Voiko Kristusta markkinoida?

 

Internetissä on lähes 200 miljardia nettisivua. Avainsanat täytyy harkita tarkkaan, jotta Googlen hakukone löytää nettisivusi miljardien muiden joukosta.

Euroopassa on kristittyjen toimijoiden kesken perustettu yhteinen foorumi, Jesus.net. Sen ideana on, että ihmiset löytävät elämän tarkoitusta käsitteleviä sisältöjä helposti internetistä. Sisällöt on asetettu niin, että etsijä askel askeleelta etenee kyselyissään. Aivan kuin joen ylittäminen on mahdollista hyppäämällä kiveltä kivelle.

Radio Dei Jumis

Esimerkiksi jos kirjoittaa Googleen hakusanoiksi ”olen epätoivoinen”, voi saada listauksen nettisivuista, jotka auttavat löytämään vastauksia epätoivoon kristilliseltä pohjalta. Eurooppalaiset etsijät ovat alkaneet löytää Kristusta tällä tavalla netistä.

Kristityt tuovat sisältöjä internetiin, koska monet inhimillisen elämän kipeät kysymykset tuodaan Googlen ”alttarille”. Vastauksia etsitään internetistä, ja sieltä ne usein saadaan.

Viggo Søgaard on tunnettu kirjastaan, jossa hän käsittelee kristillisen median ja kirkon suhdetta. Keskustelin hänen kanssaan äskettäin buddhalaisuudesta. Muutamassa minuutissa opin viisaalta mieheltä paljon. Suurin yllätys minulle oli, kun hän totesi, että buddhalaisuudessa ei ole vastauksia. Sen jo tiesin, että buddhalaisuudessa ei ole jumalaa eikä käsitettä synnistä. Buddhalaiset eivät myöskään palvo Buddhaa, vaan he kunnioittavat häntä ja hänen opetuksiaan.

Viggon mielestä buddhalaisuuden lisääntyminen Euroopassa on ymmärrettävää, koska sen sisällöt sopivat nykyihmisen filosofiseen elämäntapaan ja siihen, että ei haluta kaiken yläpuolella olevaa jumaluutta.

Se, mikä thaimaalaisia puhuttelee kristinuskossa, ei ole teologia tai parempi filosofia, vaan kristittyjen elämässä tapahtuneet muutokset.

 
Sansa artikkeli1