Kolmannes suomalaisista epäilee yhä evoluutioteoriaa

 

Evoluutioteorian selitys lajien kehityksestä ei vakuuta Vesa Palosta. Eero Junkkaalan mukaan tiede ja Raamatun luomisertomus ovat yhteensovitettavissa

Kysymys uskonnon ja evoluutioteorian yhdistämisestä askarruttaa yhä osaa suomalaisista. Tutkimusten mukaan noin kolmannes väestöstä epäilee evoluutioteorian paikkansapitävyyttä. Muuta väestöä yleisempää teorian kyseenalaistaminen on konservatiivikristittyjen keskuudessa.

Teologian tohtori Eero Junkkaala osoittaa tuoreessa kirjassaan, että kristitty voi hyväksyä sekä evoluutioteorian että luomisnäkemyksen.

Luonnontieteen, filosofian ja teologian suhteita käsittelevä kristillinen Areiopagi.fi -verkkolehti julkaisi tiistaina kaksi vastakkaista arviota Junkkaalan Alussa Jumala loi -kirjasta.

Kirkkorekry neliöb. 29.4.-12.5.

Uskonnonfilosofi Aku Visala asettuu puolustamaan Junkkaalan näkemyksiä. Teologian tohtori Visala edustaa teististä evoluutionäkemystä.

Fyysikko Vesa Palonen kritisoi verkkolehdessä Junkkaalan näkemyksiä evoluutioteorian ja kristillisen luomiskäsityksen yhdistämisestä. Helsingin yliopistossa työskentelevä filosofian tohtori edustaa niin sanottua älykkään suunnittelun (Intelligent Design, ID) koulukuntaa.

Eero Junkkaala vastaa arvosteluun Areiopagi.fi:ssä. Hän perustelee kirjan julkaisua pyrkimyksellä ampua alas käsitykset, jonka mukaan tieteellinen maailmankuva ja ajatus Jumalasta maailmankaikkeuden luojana eivät olisi yhteen sovitettavissa.

Vuoden 2010 tiedebarometrin mukaan 47% suomalaisista uskoo, että uskonnon ja tieteellisen maailmankuvan välillä on ristiriita. Tiedebarometrin mukaan juuri evoluutioteorian koetaan herättävän näitä ristiriitoja eniten.

Teologien parissa evoluutioteorian ja kristillisen luomisuskon yhteensopivuuteen uskotaan laajasti. Kristillisessä kentässä on kuitenkin hyvin vaihtelevia tulkintoja evoluutioteoriasta.

Evoluutio ”ei näytä” riittävän hyvin suunnitellulta

Notre Damen yliopiston tutkija Visala kiittelee Junkkaalaa raamatuntulkinnan oikeasta asemoimisesta: luomista koskevissa kiistoissa on viime kädessä kysymys raamattunäkemyksistä.

Visalalla on kuitenkin myös kriittistä sanottavaa Junkkaalan teoksen filosofisesta puolesta. Visalan mukaan Junkkaala tekee liian voimakkaan erottelun luonnontieteen ja teologian aloihin kuuluvien kysymysten välillä. Luonnontiede ja teologia voivat Visalan mukaan puhua myös samoista asioista. Tätä keskustelua käydään toistuvasti muun muassa uusateistien ja eri uskontokuntien edustajien välillä.

ID-näkemyksen kannattaja Vesa Palonen pitää selvänä, että Raamatun luomiskertomusta voidaan tulkita monin eri tavoin. Itsekin iänmäärityskokeita tehnyt Palonen uskoo maailman pitkään ikään.

Palonen ei kuitenkaan ole vakuuttunut evoluutioteorian kyvystä selittää lajien kehitystä ilman älyllistä ohjausta.

Eero Junkkaalan mukaan ”älykkään suunnittelun” puolestapuhujien ”pääongelma on se, että evoluutioteoriaa pyritään kumoamaan sillä perusteella, ettei se näytä riittävän hyvin suunnitellulta”. Junkkaala pitää argumenttia heikkona.

”Tämä on erittäin heikko argumentti, sillä maailma on juuri sellainen kuin se on ja siinä näkyy suunnattomasti hienoa suunnitelmaa ja käsittämättömän paljon sellaista, josta suunnittelua ei voi havaita. Kaikki on kuitenkin Jumalan luomaa.”

Eero Junkkaala ja Vesa Palonen esittelevät näkemyksiään maailman synnystä sekä Raamatun ja tieteellisen maailmankuvan suhteesta Radio Dein syyskauden ensimmäisessä Viikon debatissa keskiviikkona 11.9. klo 9-10. Keskustelu kuullaan uusintana sunnuntaina 15.9. klo 20-21. Kultavissa myös Radio Dein ohjelma-arkistossa.

Areiopagi.fi:n arviot Alussa Jumala loi -kirjasta

 
Dei, aamuvirkut, artikkeliban 7.2.- (2/2)