Kalliala avioliittoon vihkimisistä: ”Teologiset perusteet kirjoitettava auki”

 

Turun piispa Kaarlo Kalliala. Kuva Jani Laukkanen/Kirkon kuvapankki.

Kotimaa24 uutisoi eilen, että kaikkiin tuomiokapituleihin on tehty yhteensä 41 pappia koskeva kantelu. Kantelu koskee pappeja, jotka ovat ilmoittaneet julkisuudessa olevansa valmiita vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja.

Kotimaa24:n utisessa kerrotaan, että papeista tehdyn joukkokantelun viesti on se, että ilmoittaessaan halukkuudestaan vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja toimii pappi vastoin piispainkokouksen linjausta ja niitä velvollisuuksia, joihin pappi on vihkimyksessään sitoutunut.

Kotimaa24:n mukaan valtakunnallinen kantelu näin suuresta pappisjoukosta on erittäin harvinainen.

Perheniemi Neliöb. 15.-21.4.

Turun arkkihiippakunnan piispa Kaarlo Kalliala totesi Radio Dein Piispan kyselytunnilla, että muutokset toimintamalleihin tulisi tehdä yhdessä päättäen.

– Jos samaa toimintamallia lähtisi soveltamaan muihin kohtiin, huomaa, että tulee aika hankala tilanne kaiken kaikkiaan. Tietyllä lailla anarkistinen tilanne, Kalliala kommentoi. Hänen hiippakuntansa alueella olevista papeista vain yhdestä on tehty kantelu, joten omaa aluettaan ajatellen Kalliala ei pidä tilannetta kovin ongelmallisena.

Piispa toivoo, että Kirkolliskokouksen keskusteluissa löydetään malli, jonka kanssa kaikki voivat elää. Hän itse kannattaisi Helanderin mallin tarkkaa selvittämistä.

-Se mallihan on siinä mielessä mielenkiintoinen, että lähdetään siitä, että meidän kanta on se mikä on, mutta sen ohella, sen sivussa, hyväksytään toisenlainenkin kanta kunnon teologisilla perusteilla.

Tärkeänä Kalliala pitää sitä, että teologiset perusteet samaa sukupuolta olevien parien vihkimisille kirjoitetaan auki ja mietitään myös tarkkaan, toimiiko kahden eri näkemyksen rinnakkain noudattaminen.
Kalliala olettaa, että malli olisi tehtävissä.

Teologiset perusteet ovat Kallialan mukaan vielä auki. Hänen mukaansa keskustelun tekee vaikeaksi se, että vastakkain on kaksi näkökantaa, joita molempia pidetään itsestäänselvyyksinä.

Kalliala miettii, että Jeesus kerta toisensa jälkeen kutsui kerta yhteyteen oman aikansa yhteiskunnassa syrjään jääneitä. Hän pitää tällaista jatkumoa ja sen soveltamista nykypäivään mahdollisena perusteena.

Kalliala jatkaa, että vastaväite tälle olisi se, että Jeesushan ei tehnyt sitä.

– Sen vastaväite on se, että ei varmaan kaikkia muitakaan asioita Jeesus ehtinyt omalla esimerkillään blokata.

Katso, miten Kalliala kommentoi aihetta Piispan kyselytunnilla:

 
Dei, aamuvirkut, artikkeliban 7.2.- (2/2)