Elämäntaito: Aatelisnaiset auttajina – kolme tarinaa siitä, miten ylhäiset syttyivät diakonialle

Sini-musta mekko ja mustelmat puhuttavat

 

Pari viikkoa sitten netissä ihmetyttänyt mekko on nyt olennainen osa Pelastusarmeijan kampanjaa.

Kaksi viikkoa sitten kuohuttanut sini-mustan mekon tapaus valjastettiin onnistuneesti väkivallan vastaisen kampanjan kansikuvaksi Etelä-Afrikassa.

Helmikuun lopussa eräs mekkokuva jakoi ihmiset kahteen porukkaan: toiset näkivät puvun kulta-valkoisena ja toiset taas sini-mustana, joka on mekon oikea väri. Etelä-Afrikan Pelastusarmeija on nyt hyödyntänyt kyseistä vaatekappaletta menestyksellisesti väkivallan vastaisessa kampanjassaan.

Alun perin eteläafrikkalaisessa Cape Times -lehdessä 6.3. julkaistu mainos tavoitti Twitteriin päädyttyään muutamassa tunnissa yli 10 miljoonaa sosiaalisen median käyttäjää. Parhaimmillaan siitä on käyty keskustelua 3000 twiitin tuntivauhdilla. 

Sansa neliöb. 1.-30.5.

Twitter-tilillä julkaistussa kampanjakuvassa mustelmilla oleva malli poseeraa netin kuuluisaksi tekemässä mekossa. Kampanjan iskulause kuuluu ”Miksi on niin vaikeaa nähdä mustaa ja sinistä?” Pienemmässä tekstissä mainitaan ainoaksi illuusioksi se, että perheväkivallasta kärsiminen olisi uhrin oma valinta.

Onnistunut kannanotto Pelastusarmeijalta

– Pelastusarmeijahan ottaa jatkuvasti kantaa erilaisten asioiden puolesta ja niitä vastaan eikä se kovin paljon näy mediassa. Nyt osuttiin ajan hermoon ja keskustelu perheväkivallasta ja ihmiskaupasta levisi yli odotusten räjähdysmäisesti kaikkialle maailmaan, iloitsee Pelastusarmeijan Helsingin osaston kapteeni Toni Penttinen Kotimaa24:n tekemässä haastattelussa.

– Tämä kuva teksteineen auttaa huomaamaan, että me ihmiset emme aina älyä kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin vaikka ne olisivat miten ilmeisiä ja näkyvilläkin, Penttinen toteaa.

– On mielenkiintoista, että nyt tästä asiasta ollaan valmiita keskustelemaan ja kuva leviää kaikkialle. Yleensähän ihmiset eivät halua kuulla perheväkivallasta

lähde: Kotimaa24