Ihmisiä ja ilmiöitä: Kirkon nelivuotiskertomus: Nuorten naisten ja miesten uskonnollisuus eriytyy sukupuolen mukaan – naiset uskovat miehiä yleisemmin jälleensyntymiseen

Viimeiset karmeliittanunnat jättävät Suomen ensi viikolla

 

Jumalanäidin karmeliittaluostari jää autioksi Espoossa.

Espoossa runsaat kolme vuosikymmentä toiminut karmeliittaluostari autioituu, kun luostarin viimeiset nunnat karistavat Pohjolan pölyt viitoistaan syyskuun alussa. Nunnat aikovat jättää Suomen ja suunnata Kaliforniaan.

Espoossa vähän yli 30 vuotta toiminut Jumalanäidin karmeliittaluostari jää ilman asukkaita, kun luostarin viimeiset nunnat, sisar Mary-Edel ja sisar Lucy ovat ilmoittaneet lähtevänsä Suomesta ensi torstaina. Suomen katolisen kirkon Helsingin hiippakunnassa vaikuttaneet nunnat kertovat aikeistaan liittyä Carmel-by-the-Sea’n luostariyhteisöön, joka toimii Montereyn piirikunnassa Kaliforniassa.

Nunnien lähdön jälkeen Espoon karmeliittaluostarissa ei enää vietetä messuja ainakaan arkisin. Kappelissa järjestettävien sunnuntaimessujen kohtalo on vielä epäselvä. Jumalanäidin karmeliittaluostarin sivuilla kerrotaan luostarin olevan tilapäisesti suljettu.

Kirkkorekry neliöb. 11.-24.11.

Nunnaluostarin perustamista Suomeen oli vuosien ajan ajanut jo edesmennyt katolisen kirkon Helsingin piispa Paul Verschuren. Suomeen ensimmäiset sisaret saapuivat marraskuussa 1988. Vuosien myötä Bodomjärven pohjoispuolella, Myllyjärven ekumeenisen keskuksen lähellä sijainneeseen puutaloon tehty luostari sai lisää asukkaita. Alueelle rakennettiin lisätiloja ja uusi kappeli vuonna 1995.

Espoon luostariyhteisössä on vuodesta 1991 lähtien toiminut myös karmeliittamaallikkoryhmä.

Nunnat Mary-Edel ja sisar Lucy kuvailivat ylläpitämäänsä Jumalanäidin karmeliittaluostaria kontemplatiiviseksi. Latinankielinen sana tarkoittaa katselemista. Nunnapiireissä termillä viitataan rukoukseen keskittyvään elämään.

Espoolaisnunnien lähdöstä uutisoi Fides-verkkolehti.

 
Dei, Viikon debatti, artikkeliban. (2/2) 14.9.- MJa