Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Viidesläiset rakentavat yhteyttä

 

Mikään herätys ei voi elää kauaa alkuhuumassa, vaan on mietittävä, miten jatkaa eteenpäin. Rahaakin tarvitaan. Kuvioihin tulevat budjetit, strategiat, hallitukset, johtokunnat, toimikunnat ja johtajien valinnat. Rakennetaan rakenteita.

Polttoaineeksi ei kuitenkaan riitä vanhojen hyvien aikojen muistelu tai viholliskuvien ylläpito. Pelkistä rakenteistakaan ei kukaan elä, sillä tosiasia on, että ahdistunut ja Jumalan apua kaipaava ihminen tarvitsee jatkuvasti evankeliumia, suloista sanomaa Jeesuksen rakkaudesta syntistä kohtaan. Siksi on tärkeää pitää huoli siitä, että jokainen janoinen sielu voi kohdata Jeesuksen toimintamme kautta. Rakenteet eivät saa ohittaa sisältöä.

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

On ollut ilahduttavaa havaita, kuinka ennen toisiaan korkeiden aitojen takaa katsoneet herätysliikkeet ja järjestöt ovat viime aikoina etsineet yhteyttä toisiinsa. Esimerkiksi evankelinen liike ja viidesläiset ovat lähentyneet toisiaan. On paikkakuntia, joilla Kansanlähetys ja Evankeliumiyhdistys (Sley) järjestävät yhteisiä tilaisuuksia. Jo pidempään ne ovat julkaisseet yhdessä nuorten Nuotta-lehteä. Myös Raamattuopisto ja Kansanlähetys toimivat kumppaneina joillakin paikkakunnilla. Useiden eri tahojen hankkeena toimivaa Seurakuntalainen.fi -nettiuutissivustoa kustantavat Uusi Tie ja Perussanoma. Lähetystyön saralla kaikki lähetysjärjestöt tekevät yhteistyötä monin tavoin. Ruohonjuuritason tapaamiset ja ystävyys ovat madaltaneet raja-aitoja.

Yhdistävä tekijä on myös vuonna 1987 perustettu Suomen teologinen instituutti. Muutamina vuosina on järjestetty useiden järjestön yhteisiä Kirkkokansan Raamattupäiviä. Kirkon lähetysstrategiaa pohdittaessa viidesläisiin lähetysjärjestöihin on kohdistunut paineita, ja se on yhdistänyt ¬ 1970-luvulla eriytyneitä Kansanlähetystä, Kylväjää ja Sanansaattajia.

Vahvistava tekijä on myös viidennen herätysliikkeen valmistelema laulukirja Viisikielinen, jonka on määrä ilmestyä vuoden 2013 jouluksi.
Uuden sukupolven nuorisojohtajiin kuuluvat Mika Falk Kansanlähetyksestä ja Jussi Miettinen OPKO:sta ennustavat, että yhteistyö viidennen liikkeen järjestöjen välillä tulee lisääntymään. Molemmat painottavat uskovien kasvattamista vastuuseen niin, että perustehtävä, evankeliumin julistaminen uskosta osattomille niin Suomessa kuin ulkomailla, toteutuisi.

Me vanhat voimme olla turvallisella mielellä. Näky on siirtynyt myös nuoremmille.Vanhojen on aika antaa tilaa seuraavalle sukupolvelle, ennen kuin falkit ja miettiset täyttävät 60!