Yleinen: Viikon debatti pui armokuolemaa: eutanasia on arvokysymys monelta kantilta

”Tunnustetaanko myös kristityt terrorin uhreiksi?”

 

Kristityt toivovat, että uhrien omaisten anteeksianto voisi olla todistuksena Jumalan voimasta Sri Lankassa. Kuvituskuva pääkaupunki Colombosta, jossa pääosa iskuista tapahtui. (Shutterstock)

Helluntaiseurakunta oli Sri Lankassa yksi iskun kohteista. Kristityt pelkäävät, ettei kristittyjä haluta enää tunnistaa uhreiksi edes selkeissa terroriteoissa.

Evankeliset ja helluntailaiset seurakunnat haluavat seisoa yhdessä katolisten kanssa solidaarisuuden hengessä tällaisen surun hetkellä, Sri Lankan helluntailiikkeen johtaja, pastori Michael Dissanayeke kommentoi tuoreeltaan viime viikolla maassa koettujen tuhoisien pommi-iskujen jälkeen.

Sri Lankaa ravisteli pääsiäissunnuntaina brutaali terrorismin aalto, kun kolmeen kirkkoon – kahteen katoliseen ja yhteen helluntailaiseen – sekä kolmeen länsimaisten turistien suosimaan hotelliin iskettiin itsemurhapommeilla. Yli 350 ihmistä kuoli ja noin 500 loukkaantui.

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Iskuista on ottanut vastuun islamilainen kalifaatti ISIS. Asiantuntijoiden mukaan pommeissa käytettiin voimakastehoisia sotilasräjähteitä, mikä kertoo vahvasta suunnitelmallisuudesta ja asiantuntemuksesta iskujen taustalla.

”Elävä toivo ihmisille”

– Jaamme tuskan ja surun, jota tunnemme Kristuksen ruumiina. Pyydän, että nyt kokemamme yhteys voisi olla todistuksena kansallemme, Michael Dissanayeke kehotti kirjeessään, joka osoitettiin noin kymmenen maan helluntailiikkeelle ja järjestölle.

Suomessa vetoomuksen vastaanotti Fida, joka on helluntaiseurakuntien lähettien kautta pitkään tehnyt lähetys- ja kehitysyhteistyön Sri Lankassa.

– Hautajaistilaisuudet voivat olla myös voimakas todistus anteeksiantamuksesta, ja tuoda elävän toivon ihmisille täällä. Rukoilemme myös, että voisimme uudella tavalla saavuttaa muslimiväestöä Sri Lankassa, Dissanayeke kehotti.

Zion-seurakunta sijaitsee Sri Lankan itärannikolla Batticaloan kaupungissa.

Uskalletaanko kristityistä puhua?

Maailmanlaajuisesti on spekuloitu, oliko pääsiäisen iskuissa kyse kostosta aiemmin keväällä koettun Uuden-Seelannin moskeijaiskun johdosta.

Sri Lankan iskun kommentoinnista nousi myös kohu, kun eräiden kommentoijien epäiltiin välttelevän uhrien nimeämistä kristityiksi.

Ainakin yhdysvaltalaispoliitikot Barack Obama ja Hillary Clinton käyttivät iskujen uhreista nimitystä ”pääsiäisen viettäjät”.

– On ihan ok puhua kristityistä, poliitikkoja ohjeistettiin sarkastisesti Twitterissä.

Poliitikkojen sanavalintojen on pelätty olevan heijastumaa siitä, että kristityt väkivallan ja vainon uhrina alkaa olla tabu. Osa keskustelijoista kiinnitti huomionsa siihen, että Obama ja Clinton heti Uuden-Seelannin tapahtumien jälkeen puhuivat uhreista nimenomaan muslimeina. (Juttu jatkuu kuvan jälkeen.)

”Ketä ihmeessä ovat ´pääsiäisen viettäjät´”, kysyi Brittany Pettibone demokraattipoliitikoilta Twitterissä. (Kuvakaappaus)

Kuolema ylösnousemuksen päivänä

Pääosin buddhalainen Sri Lanka on vanha lähetysmaa, ja siellä on Keski-Aasian mittakaavalla paljon kristillisyyttä.

Reilut kuusi prosenttia saarivaltion asukkaista on katolisia. Protestantteja on pari prosenttia väestöstä, heistä huomattava osa anglikaajena, baptisteja ja metodisteja. Helluntailaisella Ceylon Pentecostal Mission -liikkeellä on Sri Lankassa noin 16 500 jäsentä ja 70 seurakuntaa.

Muslimeja srilankalaisista on kymmenisen prosenttia.

Pastori Michael Dissanayeken mukaan pääsiäinen avaa Sri Lankan kristittyjen marttyyriuteen monta tulokulmaa.

– Ensinnäkin he kuolivat uskonsa tähden. Toiseksi he kuolivat ylistäessään Jumalaa, Herran huoneessa.

– He saivat kärsiä ja kuolla ylösnousemuksen päivänä. He eivät ole kuolleet, koska he saivat kuolla Kristuksessa, joka on ylösnousemus ja elämä, Dissanayeke kirjoitti.