Hyvät: Raamatun myynti huimassa nousussa – erityisesti Raamatun ensi kertaa ostavien määrä lisääntynyt Elämäntaito: Antero Laukkasen hengellinen perintö: Jumala etsii sydämiä, ei staroja tai upeita ihmisiä

Amerikkalaistutkimus: Kristityt katsovat pornoa lähes yhtä paljon kuin muut – asiantuntija Pia Rendic arvioi tutkimustuloksia

 

kuvituskuva: Pixabay

Kristityt kuluttavat pornografiaa, vaikka se olisi vastoin heidän omia arvojaan. Pornoon liittyy merkittäviä eettisiä ongelmia niin käyttäjän kuin tekijänkin näkökulmasta.

Pornonkulutus on kasvanut räjähdysmäisesti internetin ja älypuhelinten aikakaudella. Pornosta on tullut osa kulttuuria ja yhteiskuntaa. Tammikuussa 2024 USA:ssa tilastoitiin suurimman pornontuottajan Pornhubin sivuilla yli kolme miljardia – maailmanlaajuisesti lähes 12 miljardia – käyntikertaa.

Barna ja Pure Desire -ministries ovat vastikään julkaisseet kyselytutkimuksen Beyond The Porn Phenomenom. Siinä kartoitettiin amerikkalaisten näkemyksiä liittyen pornonkulutukseen.

Fida neliöb. 4.-10.11. + 25.11.-1.12. (ilm.1-2/2)

Raportissa todetaan, että yleiset uskomukset pornonkäyttöön liittyen ovat osoittautuneet vääriksi:

pornonkulutus ei ole enää rajoittunut vain johonkin tiettyyn ihmisryhmään tai alakulttuuriin. Se koskettaa kaikkia yhteiskunnan kerroksia huolimatta sukupuolesta, iästä, sosiaalisesta statuksesta tai uskonnosta.

Merkittävä osa kristityistä käyttää pornoa

Tutkimuksen mukaan amerikkalaisista kristityistä 54 prosenttia katsoo pornoa vähintään silloin tällöin. (Kristityiksi tulkittiin ne, jotka kertoivat uskon olevan heille tärkeää, ja jotka olivat osallistuneet viimeisen kuukauden aikana johonkin kristilliseen palvelukseen). Sukupuolten välillä oli merkillepantava ero: kristityistä miehistä peräti 75 prosenttia ja naisista 40 prosenttia kertoi käyttävänsä pornoa ainakin joskus.

Ero on yllättävän pieni kristittyjen ja ei-kristittyjen välillä. Ero ei-kristittyihin katsojiin ei ollut kuin seitsemän prosenttiyksikköä: kaikista vastaajista 61 prosenttia kertoi käyttävänsä pornografiaa ainakin joskus.

”Tulos ei ole itselleni yllätys”, kommentoi ihmiskaupan ja pornografian asiantuntija, pappi ja seksuaaliterapeutti Pia Rendic sähköpostitse Seurakuntalaiselle.

”Oma väitöskirjatutkimukseni, joka lähti juuri esitarkastukseen, samoin kuin käytännön kokemukseni asiakastyöstä seksuaaliterapeuttina osoittavat, että monet kristityt, joiden elämää ja valintoja ohjaa vahva uskonnollinen vakaumus, kuluttavat pornoa.”

”Tutkimukseni kristityistä vastaajista 71 prosenttia käytti pornoa viikoittain tai useammin (tulokset eivät ole aineistonkeruutapansa vuoksi yleistettävissä kaikkiin kristittyihin). Näin on siitä huolimatta, että enemmistö kyselyyn vastanneista kristityistä piti pornonkäyttöä kristinuskon vastaisena, moraalisesti ja eettisesti vääränä, sekä syntinä”, Rendic kertoo.

Amerikkalaistutkimuksen mukaan kristityistä 67 prosenttia ajattelee pornon olevan haitallista – selvästi useampi kuin vastaajista keskimäärin (46 prosenttia). Kuitenkin yli puolet kuuluu sen käyttäjiin.

Rendicin mielestä on selvää, että vaikka uskonnollinen sitoutuminen ja usko saattavat vähentää jossain määrin ihmisten pornografian käyttöä, pornografian voimakas vastustus ei useinkaan heijastu kristittyjen todelliseen pornografian käyttöön.

”Esimerkiksi teologisessa aikakauskirjassa julkaistu artikkelini (1/2022) osoittaa, että kristittyjen naisten joukossa aktiivisimmat pornonkäyttäjät löytyivät yllättäen niiden kristittyjen naisten joukosta, jotka osallistuivat aktiivisimmin hengellisiin tilaisuuksiin. Heidän kohdallaan pornon viikoittainen käyttöaste oli lähes 70 prosenttia.”

Yhteiskunnan pornoistumisen ja yliseksualisoitumisen myötä myös kristityt hakeutuvat jatkuvasti seksuaalisten ja eroottisten kuvien äärelle.

Rendicin mukaan tämä johtuu paljolti siitä, että kristityt eivät elä irrallaan yhteiskunnasta vaan heihin vaikuttaa yhtä lailla jatkuvasti yhteiskunnassa lisääntyvä pornonkulutus.

”Yhteiskunnan pornoistumisen ja yliseksualisoitumisen myötä myös kristityt hakeutuvat jatkuvasti seksuaalisten ja eroottisten kuvien äärelle. Älypuhelinten myötä myös pornosivustot ovat tulleet kaikkien saataville anonyymisti milloin ja missä tahansa, mikä on räjäyttänyt pornonkäytön täysin uusiin lukemiin”, Rendic arvioi.

Amerikkalaistutkimuksessa todettiin, että hengellisen työn tekijätkään eivät olleet immuuneja pornon vaikutuksille. Pastoreista 67 prosentilla oli kyselyn mukaan historiaa pornonkäytössä – 18 prosenttia kamppaili yhä asian kanssa. Lisäksi pastoreista 86 prosenttia oli siinä käsityksessä, että pornon katsominen on yleistä myös muiden pastorien keskuudessa.

Pornonkulutus yhteydessä psyykkiseen pahoinvointiin

Amerikkalaistutkimuksen mukaan kristityistä 62 prosenttia uskoo, että ihminen voi kuluttaa pornoa säännöllisesti ja silti elää seksuaalisesti tervettä elämää. Koko väestön osalta luku on 66 prosenttia. Pornoa kuluttavista kristityistä 49 prosenttia on ”tyytyväisiä katsomansa pornon määrään”.

Miksi kristityt eivät näytä pitävän pornon katsomista ongelmana omalla kohdallaan?

”Ajattelen että osaltaan kyse on pornografian normalisoimisesta yhteiskunnassamme. Pornon käytöstä on toisin sanoen tullut ’yleisesti hyväksyttyä’. Vallalla on asenne, että kaikkihan sitä katsovat, ja ettei siitä ole mitään haittaa”, Rendic vastaa.

”Myös seksuaalisten arvojen liberalisoituminen ja individualistinen tai hedonistinen (seksuaalisen) nautinnon tavoittelu on yleistynyt. Se ajaa osaltaan ihmiset etsimään omaa seksuaalista nautintoaan ilman, että he ajattelevat sen mahdollisia seurauksia muille ihmisille.”

Rendicin mukaan on yleistä ajatella, että porno on näyteltyä fantasiaa eikä siinä näin ollen ole ”mitään pahaa”.

”Tavallaanhan se sitä onkin katsojalleen, mutta tekijälleen ei. Todellisuus on täysin eri ruudun takana kuin ruudun edessä”, Rendic toteaa.

”Toisaalta itselleni amerikkalaisen tutkimuksen tulos, että useimmat kristityt eivät pidä pornon kuluttamista ongelmana, on hienoinen yllätys. Oma tutkimukseni ja terapiatyöni nimittäin osoittavat, että moni kristitty ihminen kyllä kokee pornonkäyttönsä ongelmallisena, mutta ei silti kykene lopettamaan sitä. Varsinkaan, jos käyttö on päässyt muodostumaan riippuvuudeksi.”

Rendic huomauttaa, että pornonkulutuksen – etenkin riippuvuuteen asti kehittyneen – taustalla on useimmiten ihmisen pyrkimys paeta negatiivisia tunteita kuten ahdistusta, masennusta, stressiä tai väsymystä.

Amerikkalaistutkimus vahvistaa näkemystä, sillä ne vastaajat, jotka ilmoittivat käyttävänsä pornoa ainakin silloin tällöin, kertoivat todennäköisemmin kokevansa ahdistusta, kuormitusta, masennusta ja kriittisyyttä itseään kohtaan. Pornonkäytön vaikutuksista mielenterveyteen on tehty myös muuta tutkimusta – tulokset viittaavat siihen, että pornonkulutus on yhteydessä huonompaan psyykkiseen vointiin.

Rendic arvostelee nyky-yhteiskunnan toimintatapojen edesauttavan riippuvuuksien syntymistä.

”Nyky-yhteiskuntamme myös tietyllä tavalla ruokkii erilaisten riippuvuuksien syntymistä ajamalla ihmiset piippuun jatkuvalla tehokkuusajattelulla, jota ihmiset sitten yrittävät paeta käyttämällä vääränlaisia ’hoitokeinoja’.”

Tällaisia itsehoitokeinoja ei Rendicin mukaan välttämättä – ainakaan aluksi – osata pitää haitallisina, vaikka ne sotisivat omia arvoja vastaan.

Sopiiko pornonkäyttö kristitylle?

Mitä kristityn sitten pitäisi ajatella pornosta? Voiko kristitty käyttää pornoa?

”Ajattelen, että jokainen päättää pornonkäytöstään itse”, Rendic vastaa.

”Itse en sitä käyttäisi. Olen nähnyt läheltä pornografian vaikutukset sekä tuotanto- että kuluttajapuolelta enkä näe, että niistä kumpikaan puoli olisi eettisesti tai moraalisesti kestävää.”

Rendicin mukaan pornoa tehneet naiset ovat pääsääntöisesti traumatisoituneita ja pornografian vaikutukset käyttäjilleen ovat usein varsin negatiivisia, varsinkin jos puhutaan pitkäaikaisesta, addiktion omaisesta käytöstä tai nuorista käyttäjistä.

”Pornoon addiktoituneiden määrä kasvaa jatkuvasti ja pornoaddiktion vaikutukset ovat todella surullisia. Lisäksi pornografian vaikutukset lapsiin ja nuoriin ovat hälyttäviä, niistä pitäisi puhua julkisuudessa paljon nykyistä enemmän.”

Rendicin laatimassa Diakonian tutkimus -aikakauskirjassa (1/2023) julkaistussa artikkelissa on osoitettu, että kristittyjen kohdalla pornonkäyttö aiheuttaa häpeää, syyllisyyttä ja kokemusta kelpaamattomuudesta. Nämä kaikki puolestaan saavat ihmisen eristäytymään ja etäännyttävät ihmistä Jumalasta ja muista ihmisistä, kuten omasta puolisosta.

”Myös rukoileminen ja raamatunluku tyypillisesti vähenevät pornonkäytön seurauksena. Tästä syystä ajattelen, että pornonkäyttö myös vaikeuttaa kristityn hengellisen elämän hoitamista.”

 Seurakuntien tarjottava apua riippuvuudesta kärsiville

Vain 10 prosenttia tutkimukseen vastaajista kertoo oman seurakuntansa tai kirkkonsa tarjoavan apua pornoriippuvuuteen tai muuhun seksiin liittyvään riippuvuuteen. Kuitenkin 58 prosentin mielestä olisi tärkeää, että kirkko tarjoaisi apuaan.

Käytännössä avulle on ollut paljon tarvetta, sillä pastoreista peräti 75 prosenttia kertoi henkilökohtaisesti auttavansa tai auttaneensa pornoriippuvuudesta kärsiviä. Heidän käsityksensä mukaan 51 prosenttia apua pyytäneistä oli naimissa olevia miehiä. Asia liittyy siis vahvasti myös kirkon perheneuvonnan piiriin.

Kirkkojen apaattinen suhtautuminen vahvistaa osaltaan näkemystä, joka tuli esille myös kyselyssä. Sen mukaan peräti 66 prosenttia vastaajista uskoi ihmisen pääsevän yli pornoriippuvuudestaan jos tällä oli ”tarpeeksi tahdonvoimaa”.

Pitäisikö seurakuntien tarjota enemmän apua pornoriippuvuuteen?

”Todellakin pitäisi!” Rendic vastaa.

”Väitöskirjatutkimukseni kristityistä vastaajista, jotka kokivat uskon itselleen erittäin tärkeäksi, yli 60% koki olevansa riippuvaisia pornosta.”

Rendicin mukaan seurakunnat tarjoavat apuaan jo nyt, mutta avuntarjoamisen tulisi olla nykyistä paljon laajamittaisempaa. Rendic itse on kouluttanut muun muassa kirkon perheneuvojia, sosiaali- ja terveysalan toimijoita sekä viranomaisia pornoriippuvuuteen, sen vaikutuksiin ja hoitoon liittyvistä asioista. Lisäksi hän toimii asiantuntijana Länsi-Suomen Diakonialaitoksen Toivu riippuvuudesta -hankkeessa.

”Tarjoamme valtakunnallisia Teamsin välityksellä kokoontuvia vertaistukiryhmiä porno- ja seksiaddikteille sekä heidän puolisoilleen. Olen tehnyt hankkeen aikana toipumismateriaalit sekä addikteille että addiktien puolisoille.”

Materiaaleja voi tilata myös seurakuntien käyttöön hankkeen kotisivujen kautta. Niitä voi Rendicin mukaan hyödyntää joko pienryhmätoiminnassa tai yksittäisten ihmisten kanssa.

Lähteet:

https://www.statista.com/statistics/1459791/pornhub-traffic-by-country/

https://www.statista.com/statistics/1459714/pornhub-monthly-visits-by-device/

https://premierchristian.news/us/news/article/majority-christians-comfortable-watching-porn

https://www.christianitytoday.com/2024/09/pornography-use-christians-study-barna-research-pure-desire-ministries/

https://puredesire.org/beyond-porn-phenomenon/