Kirkko: Piispainkokous esittää kirkollista vihkimistä kaikille pareille – yksi piispainkokouksen jäsen jätti päätöksestä eriävän mielipiteen

Arkkipiispa Tapio Luoma: Pandemia ei ole rangaistus synneistä – Viikon debatti kysyi, mikä on kristillisen median vastuu koronakeskustelussa

 
Kaikki sairaat eivät parane, mutta se ei merkitse sitä, että Jumala ei välittäisi tai piittaisi. Silloin tullaan siihen suureen kysymykseen, miksi Jumala ylipäätään sallii kärsimyksen ja miksi maailmassa on pahuutta. Tämä on niin suuren luokan kysymys, että luulenpa sen kanssa jokaisen Jumalaa pohtivan tai Jumalaan turvautuvan joutuvan aika ajoin tekemisiin, toteaa arkkipiispa Tapio Luoma. Kuva: Kirkon kuvapankki / Aarne Ormio

Kaikki sairaat eivät parane, mutta se ei merkitse sitä, että Jumala ei välittäisi tai piittaisi. Silloin tullaan siihen suureen kysymykseen, miksi Jumala ylipäätään sallii kärsimyksen ja miksi maailmassa on pahuutta. Tämä on niin suuren luokan kysymys, että luulenpa sen kanssa jokaisen Jumalaa pohtivan tai Jumalaan turvautuvan joutuvan aika ajoin tekemisiin, toteaa arkkipiispa Tapio Luoma. Kuva: Kirkon kuvapankki / Aarne Ormio

– En haluaisi ajatella, että pandemia tai ylipäätään elämän vastoinkäymiset olisivat rangaistusta ihmisen synneistä tai hänen vääristä valinnoistaan, tiivistää arkkipiispa Tapio Luoma luterilaisen pandemiateologian ytimen.

Radio Dein Viikon debatti kysyi tänään keskiviikkona, mikä on kristinuskon näkökulmasta tervettä opetusta ja teologiaa pandemiasta.

Arkkipiispa Tapio Luoma irtisanoutui Radio Dein haastattelussa sosiaalisessa mediassa vellovista salaliittoteorioista ja lopunajan ennustuksista, joissa koronapandemia nähdään milloin Jumalan kollektiivisena rangaistuksena kansakuntien synneistä, milloin viimeisenä vitsauksena ennen maailmanloppua.

Karas-Sana Neliöb. 18.-24.3.

Jos sairaus nähdään seurauksena syntisestä elämästä, ollaan lähellä Vanhan testamentin Jobin kirjan kysymyksenasettelua, jossa sairaudet ja koettelemukset leimataan heikoiksi neuvonantajiksi osoittautuneiden Jobin ystävien puheenparressa Jumalan antamaksi rangaistukseksi.

”Vastoinkäymiset ja rajallisuudet ovat aina olleet ihmiskunnan keskellä.”

Arkkipiispa Luoman mukaan kristinuskon opetus on toisenlainen.

– Uskon siihen, että Jeesus Kristus on sovittanut ihmiskunnan synnit. Häntä on jo rangaistu.

Luoma näkee vastoinkäymisillä olevan sellainen taipumus, että ne herättelevät ihmismielessä kysymyksiä, jotka harvoin tulevat tavallisessa arjessa mieleen. Onko Jumala olemassa? Miksi Jumala sallii? Voiko Jumala auttaa ja ohjata vaikeuksien läpi? Millä tavalla  jaksan kriisin keskellä?

– Kun elämän vastoinkäymisiä kuten vaikkapa sairauksia aika ajoin ilmenee ja joudumme niitä kohtaamaan, niin ovathan ne itsessään tavattoman puhuttelevia. Ne pakottavat joka kerta miettimään, mikä elämässä on tärkeää ja arvokasta ja mikä pysyy muuttuvan maailman keskellä.

– Vastoinkäymiset ja rajallisuudet ovat aina olleet ihmiskunnan keskellä, mutta oleellista on, että juuri niiden keskellä meillä on lupa turvautua Jumalaan. Jumalaan turvautuminen on hyvin luonnollinen seuraus tällaisista ajoista, joita nytkin parhaimmillaan elämämme.

”Eihän tällaista voi julkisesti puhua.”

Toisenlaistakin opetusta kristikentällä liikkuu. Radio Dein Viikon debatissa kuultiin ote julistaja Glory Backmanin ohjelmasta TV7-kanavalta.

Glory Backman Herra on minun turvani -ohjelmassa TV7-kanavalla 2.4.2020:

Backman oli ainoa ohjelmassa äänessä ollut esiintyjä. Hän esitti televisiolähetyksessä Jumalan voiman vaikuttavan uskovissa siten, että virukset ja bakteerit yksinkertaisesti kuolevat. Backmanin mukaan Jumala on uskovien puolella ja haluaa aina parantaa heidät sairauksista.

TV7:n toimitusjohtaja Martti Ojares ja koronan sairastanut kirkkoherra Arto Antturi debatoivat kristillisen median vastuusta koronapandemiaa käsitellessään.
TV7:n toimitusjohtaja Martti Ojares ja koronan sairastanut kirkkoherra Arto Antturi debatoivat kristillisen median vastuusta koronapandemiaa käsitellessään.

– Kamalan kuuloinen insertti! Eihän tällaista voi julkisesti puhua, pöyristyi Helsingin Pitäjänmäen seurakunnan kirkkoherra Arto Antturi Glory Backmanin koronanäkemyksistä.

– Siis ihmisiä kehotetaan suoraan välttämään viranomaisten antamia ohjeita ja olemaan piittaamatta tartuntavaarasta. Minun mielestäni se on kammottavaa. Tällaisella ihmisellä ei saisi olla julkista saarnapönttöä, jossa hän tällaista viestiä julistaa, itsekin koronan sairastanut ja sairaalahoidon avulla taudista toipunut Antturi paheksui.

”Samoilta ihmisiltä tulee kuitenkin myös äärettömän paljon hyvää hedelmää. Ei se tarkoita sitä, että he tekevät joka kerta jonkun virheen.”

Viikon debatissa vieraillut TV7:n toimitusjohtaja Martti Ojares sanoi suorana lähetettävien Herra on minun turvani -jaksojen ”olevan hankalia”, koska sisältöä ei voi tarkistaa etukäteen. Pandemian käsittelyyn keskittyvän ohjelmasarjan nimen hän sanoo ”saaneensa ylhäältä kuin salaman kirkkaalta taivaalta”.

– Meillä on tullut 50–60 viidentoista minuutin {Herra on minun turvani] ohjelmaa, joissa on tullut sellaista [korona-sisältöä], jonka voin allekirjoittaa. Jos suurennuslasilla haetaan negatiivisia poikkeuksia, niin se ei ole sitä journalismia, johon olen elämässäni tottunut, vastasi Ojares ohjelman sisältöön kohdistuvaan arvosteluun.

– Samoilta ihmisiltä tulee kuitenkin myös äärettömän paljon hyvää hedelmää. Ei se tarkoita sitä, että he tekevät joka kerta jonkun virheen, toimitusjohtaja Ojares muotoili.

Viikon debatissa Martti Ojarekselta kysyttiin, uskooko hän itse Jumalan voiman vaikuttavan uskovissa siten, että virukset ja bakteerit kuolevat, koska uskovilla on erityinen Jumalan voima.

– Jokaisen pitäisi kuunnella Pyhän Hengen ääntä eli hyvän paimenen ääntä. Se on ainut, joka on totta, ja sen mukaan pitää elää, vastasi Ojares kysymykseen.

”Näkee kristityiksi tunnustautuvia ihmisiä, jotka lähtevät erilaisten salaliittoteorioiden matkaan ja levittävät niitä. He vievät uskottavuutta sekä itseltään että kristilliseltä todistukselta.”

Arto Antturi painotti Viikon debatissa kuoleman ja sairauksien kuuluvan väistämättä maailmaan, jossa ihmiset elävät.

– Jumala voi toki käyttää mitä tahansa asiaa meidän elämässämme, mutta vakavan sairauden kärsiminen voi vaikuttaa ihmiseen hyvin monella tavalla. En ajattele, että jokainen kärsimys on ihmiselle väistämättä ja suoraan kutsu jonkin parempaan.

Antturi kuitenkin myönsi vakavasti koronaan sairastumisen olleen hänelle itselleen juuri sitä.

– Jumala laittoi nöyrtymään ja tutkimaan omaa sydäntä. Näin Jumala voi käyttää myös kielteisiä asioita. Missään tapauksessa en kuitenkaan ajattele, että Jumala rankaisee ihmiskuntaa tällaisella kollektiivisella vitsauksella.

Antturi näki virheellisten käsitysten levittämisen kristillisessä mediassa olevan vastuutonta paitsi ihmisten terveyden myös kristinuskon sanoman kannalta.

– Jos kristityt levittävät sellaisia käsityksiä, jotka eivät ole totta, he vievät kristilliseltä todistukselta sen todistusvoimaa. Sen tähden pitäisi olla hirveän tarkkana. Silti siellä täällä näkee kristityiksi tunnustautuvia ihmisiä, jotka lähtevät erilaisten salaliittoteorioiden matkaan ja levittävät niitä. He vievät uskottavuutta sekä itseltään että kristilliseltä todistukselta.

KUUNTELE – Viikon debatti: Mikä on vastuullista koronapuhetta kristillisessä mediassa? [Radio Dei 27.5.2020]

 
Dei, aamuvirkut, artikkeliban 7.2.- (2/2)