Juutalainen Jeesus on valo maailman kansoille

Messiaaninen juutalainen Richard Harvey (oik.) ja arabikristitty tohtori Salim Munayer todistivat olevansa erimielisyyksistään huolimatta veljiä Kristuksessa. Kuva: Niko Seppä

Kristinusko syntyi juutalaisuudesta ja juutalaisuuteen. Discovering Jesus in His Jewish Context -kurssi Jerusalemissa tarjosi huhti-toukokuun vaihteessa tutkimusretken kristinuskon juutalaisiin juuriin.

Teksti Niko Seppä

Vuonna 1982 perustettu Raamatun ja juutalaisuuden opintokeskus Caspari on tarjonnut joka toinen vuosi teologeille, pastoreille ja muille kiinnostuneille kurssin, jolla syvennytään Jeesuksen ajan juutalaisuuteen. Nimensä keskus on saanut Vanhan testamentin ja varhaiskirkon uskontunnustusten asiantuntijan, 1800-luvulla Norjassa elämäntyönsä tehneen juutalaiskristityn Carl Paul Casparin mukaan.

Elämä artikkeli, kestotilaustarjous

Caspari-keskus tekee Israelissa työtä jatkuvasti kasvavan messiaanisten juutalaisten liikkeen kanssa. Messiaaniseksi juutalaiseksi kutsutaan henkilöä, joka tunnustaa Jeesuksen omaksi Messiaakseen. Heitä on Israelissa tällä hetkellä arviolta noin 15 000. Koko maailmassa messiaanisten määräksi arvioidaan lähteestä riippuen 150 000–350 000.

Kansainvälisten opintojen koordinaattori David Sernerin mukaan Caspari on juuri aloittanut uuden tutkimushankkeen, jossa kartoitetaan messiaanisten yhteisöjen määrää ja hengellisiä painotuksia. ”Yritämme päästä paremmin selville, millaisia yhteisöt ovat”.

Tänä vuonna kurssin 13 osallistujasta enemmistö oli suomalaisia. Mukana oli niin teologeja, pastoreita kuin muita aihepiiristä kiinnostuneita.

”Kristinusko syntyi juutalaisuudesta ja juutalaisuuteen. Tämä on tärkeä lähtökohta meille kristityille. Olemme päätyneet kauas alkukirkon ensimmäisten kolmen vuosisadan tilanteesta, jossa merkittävä osa Jeesuksen seuraajista oli juutalaisia”, Suomen Raamattuopiston vararehtori, TM Marja-Kaarina Marttila totesi kurssin ehdittyä puoliväliin.

”Samalla kun sanomme, että Vanha testamentti on varjo Uuden testamentin täyttymyksestä, meidän on luettava ja opiskeltava säännöllisesti koko Raamattua. Mitä meille tänään merkitsee se, että Vanhan testamentin kirjoitukset täyttyivät Jeesuksen persoonassa, sanoissa ja teoissa?” Marttila kysyy.

Moderni messiaaninen juutalainen liike syntyi Amerikassa 1960- ja 1970-luvuilla. Se sai vaikutteita muun muassa reformoidusta kristinuskon tulkinnasta ja baptismista, mikä näkyy vielä tänäänkin Israeliin perustettujen seurakuntien elämässä. Jotkut ensimmäisistä messiaanisista olivat hippiliikkeen vaikutuspiirissä.

Suomessakin vieraillut Jews for Jesus -järjestön vanhempi tutkija, tohtori Richard Harvey kokosi luennossaan esimerkkejä antisemitismin historiasta, jossa luterilaisillakin on oma osuutensa oppi-isänsä kirjoitusten kautta. Luento kirvoitti vilkasta keskustelua, ei vähiten sen vuoksi, että reformaation juhlavuonna pyrittiin valaisemaan myös luterilaisuuden historian varjoja.

Harveyn esityksen vahvuuksiksi mainittiin käsitteistön esittely ja hyvät lähdeviittaukset. Puutteeksi arvioitiin Lutherin perinnön liian kapea-alainen tarkastelu.

Useiden luennoitsijoiden esityksistä välittyi kutsu läheisempään Kristuksen ruumiin jäsenten vuoropuheluun. Evankeliumi Jeesuksesta, juutalaisesta Messiaasta, liikuttaa monien juutalaisten sydämiä pitkästä aikaa sitten kristillisen kirkon ensimmäisten vuosisatojen.

Sopii kysyä, tukevatko protestantit nuorta messiaanisten juutalaisten liikettä Kristuksen ruumiin rakentumiseksi? Etsimmekö aktiivisesti yhteyttä uskomme juutalaisiin juuriin? Vaikka messiaanisen liikkeen identiteetti ei näytä määrittyvän ensisijaisesti kristinuskon oppihistorian ja uskontunnustusten kautta, se tarvitsee kypsyäkseen vuorovaikutusta kristikunnan kanssa.

Kurssipäivien sisältöön kuului myös palestiinalaiskristittyjen näkökulmaan tutustuminen. Betlehemissä kurssilaiset olivat Christmas Churchin pastorin Munther Isaacin vieraina. Eräs kurssin puhuttelevimmista hetkistä koettiin, kun messiaaninen juutalainen Richard Harvey ja hänen kristitty arabiystävänsä tohtori Salim Munayer todistivat olevansa erimielisyyksistään huolimatta veljiä Kristuksessa.

Discovering Jesus -kurssin retkikohteita olivat muun muassa Genesaretinjärvi, Betlehem Länsirannalla, Qumran, sekä useat keskeiset kohteet Jerusalemissa, muun muassa Temppelivuori ja Öljymäki. Kymmenen päivän mittainen kurssi päätettiin pastori David Sernerin toimittamaan ehtoolliseen Puutarhahaudalla.

”Mielestäni olisi erinomaisen tärkeää, että jokainen teologi tulisi Israeliin ainakin kerran elämässään, ei vain turistina, vaan myös opiskelijana”, Marja-Kaarina Marttila sanoo.

Raamatun ja juutalaisuuden opintokeskus Casparissa on noin 10 000 niteen kirjasto, joka on avoinna yleisölle. Keskus julkaisee myös omaa uutiskirjettä, ja tarjoaa nettisivuillaan muun muassa audiomateriaalia sekä artikkeleita. Keskus ei sitoudu erityisesti mihinkään tunnustuskuntaan.