Uskomaton uskonnonpelko

 

En tietenkään voi tietää, mitä Skolverket tarkkaan ottaen tällä ohjeistuksella tarkoittaa. Selvää lienee kuitenkin, että viranomaisen päämäärä on varjella koululaiset kuulemasta sanomaa Jumalan rakkaudesta ihmisiä kohtaan. Eli minun mielestäni riistää heiltä oikeuden kuulla, että ”niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä”. 

Tämä on järkyttävä viesti, ei vain kaikille niille ruotsin koululaisille ja vanhemmille, jotka edelleen odottavat ja viettävät joulua Jumalan historiassa tapahtuneen rakkaudenosoituksen johdosta. Se on järkyttävä viesti myös siksi, että se tekee kristinuskon sanomasta jotain niin epäilyttävää, että sitä ei voi välittää nuorille. Sille on tehtävä K7, K12 tai K16 merkintä.

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

On tällä Skolverketin ohjeistuksella surkuhupaisiakin piirteitä. Jos kirkot ja kirkossakäynnit tyhjennetään uskonnollisesta sisällöstä olisi kai vakavasti pohdittava, sisältävätkö käynnit esimerkiksi museoissa historiallisia elementtejä, joita ei pidä koululaisille esittää? Olisiko ehkä museot varmuuden vuoksi tyhjennettävä historiasta kokonaan?

Oletan, että vastaus kysymykseen lähinnä olisi huvittunut päänpuristus ja hymähdys tyhmälle kysyjälle. Mutta miksi museon olemassaolon perusta, historia, on koskemattomampi ja itsestään selvempi asia kuin kirkon olemassaolon perusta, usko?

Kaikesta tästä tulee taas kerran mieleen kirkon Herran Jeesuksen Kristuksen realistinen viesti opetuslapsilleen: ”Minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle. Olkaa siis viisaita kuin käärmeet ja viattomia kuin kyyhkyset. Pitäkää varanne, sillä ihmiset vievät teidät oikeuden eteen ja ruoskivat teitä synagogissaan. Maaherrojen ja kuninkaidenkin eteen teitä tullaan viemään minun takiani, todistukseksi heille ja kansoille. Mutta kun teidät luovutetaan viranomaisten käsiin, älkää olko huolissanne siitä, miten tai mitä puhuisitte, sillä teille annetaan tuona hetkenä sanat, jotka teidän tulee puhua. Te ette puhu itse, teissä puhuu Isänne Henki. Veli antaa veljensä surmattavaksi, isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiaan vastaan ja tuottavat heille kuoleman. Kaikki tulevat vihaamaan teitä minun nimeni tähden, mutta se, joka kestää loppuun asti, pelastuu.” (Matt.10:16-22)

Historia osoittaa, että kehitys Ruotsissa usein näyttää tietä myös meille Suomessa. Hyvässä ja pahassa. Koska näin on, on syytä tarkkailla, mitä naapurimaassamme tapahtuu. Ja nyt siellä tapahtuu siis kummia. Ja pelottavia.