Timo Keskitalo: Seksiorjien vapauttamiseen tarvitaan usein kirouksen murtaminen

 

Ihmiskauppiaat vaativat tyttöjä maksamaan matkakulunsa seksityöläisinä. Jos he kieltäytyvät ja yrittävät paeta, heidän ylleen langetetaan kirous. Kuva: Cathy Kaplan/Freeimages

Nigerialaisia seksiorjia Suomessa auttanut pastori Timo Keskitalo on saanut avunpyyntöjä ministeriöstä ja Helsingin kaupungilta. Hän on myös todistanut oikeudessa järjestelmästä, jossa seksiorjia pidetään vankeina kirouksen voimalla.

Kymmenisen vuotta sitten luterilaisen kirkon pastori ja lähetystyöntekijä Timo Keskitalo tutustui Ateenassa pakolaisten parissa tehtävään työhön. Hänelle paljastui seksiorjuuden karu maailma.

Itä-Euroopassa tyttöjä ja naisia sidottiin työhön aiheuttamalla heille huumeriippuvuus. Monet nigerialaiset naiset puolestaan lamautettiin pelolla käyttämällä voodoo-kirousta.

Sansa syyskeräys neliöb

‒ 17-vuotiaalle tytölle kerrotaan, että hän saa Euroopasta hyvän työn tai pääsee kouluun. Kun hän saapuu Ateenaan, hänet raiskataan ja kerrotaan, että työsi on olla prostituoitu, Keskitalo kuvailee.

Ihmiskauppiaat vaativat tyttöjä maksamaan matkakulunsa seksityöläisinä. Jos he kieltäytyvät ja yrittävät paeta, heidän ylleen langetetaan kirous.

‒ Siinä on omat menonsa, joissa käytetään esimerkiksi hiuksia, karvoja ja verta. Kirous langetetaan omaisten päälle. Tytölle sanotaan, että jos hän pakenee, omaisille tapahtuu jotakin kammottavaa.

Pelon kautta koukussa

Nigerialaisen ihmiskaupan keskus on Etelä-Nigeriassa sijaitseva Edon osavaltio ja sen pääkaupunki Benin City. Alueelta saapuu Eurooppaan tuhansia prostituoituja vuodessa, joista osa tietää olevansa matkalla seksityöläisiksi.

Monet heistä ovat köyhien perheiden tyttöjä, joiden vanhemmat lähettävät heidät Eurooppaan ansaitsemaan perheelle rahaa.

Myös Suomessa työskentelee nigerialaisia prostituoituja sekä vapaaehtoisesti että vastoin tahtoaan.

Pian Ateenan matkansa jälkeen Keskitalo törmäsi ilmiöön myös Suomessa. Hän sai puhelinsoiton lääkäriltä, joka kertoi nuoren nigerialaisen asiakkaansa yöllisisistä peloista.

‒ Lääkäri sanoi, että tyttö pelkää ja haluaa tyynynsä alle Raamatun voidakseen nukkua. Totesin, että taidan tietää mistä on kyse. Lääkäri pyysi minua tapaamaan tyttöä.

Keskitalo otti mukaansa nigerialaisen pastorin ja he rukoilivat tytön puolesta. Tapahtumasta lähti viranomaisten verkostoon viesti, että Suomessa on pastoreita, jotka pystyvät auttamaan kirouksen murtamisessa.

‒ Olen tavannut lukuisia naisia, jotka ovat halunneet eroon prostituutiosta ja ymmärtävät, että tarvitsevat siihen rukousapua. Yleensä menen yhdessä nigerialaisen pastorin kanssa.

Rauhallisesti Kristuksen nimessä

Usein rukoushetket ovat olleet merkillisiä.

‒ Olen nähnyt ilmiöitä, joita ei voi rationaalisesti selittää. On tapahtunut henkivaltojen hämmästyttäviä manifestaatiota.

Keskitalo korostaa, että vaikka ympärillä tapahtuisi kummia, hänen ei tarvitse tehdä muuta kuin rukoilla rauhallisesti.

‒ Kyse on vapautusrukouksesta Jeesuksen Kristuksen nimessä. Jeesus voitti ristillä synnin kuoleman ja perkeleen vallan. Tällaisessa tilanteessa hänen valtansa tulee esille hyvin konkreettisesti.

Isä meidän -rukous ja ehtoollisen vietto ovat voimakkaita keinoja kohdata pelkoa ja pimeyttä, Keskitalo toteaa.

Hän asettelee sanansa varovasti, sillä kiroukset ja riivausilmiöt ovat länsimaisessa yhteiskunnassa monelle vaikeita ymmärtää.

‒ Sosiaalityöntekijät ja terveydenhoidon henkilöstö ovat havainneet, että kyse on todellisesta ja vähintään kulttuurisesta ilmiöstä. Olen myös toiminut oikeudessa asiantuntijatodistajana siitä, miten naisia pidetään prostituutiossa kirouksen avulla.

Varhaisen kirkon jalanjäljissä

Keskitalon mukaan on tärkeää, että kaikki, jotka kohtaavat työssään kirousta pelkääviä ihmisiä, tuntevat aihetta asiakkaansa kulttuurin näkökulmasta.

‒ Kristitty löytää kirouksiin vastauksen raamatullisesta ja varhaiskirkollisesta tavasta ajaa ulos riivaajia ja murtaa kirouksia.

Keskitalo puhuu aiheesta pitkäperjantaina OPKOn järjestämillä rukouksen ja hiljentymisen päivillä Vihdissä.

‒ Vaikka henkivallat ovat kuuma peruna kirkossa, esimerkiksi Helsingin kaupungin ja sisäministeriön kanssa olen tehnyt aiheen ympärillä yhteistyötä. Niissä ymmärretään kulttuurisensitiiviset kysymykset.

Entä mitä nigerialaiselle tytölle tapahtuu rukouksen jälkeen?

‒ Monesti tarvitaan useita tapaamisia, kirousilmiöt saattavat toistua. Joidenkin kohdalla tapahtuu selkeä vapautuminen, joidenkin kohdalla taistelu jatkuu. Naisia on suojeltava myös parittajilta, jotka eivät halua päästää heistä irti, Keskitalo kertoo.

 

Aiheet