Professori Miikka Ruokanen: ”Jeesus ei ole konservatiivi eikä liberaali”

 

Professori Miikka Ruokasen mukaan evankelis-luterilaisen kirkon piirissä vaikuttavien konservatiivien ja liberaalien rinnakkaiselo muistuttaa raamatunajan fariseusten ja saddukeusten keskinäistä nokittelua. Ruokasen huomauttaa, ettei Jeesus liittynyt kumpaankaan ryhmään vaan oli pikemminkin radikaali.

Dogmatiikan professorina Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa toimiva Miikka Ruokanen sanoo historian Jeesusta olleen vastassa kaksi uskonnollista ryhmää, konservatiiviset herätysjuutalaiset eli fariseukset sekä liberaali ylin papisto eli saddukseukset.

Ruokanen kuvaili ryhmien välistä jännitettä sunnuntai-iltana Tuomasmessussa Agricolan kirkossa Helsingissä. Professori löysi jännitteestä yhtymäkohtia evankelis-luterilaisen kirkon nykytilanteeseen.

Janoinenlammas.fi neliöb.8.5.-4.6.

”Konservatiivit palvovat ihmisten katseita”

– Nämä kaksi ryhmää olivat riidoissa keskenään, niin kuin konservatiivit ja liberaalit yleensä ovat. Fariseukset eli ”eristäytyjät” halusivat ottaa uskon tosissaan ja noudattaa tarkasti Jumalan tahtoa siten kuin se on Raamatussa ilmoitettu. He opettivat, että ihmisellä on vapaa tahto ja hän kykenee noudattamaan pyhiä käskyjä, jos vain niin haluaa.

– Pyrkimys oli varmasti vilpitön. Mutta ongelmaksi nousi liian myönteinen käsitys omista mahdollisuuksista tulla pyhemmäksi. Ja vielä pahempaa: He asettivat ihanteet korkealle, mutta eivät edes itse voineet niitä noudattaa. Niinpä heistä tuli teeskentelijöitä eli ulkokultaisia, havainnoi Ruokanen saarnassaan.

Miikka Ruokanen muistutti Jeesuksen usein kritisoineen fariseuksia evankeliumiteksteissä: ”Kaikki mitä teette, teette vain siksi, että ihmiset teitä katselevat”, ”Te kärkytte kunniaa toisiltanne”, ”Te noudatatte monenlaisia sääntöjä, mutta vähät välitätte oikeudenmukaisuudesta ja rakkaudesta Jumalaan”, ”Te olette ulkonaisesti hurskaita ihmisten silmissä, mutta sisältä täynnä teeskentelyä, riistoa, vääryyttä, hillittömyyttä”.

”Liberaalit liehittelevät valtaa”

Kirkon liberaaleissa Ruokanen näkee yhtymäkohtia Jeesuksen ajan saddukeuksiin, jotka olivat Daavidin ajan ylipapin Saadokin mukaan nimensä saanut ylin papisto, Israelin korkein uskonnollinen johto.

– He olivat uskonnollisesti liberaaleja mutta yhteiskunnallisesti konservatiiveja, niin kuin liberaalit yleensä ovatkin. He olivat hyvin järkiperäisiä, he eivät uskoneet kuoleman jälkeiseen elämään, eivät ylösnousemukseen eivätkä viimeiseen tuomioon. Heille taivas ja kadotus olivat vain tässä maailmassa. Ihmeitä ei tapahdu, profeettoja ei tarvita.

– Fariseukset odottivat Messiasta, saddukeukset eivät. He inhosivat kirjaimellista Raamatun tulkintaa. Raamattu on lähinnä vertauskuvallinen kirja, joka antaa ohjeita tätä elämää varten.

Professori Miikka Ruokasen mukaan tärkeintä saddukeuksille oli valta, he halusivat säilyttää juutalaisten uskonnon yhteiskunnallisen aseman Rooman miehityksen alla.

– Maallistuneet saddukeukset olivat reaalipoliitikkoja, he tekivät kaikkensa miellyttääkseen maallista valtaa. Uskonnon tehtävänä on tukea yhteiskuntaa ja kulttuuria.

”Jättääkö Jeesus perinteiset kirkot?”

Ruokasen mielestä uskonnollisesti konservatiivisten fariseusten että liberaalien saddukeusten suurin ongelma on se, ettei kummankaan uskonto muuta ihmisen sydäntä.

– Jeesus ei ole konservatiivi eikä liberaali – hän on radikaali. Radikaali Jeesus paljastaa teeskentelyn ja epäuskon. Hän vaatii todellista sydämen muutosta, katumusta, täyttä kääntymystä, sydämen antamista kokonaan Jumalalle.

Ruokanen pohti vielä Tuomasmessun saarnassaan, kuinka Jeesuksen ajan liberaalien ja konservatiivien välille kehkeytynyt riita ratkesi.

– Jeesuskaan ei tehnyt vesitettyä kompromissia. Evankelista kertoo Jeesuksen jättäneen puolueet siihen ja menneen pois. Tämä on Jeesuksen tuomio omahyväiselle valtaeliitille. Niille, jotka omasta mielestään eivät mitään tarvitse, Jeesuksella ei ole enää mitään sanottavaa. Niin kauan kuin he linnoittautuvat itseriittoisuutensa sisälle, Jeesus ei voi kohdata heitä. ”Jeesus jätti heidät.”

Miikka Ruokanen tunnusti hänen sisällään kasvaneen pelon, että Jeesus on vähitellen jättämässä monet Euroopan ja Pohjois-Amerikan perinteiset kirkot.

– Kysymys ei ole pelkästään jäsenmäärien ja osallistumislukujen jatkuvasta laskusta, vaan ennen muuta epäuskon lisääntymisestä pappien ja kirkon jäsenten sydämissä. Jumalan sana ei ole enää muuta kuin erilaisia mielipiteitä ja tulkintoja.

– Jumalan totuudet ovat vain vertauskuvia ja runoutta. Jumalan ilmoitus ei ole enää aidosti totta, vaan sadunomaista symboliikkaa. Onko Jeesuksen Pyhä Henki vetäytymässä pois ja liikkumassa kohti etelää ja itää, Afrikkaa, Aasiaa, Latinalaista Amerikkaa, Ruokanen kysyi.

Miikka Ruokasen saarna ja 1. adventin Tuomasmessu Agricola-TV:ssä

 
Dei, herätys, artikkeliban 7.2.- (1/2)