Elämäntaito: Aatelisnaiset auttajina – kolme tarinaa siitä, miten ylhäiset syttyivät diakonialle

Teitkö uudenvuodenlupauksen? Saitko sen pidettyä?

 

Uuden vuoden alkaessa moni lupaa ryhdistäytyä jossain muutosta kaipaavassa asiassa. Joku päättää alkaa liikkua, toinen vähentää somea, joku aloittaa karkkilakon. Luulenpa, että aika moni kristitty on tehnyt myös tällaisen uudenvuodenlupauksen: ”Ensi vuonna luen Raamattua säännöllisesti!” Ainakin minä olen joskus aikanaan päättänyt noin. Joskus lupaus piti paremmin, joskus huonommin.

Nyt kun tammikuu alkaa olla lopuillaan, on hyvä hetki miettiä, onko uudenvuodenlupaus pitänyt. Vuodesta on yli 90% jäljellä, joten vielä ei ole myöhäistä ryhtyä toimeen! Liikuntaan, someen tai karkkeihin liittyviin lupauksiin en nyt puutu, mutta Raamatun lukemisesta osaan vajaan 40 vuoden lukemiskokemuksen ja monenlaisten vapaaehtois- ja työtehtävieni pohjalta sanoa jotain. Jos päätit vuoden alkaessa ryhdistäytyä raamatunluvussa, ja nyt huomaat, että muutosta ei ole tapahtunutkaan, niin tässä muutama koeteltu vinkki alkuun pääsemiseen.

Kirkkorekry neliöb. 29.4.-12.5.

Aloita tärkeimmästä

Jeesus on Raamatun keskus, joten lukeminen on hyvä aloittaa hänestä kertovista evankeliumeista. Markuksen evankeliumi on lyhin, siinä siirrytään tapahtumasta toiseen kuin nykyajan videotuotannoissa. Johanneksen evankeliumi sopii filosofisesta pohdinnasta ja puheista pitäville. Luukas esittelee monenlaisia ihmiskohtaloita – siksi se onkin oma suosikkievankeliumini. Matteus korostaa Vanhan testamentin täyttymistä Jeesuksessa, eli jos tykkäät salaisuuksien avautumisesta, tämä on sinulle. Jos evankeliumit ovat jo tuttuja, ota lukuun vaikkapa Apostolien teot, jokin Uuden testamentin kirjeistä tai Ensimmäinen Mooseksen kirja ihan Raamatun alusta.

Ei määrä vaan laatu

Jos lukeminen tuntuu sinusta yleensäkin työläältä, älä yritäkään lukea muutamaa lukua päivässä. Lue sen verran, kuin jaksat keskittyä, vaikkapa vain muutama jae tai virke kerralla. Mutta älä valitse niitä satunnaisesti sieltä täältä, vaan pyri lukemaan yksi Raamatun kirja alusta loppuun – vaikka siihen kuluisi koko vuosi. Rukoile ja pohdi lukiessasi: Millä tavalla tämä kohta koskettaa omaa elämääni? Mitä se kertoo Jumalasta? Entä minusta itsestäni? Sisältyykö siihen jokin lupaus? Mihin se minua haastaa? Varoitus: Tämän kaltainen lukutapa voi innostaa lukemaankin kerralla koko luvun tai jopa kirjan!

Aamu- ja iltavirkuille

Jotkut aloittavat päivänsä Raamattua lukemalla. Mutta jos olet hitaasti heräävää sorttia, ja vasta kolmannen kahvikupin jälkeen jonkinlaisessa vauhdissa, valitse lukemiseen jokin muu ajankohta päivästä. Lounastauko, kotimatka töiden jälkeen tai vaikkapa viimeinen valveillaolon hetki ennen nukahtamista ovat yhtä arvokkaita lukuhetkiä kuin aamu. Kunhan pystyt hetkeksi keskittymään ja kuuntelemaan, mitä Jumala haluaa sanassaan sinulle sanoa.

Yhdessä on helpompaa

Raamattupiiri on mielestäni maailman paras keksintö. Mikään ei ole antoisampaa kuin tutkia Jumalan sanaa yhdessä, keskustella siitä ja jakaa sen pohjalta omia ajatuksia, iloja ja suruja. Jos et vielä ole raamattupiirissä, etsi sellainen omasta seurakunnastasi tai jostain lähistöltä. Raamattupiirejä toimii myös netin kautta – niissä ei tarvitse lähteä kotoaan minnekään. Tai voisitko jopa itse perustaa

raamattupiirin ja kutsua sinne ystäviäsi? Esimerkiksi Raamatunlukijain Liiton nettisivuilla on paljon hyvää valmista materiaalia piirin vetämiseen, ja raamatunlukuopas Hetkistäkin käytetään monissa raamattupiireissä. Joissain piireissä keskustellaan ilosanomapiirikysymysten avulla.

Monikanavaisia apuvälineitä

Valmiit raamatunlukuohjelmat tarjoavat erilaisia rytmejä lukemiseen. Joidenkin avulla Raamattu tulee luettua kokonaan läpi vuodessa. Raamatunlukuopas Hetkisen lukuohjelmassa vauhti on verkkaisempi: päivittäin luetaan lyhyt raamatunkohta ja siihen liittyvä selitys. Radioraamattupiiri ja Raamattu kannesta kanteen -radio-ohjelmissa, jotka on talletettu myös podcasteiksi, voi kuunnella Raamatun tekstiä ja opetusta. Hetkisenkin tekstit ovat nykyään lehden tilaajien kuunneltavissa. Audioversiot antavat mahdollisuuden syventyä Raamattuun esim. automatkoilla, ruokaa laittaessa tai lumia luodessa. Jos kaipaat visuaalisuutta, LUMO-evankeliumielokuvissa voi katsella ja kuunnella jokaisen evankeliumin alusta loppuun tai vaikkapa luku kerrallaan. Tai jos silmät ovat kiinni jossain muussa, niitäkin voi vain kuunnella.

Erinomaiselle mutta epäonnistuneelle lupaukselle alkaa lukea Raamattua voi siis antaa uuden mahdollisuuden vaikkapa jo huomenna. Uskon, että et tule katumaan. Voit jopa jäädä koukkuun, ja siinä koukussa onkin hyvä pyristellä vaikka koko loppuelämä!

Hetkinen Raamatun lukemiseen -opas: https://rll.fi/raamatunlukuoppaat/hetkinen/

Materiaalia raamatturyhmille: https://rll.fi/ryhmille/ https://www.ilosanomapiiri.fi/

Kuunneltavaa: https://sro.fi/radioraamattupiiri/,  https://sansa.fi/rkk/

Katsottavaa: https://rll.fi/lumo/