Näin saat nuoren vapaaehtoistyöhön: esittele tehtävä kiinnostavasti ja esitä kutsu henkilökohtaisesti

 

Nämä nuoret olivat isosina Kiimingin seurakunnan rippileirillä 2013. Kuva: Sanna Krook, Kirkon kuvapankki

Tuoreen kyselyn valossa 15‒24-vuotiaat ovat erittäin kiinnostuneita osallistumaan vapaaehtoistyöhön.

Kansalaisareena, Kirkkohallitus ja Opintokeskus Sivis teettivät viime maaliskuussa Taloustutkimuksella Vapaaehtoistyö Suomessa -kyselyn. Sen mukaan 15–24-vuotiaista jopa 61 prosenttia haluaisi osallistua vapaaehtoistyöhön, jos heitä vain siihen pyydettäisiin.

Kyselyn tuloksia on esitelty kiinnostuneille webinaareissa, joista viimeisin järjestettiin tiistaina 8.6.2021.

TV7 neliöb. 22.11.-7.12. MJa

Kyselyn mukaan evankelis-luterilaisten seurakuntien tarjoamaan vapaaehtoistyöhön osallistuu tällä hetkellä 14 prosenttia ko. ikäluokasta. Siitä kiitoksen ansaitsee isostoiminta, johon viime vuonna osallistui Kirkkohallituksen mukaan 11 857 nuorta.

– Isoset saavat rippikoulussa todellista vastuuta. Heihin luotetaan ja heitä koulutetaan tehtäviinsä, summaa asiantuntija Sirpa Syrjä Kirkkohallituksesta.

– Isosia tarvitaan myös varhaisnuorten ja lasten leireillä, diakoniatyössä, pyhäkoulussa ja muissa vastuutehtävissä.

Näiden kokemusten jälkeen onkin luontevaa edetä seurakunnassa muihin vapaaehtoisiin ohjaustehtäviin vaikkapa sosiaalisessa ja tehostetussa nuorisotyössä, erityisryhmien parissa ja ulkopuolisuuden ehkäisyä tarjoavassa työssä, jota esimerkiksi Saapas tekee.

Vapaaehtoisia toimijoita isosista kasvaa myös jumalanpalveluksiin, musiikkityöhön, diakoniaan ja kansainväliseen työhön.

Kyselyn mukaan nuoret haluaisivat tulevaisuudessa tehdä vapaaehtoistöitä ensisijaisesti kasvokkain.

Sini Launiainen toi webinaariin parikymppisen seurakunta-aktiivin näkökulman. Hän on ollut kristillisissä vapaaehtoistöissä nyt kuutisen vuotta.

– Erityistä Salon seurakunnassa on se, että siellä 18 vuotta täyttäneet auttavat pappeja ja nuorisotyönohjaajia apuvalvojina.

Launiaisen mielestä nuoret saa parhaiten seurakuntien vapaaehtoistöihin henkilökohtaisesti kutsun esittämällä:

– Siitä on vaikea kieltäytyä!

– Suurempaa joukkoa lähestyttäessä parhaiten toimii sosiaalinen media: Instagram, Snapchat, Facebook-tapahtuma ja YouTube.

Tärkeää Launiaisen mukaan on se, että vapaaehtoistyö ”markkinoidaan” potentiaalisille, nuorille tekijöille houkuttelevana, kiinnostavana ja jännittävänä. Sekä kutsun että tehtävän sisältöön kannattaa panostaa.

Kesäkuisessa webinaarissa puhujina olivat Sirpa Syrjän ja Sini Launiaisen lisäksi asiantuntija Irene Nummela Kirkkohallituksesta ja lehtori Kimmo Lind Humanistisesta ammattikorkeakoulusta.