Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

Viestinnän professori Pekka Aula ennustaa: Kirkolle tulee kohuja lisää

 

Vajaan vuoden sisällä evankelisluterilainen kirkko järjestöineen on joutunut toistuvasti mediakohujen ja mainekriisien pyörteisiin, kun syksyllä nousi Homoilta-kohu ja keväällä kohahdutti Älä alistu! -kampanja.

– Ja uusia ohuja on edessä, arvioi maineenhallinnan asiantuntija, verkkoviestinnän professori Pekka Aula Helsingin yliopistosta.

Professori Pekka Aulan mielestä kirkon mainekriisi on edelleen päällä,

– Keskustelu kirkon maineesta, julkisuuskuvasta, johtajuudesta ja ylipäänsä asemasta yhteiskunnassa jatkuu edelleen. Tilanne ei ole vielä ohi, hänsanoo.

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Aula pitää varmana, että ennemmin tai myöhemmin julkisuuteen nousee jälleen iso, kuohuttava ja kuuma puheenaihe.

– Asian haitallisuuden kirkolle ratkaisee, miten tilanne hoidetaan. Kriisit eivät välttämättä vaurioita mainetta. Ratkaisevaa on, miten asia käsitellään.

– Kirkko voi vain oppia sitä ravistelleista kohuista.

Homoilta-keskustelun käydessä kiivaimmillaan kirkon johtoa arvosteltiin liian hitaasta reagoinnista. Seuraavassa mediamylläkässä arkkipiispa kommentoi jo nopeasti.

-Toisella kerralla toimittiin eri tavalla, nopeasti ja selkeän kannan sisältäen. Joku voisi sanoa, että aiemmasta oli ehkä otettu opiksi, Aula analysoi.

Hyvä kello
kauas kuuluu

Aulan mielestä kokonaisuudessaan kirkon maineenhallinta on hyvin hankalaa.

– Kirkko on monimutkainen organisaatio, instituutio, joka pureutuu suoraan monien ihmisten sydämeen. Yksittäisten järjestöjen ja yritysten maineenhallintaa voi pelata yksinkertaisemmin.

Maineella on Aulan mukaan merkitystä.

– Olisi hedelmällistä, että jokainen organisaatio ainakin kerran istuisi alas ja miettisi millainen sen maine on, Aula kehottaa.

Maineeseen vaikuttavat historia, julkisuustaidot ja toiminnan ydin.

– Maine rakentuu osittain entisen päälle.

Maineenhallinnassa on tärkeä tuntea julkisuuden toimintatapoja, mutta professori muistuttaa, ettei se ole vain organisaatioiden viestintää koskevaasia.

– Hyvä maine perustuu aina hyvälle toiminnalle ja sen taidokkaalle kertomiselle – ei päinvastoin. Pitää olla ydin ja sen pitää olla hyvä, jos hyvän maineen haluaa saavuttaa.