Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

”Myös islam kuuluu Saksaan”

 

Dortmundissa sijaitsevassa moskeijassa opetetaan tytöille Koraania. KUVA: LEHTIKUVA/REUTERS/INA FASSBENDER

Saksan liittopresidentti Christian Wulff kohautti 3. lokakuuta Saksan yhtenäisyyden päivän puheessaan. liittopresidentti myönsi islamille yhtäläisen aseman kuin kristinuskolla ja juutalaisuudella on maassa. Tältä osin puhe on saanut kritiikkiä.

– Kristinusko kuuluu epäilemättä Saksaan. Juutalaisuus kuuluu epäilemättä Saksaan. Se on kristillis juutalaista historiaamme. Mutta nyt myös islam kuuluu Saksaan, Wulff sanoi.

Toisaalta hän arvosteli kritiikitöntä monikulttuurisuusunelmointia, joskin muistutti kantaväestöä, että senkin esi-isät ovat tulleet muualta.

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Liittokansleri Angela Merkel on arvioinut, että yritykset rakentaa monikulttuurinen yhteiskunta, jossa asutaan onnellisina vieri vieressä, ovat epäonnistuneet täysin. Hän on kehottanut saksalaisia hyväksymään sen, että moskeijoista on tullut osa saksalaista maisemaa.

Suoraan otsikoihin

Lausunto ”islam kuuluu Saksaan” herätti huomiota. Siitä tuli monissa tiedotusvälineissä pääuutinen. Myös kristityt ottivat siihen kantaa vaihtelevan kriittisesti.

Konservatiivinen pastori Ulrich Rüss arvioi, että liittopresidentti Wulffin lausunto vahvistaisi pelkoja Saksan ja Euroopan lisääntyvästä islamisoitumisesta.

– Saksaan ei kuulu islam, mutta kylläkin Saksassa asuvat muslimit, sikäli kuin he elävät noudattaen perustuslakia ja haluavat sopeutua yhteiskuntaamme.

Rüssin mielestä Saksassa asuvien muslimien pitäisi oppia paremmin tuntemaan kristinuskoa, joka on kulttuurillaan ja perinteellään painanut leimansaSaksaan.

Enemmän kuin historiaa

Evankelinen islamin-tuntija pastori Eberhard Troeger valitteli IdeaSpektrum-lehden haastattelussa kolmen uskonnon täydellistä rinnastamista historiasta riippumatta: kristinusko ja juutalaisuus ovat olleet jo lähes kaksituhatta vuotta läsnä Keski-Euroopassa, mutta suuria islamilaisia yhteisöjä on ollut siellä vasta 1960-luvulta alkaen.

– Muslimeilla on tietenkin oikeus harjoittaa uskontoaan. Tällainen kunnioitus ei saa kuitenkaan johtaa islamin ihannointiin. Eivät äärimuslimit ja islamilaiset fundamentalistit ole ainoita, jotka puoltavat Saksan islamisoitumista, Troeger sanoi.