Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Jeesus on tunnetumpi kuin Sokrates

 

Stefan Gustavsson on paneutunut Jeesuksen historiaan antiikin lähteiden ja evankeliumien valossa. (Kuva Lea Lappalainen)

Lukekaa Uutta testamenttia, parasta Jeesuksen elämästä kertovaa lähdettä, kehottaa Pohjoismaiden tunnetuimmaksi apologeetaksi tituleerattu Stefan Gustavsson.

Tukholman CredoAkademita johtava Gustavsson on räväkkä ja hauska luennoitsija. Hän hehkuttaa Jeesusta yhtenä historian valovoivaisimpana vaikuttajana.

– Ajanlasku, juhlapyhät, kirkot ja yliopistot, sairaalat ja huoli köyhistä ovat saanet inspiraation hänestä. Eurooppalainen ei voi ymmärtää oman maaosansa historiaa ellei tunne historian Jeesusta.

Puhuessaan viime viikolla Helsingin yliopistolla Opiskelija- ja koululaislähetyksen tilaisuudessa hän nosti esiin myös Jeesus-kirjojen tulvan, joka kertoo kiinnostuksesta Nasaretin mieheen.

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Jeesuksesta voidaan nykyisin sanoa mitä vain, mutta mitä tiedämme hänestä, josta kuitenkin on tunnetumpi kuin Sokrates, Gustavsson haastoi.

Historiallisen Jeesuksen keskeisenä todistusaineistona hän pitää Uutta testamenttia ja Paavalin kirjoituksia, arkelogisia löytöjä ja Jeesuksen vaikutusta historiankulkuun. Siitäkin huolimatta, että evankeliumit eivät monien tutkijoiden mielestä kestä kriittistä tarkastelua historiallisina lähteinä.

– Raamattu on uskonnollinen kirja, mutta myös historiallisen tiedon luotettava lähde.

Väitteensä tueksi Gustavsson esitteli nykytutkijoita, joiden mukaan evankeliumit ovat historian faktoja painottavia historiankirjoja, jopa ylivoimaisia historian faktojen välittäjiä.