Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Kristuksen kiusaamisesta

 

”Älkäämme myöskään kiusatko Herraa, niinkuin muutamat heistä kiusasivat ja saivat käärmeiltä surmansa.” (1. Kor. 10:9) 

Mitä Paavali tarkoittaa Kristuksen kiusaamisella? Herran kiusaaminen tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että koettelemme häntä. Kiusaamme häntä, kun kysymme: ”Mitenköhän armollinen Jumala on minua kohtaan, jos teen tämän synnin? Miten kauan voin elää synnissäni ennen kuin Herra suuttuu? Tiedän, että Jumala on armollinen ja elämme armon aikaa, eikä syntisiä enää tuomita. Miten ihmeessä hän voisi tuomita minut, kun olen hänen lapsensa?”

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Tuhannet kristityt kyselevät ohimennen näitä kysymyksiä, kun he leikkivät houkutuksilla. He haluavat nähdä miten lähelle tulta uskaltavat mennä ilman seuraamuksia. He kiusaavat Kristusta. Ja samaan aikaa he heittävät pois vakaumuksensa ja luottamuksensa Jumalan sanaan.

Joka kerta kun vastustamme totuutta, jonka Jumalan henki on tehnyt meille selväksi, me heitämme pois Paavalin varoitukset: ”Sentähden, joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea. – – Älkäämmekä harjoittako haureutta, niinkuin muutamat heistä haureutta harjoittivat, ja heitä kaatui yhtenä päivänä kaksikymmentä kolme tuhatta.” (1. Kor. 10:12, 8)

Ole rehellinen itsellesi: koetteletko Jumalan arvokkaan lahjan, armon, rajoja? Kiusaatko Kristusta pyytämällä häntä hyväksymään syntisi ihan vain kapinahenkesi vuoksi? Oletko vakuutellut itsellesi olevasi ”Uuden testamentin ajan uskova”, joka on Kristuksen veren suojissa eikä voi tulla tuomituksi?

Jos jatkat synnissä elämistä, pidät Jeesuksen suurta uhria täysin arvottomana. Tämänhetkinen tahdonalainen syntisi häpäisee hänet, ei vain maailman silmien edessä, vaan kaiken taivaan ja helvetin edessä. (ks. Hepr. 6:6)

Paavali neuvoo miten houkutuksia voi paeta: ”Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää. 

Mikä on tämä pääsy? Se on kasvava tieto ja kokemus pyhästä jumalanpelosta.