaa kotia ja lapsia. Lisäksi kotirouvat pukeutuvat naisellisia muotoja korostaviin kellomekkoihin, meikkaavat ja laittavat hiuksiaan.

Moni tradwife kokee elämäntyylinsä tuovan esiin heidän aidon naiseutensa, jonka feminismi yrittää riistää. Osa tradwifeista perustelee elämäntapaansa Raamatulla. Heidän mukaansa esimerkiksi raamatunkohta ”mies on vaimon pää” (Ef. 5:23) tarkoittaa käytännössä sitä, että miehen kuuluu kantaa vastuu perheensä elatuksesta ja vaimon lasten ja kodin hoidosta.

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Suomessa kotirouvaliike ei ole noussut ilmiöksi. Oman kokemukseni mukaan kristittyjen nuorten naisten keskuudessa pohditaan kuitenkin yhä enemmän kristityn naisen ja vaimon roolia. Arvostus kotiäitiyttä kohtaan ja kriittisyys suomalaista kahden työssäkäyvän vanhemman mallia kohtaan on nousussa. Sosiaalisessa mediassa esimerkiksi Ida Bois, Nea Finnilä ja Maria Aronson puhuvat kotiäitiyden puolesta.

Mitä tradwife-ilmiöstä pitäisi ajatella, ja onko olemassa raamatullisia sukupuolirooleja? Näihin kysymyksiin etsimme vastauksia yhdessä asiantuntijoiden kanssa.

Tradwife-ilmiö on vastareaktio

Suomen teologisen instituutin pääsihteeri, feministiteologiasta väitöskirjaa valmisteleva Soili Haverinen pitää tradwife-liikettä ymmärrettävänä vastareaktiona toisen ja kolmannen aallon feminismille.

– Äitiyttä varjostaa nykyisin feministinen ajatus siitä, että äitiys on naiselle kahle, joka estää häntä toteuttamasta itseään. Äitiyden ja isyyden sijaan puhutaan vanhemmuudesta – ikään kuin äiti ja isä olisivat korvattavissa lapsen elämässä kenellä tahansa aikuisella. Tradwifet sen sijaan korostavat, että ei ole tärkeämpää tehtävää kuin olla äiti.

Äitiyttä varjostaa nykyisin feministinen ajatus siitä, että äitiys on naiselle kahle, joka estää häntä toteuttamasta itseään.

Haverinen arvioi, että tradwife-elämä antaa myös monelle naiselle selkeän identiteetin. Feministinen liike pitää sukupuolta sosiaalisena rakenteena, ei biologiaan perustuva tosiasiana. Tämä voi luoda hämmennystä, kun sukupuoli-identiteetti pitäisi luoda itse.

Ongelma on kuitenkin se, että taistellessaan sukupuolihämmennystä vastaan tradwife-liike tekee sukupuolesta hyvin tarkkarajaisen roolin suorittamista, joka voi olla yhtä lailla ahdistavaa, jos tähän muottiin ei sovi.

– Olennaista on suhde Jeesukseen eikä se, miten suoriudumme naisina, Haverinen korostaa.

***

Mikä on feminismin ja kristinuskon suhde? Mitä Martti Luther ajatteli sukupuolirooleista? Mitä tarkoittaa, että mies on vaimon pää? Miten kotityöt jakautuvat suomalaisissa avioliitoissa? Lue laaja artikkeli tradwife-ilmiöstä ja sukupuolirooleista Uuden Tien verkkolehdessä

Koko artikkelin lukeminen edellyttää Uusi Tie -lehden tilausta.

 
artikkelibanneri Uusi Tie