Raamattu poltetaan mielenosoituksessa

 

Uutisten mukaan Ruotsin poliisi on sallinut mielenosoittajien polttaa Raamatun ja Tooran Israelin suurlähetystön edessä Tukholmassa lauantaina 15.7. Ruotsissa on jo useamman kerran poltettu muslimien Koraani, ja tästä häväistyksestä tietysti lukuisat muslimit loukkaantuivat ja raivostuivat. On aivan selvää, että mitään pyhiä kirjoja ei pidä polttaa tai tuhota mieltä osoittaakseen. Vastustan aivan täysin Koraanin polttamista, kuten myös kaikkien muidenkin ihmisten pyhinä pitämien kirjojen polttamista ja tuhoamista. 

Tooran eli Mooseksen kirjojen ja koko Raamatun (VT ja UT) polttaminen mielenosoituksessa on karmea teko. Itse näen, että näissä kirjoissa, Jumalan sanassa, luodaan valtavan hieno perusta ihmisen arvokkuudelle. Jumalan sana kirkastaa ihmisen identiteetin Jumalan kuvana. Raamatussa kerrotaan, mitä Jumala on puolestamme tehnyt, ja mitä hän on lahjoittanut meille – oman Poikansa, ja hänen mukanaan kaiken. 

Kirkkorekry neliöb. 29.4.-12.5.

Ilmeisesti Tooran polttaminen Israelin suurlähetystön edessä tarkoittaa, että polttaja vastustaa jostain syystä Israelin valtiota tai / ja juutalaisuutta. Koko Raamatun polttaminen osoittaa, että hyökkäys kohdistuu kaikkiin kristittyihin. Tietysti myös Tooran polttaminen on hyökkäys kaikkia kristittyjä kohtaan, koska Mooseksen kirjat ovat Jumalan sanaa. 

Ruotsissa, niin kuin kaikkialla länsimaissa, ihmisten Raamatun tuntemus on todella heikolla tasolla. Raamattu ja raamatullisuus tuo helposti mielleyhtymiä jostain paikalleen pysähtyneestä ja taantumuksellisesta kulttuurista, jossa naisia alistetaan, pidetään orjia ja pönkitetään patriarkaattia. Kuitenkin, kun katsotaan viimeisten vuosisatojen kulttuurihistoriaa, niin on selvää, että juuri Raamattu on innoittanut monia tärkeimpiä taitelijoitamme, ajattelijoitamme ja johtajiamme. 

Mieti vaikka Euroopan parhaimpia taidemaalareita: Rembrandt, Chagall, Caravaggio, Leonardo DaVinci… Kaikki nämä, ja lukuisat muut suurimmista taitelijoista, maalasivat Raamatun kertomuksia. Suuret muusikot Bachista Vivaldiin saivat inspiraationsa Raamatun sanomasta. Rock-musiikin yksi kaikkein merkittävin kehittäjä, Bob Dylan, on aina ollut erittäin raamatullinen lyriikoissaan. Hänen tapansa käyttää Raamattua, sen kielikuvia ja kertomuksia, on erittäin rikasta. Ei näitä taiteilijoita voi ymmärtää, jos ei tunne Raamatun kertomuksia.

Historian saatossa monet kristinuskon ja juutalaisuuden viholliset ovat polttaneet lukuisia Raamattuja. Jo Makkabealaiskirjoissa kerrotaan, että seleudikit ja Israelin luopiot takavarikoivat, repivät ja polttivat pyhiä kirjoituksia siksi, että he halusivat tuhota juutalaisuuden. 

Jos katsotaan lähihistoriaa, niin nimekkäimpinä Raamatun tuhopolttajina ja vihollisina tulee mieleeni Lenin, Stalin, Pol Pot ja Mao. Näitä hirmuhallitsijoita ei muistella inspiroivasta kulttuurista, ajattelun vapaudesta tai moraalisesta hyvyydestä. Heidät muistetaan piikkilankaparatiiseista ja ihmisten alistamisesta.

Siellä missä Raamattuja poltetaan, poljetaan ennen pitkää ihmisen arvokkuus ja toivo maan tomuun. Juuri Raamatusta ihminen voi löytää pelastuksen sanoman, vision, joka antaa toivon.

Mishnassa (m. Abot 4:10), rabbiinisen juutalaisuuden pyhässä traditiossa, sanotaan näin: “Jos sinä suhtaudut Tooraan, niin kuin se ei olisi mitään, monet tulevat kohtelemaan sinua, niin kuin sinä et olisi mitään.” Kristinuskossa Raamatun merkitys korostuu vielä enemmän, koska uskomme, että Sana tuli lihaksi – Kristus itse on Raamatussa. Joka rakastaa Raamatun kirjoituksia, rakastaa Kristusta. Joka polttaa Raamatun, hyökkää Jeesusta Kristusta vastaan.