Helluntaista kristitty tunnetaan

 

Helluntai on Pyhän Hengen vuodattamiselle omistettu kristillinen juhlapäivä. Helluntaina Jumalan antama lupaus täyttyi ja Jeesuksen opetuslapset saivat elämäänsä Pyhän Hengen voiman. Tästä on kulunut aikaa jo muutama vuosituhat, mutta on aiheellista kysyä, miten Pyhän Hengen voima ja täyteys näkyy tämän päivän ihmisten elämässä? Millainen on Hengellä täytetty kristitty? Onko hän vierailla kielillä puhuva, jossakin ylistyskokouksessa Jumalaa palvova uskova, joka seisoo silmät suljettuna ja kädet kohotettuna kohti taivasta, vai miten me voimme tunnistaa Hengen täyteydessä vaeltavan ihmisen?

Jeesus opetti, että hedelmistään puu tunnetaan. Raamattu opettaa Hengen hedelmistä, joista myös Pyhän Hengen täyteydessä vaeltavan uskovan voi parhaiten tunnistaa. Mutta, mitä nämä Hengen hedelmät ovat?

Kalajoen Krist. opisto Neliöb. 8.-21.4.

Galatalaiskirjeestä ne löytyvät. Hengellä täytetyn kristityn tunnistaa siitä, että hänen lähellä on hyvä olla. Hänen elämästä säteilee ihmeellinen, sielua hoitava Jumalan rakkaus. Hengellä täytetyn uskovan elämästä välittyy, meidän omaankin puseroon helposti tarttuva, käsittämättömän puhdas ilo. Hengellä täytetyn uskovan elämässä vaikuttaa myös yli ymmärryksen käyvä ja olosuhteista riippumaton rauha.

Raamattu opettaa Galatalaiskirjeen 5:22, että Hengellä täytetyn ihmisen tunnistaa myös pitkämielisyydestä, ystävällisyydestä, hyvyydestä, uskollisuudesta, sävyisyydestä ja itsehillinnän kyvystä. Ei siis ihme, että moni elämän myrskyissä haavoittunut, väsynyt ja rauhaton kulkija, etsii juuri tällaisen rakkaudellisen ja iloisen rauhanrakentajan läheisyyttä, joka osoittaa kristillisiä arvoja myös käytännössä.

Mutta löytyykö tällaisia Hengellä täytettyjä uskovia vielä tänäänkin keskuudestamme? Vai ovatko Hengellä täytetyt kristityt katoava luonnonvara?

Itse koen elämässäni usein heikkoutta ja voiman vähäisyyttä. Joskus tuntuu siltä, etten kanna mukanani paljonkaan Pyhän Hengen hedelmää. Monesti olen jäänyt tässä asiassa luokalleni. Mutta se on Jumalan ihmeellistä armoa, että saan silti olla oksastettu jaloon viinipuuhun, Jeesukseen, josta Pyhän Hengen voima tulee elämääni.

Tänä helluntaina rukoilen Jumalaa, että saisin kokea yhdessä toisten kristittyjen kanssa sellaisen helluntain, että Pyhän Hengen täyteys ja Hengen hedelmät saisivat enemmän sijaa elämässäni.

kirjoittaja on Siilinjärven helluntaiseurakunnan pastori.