Suomalainen synnytysbussi saapuu perjantaina Kiovaan

 
synnytysbussi huoltoaseman pihalla

Ensimmäinen klinikkabussi, synnytysasema, lähti Suomesta liikkeelle tiistaina 18. heinäkuuta ja on saapumassa perille haastatteluhetkellä perjantaina 21. heinäkuuta.
Kuva: E-Compassin arkisto

Kolmen suomalaisjärjestön yhteistyönä Ukrainaan lähetettiin linja-auton pohjalle rakennettu synnytysasema. Pilottihankkeen jälkeen klinikkabusseja on tarkoitus lähettää lisää.

Ylöjärveltä lähtenyt synnytysbussi saapuu tänään perjantaina Kiovaan. Tiistaina 18. heinäkuuta Suomesta matkaan suunnannut bussi on kolmen yhdistyksen yhteinen hanke. E-Compass, Samaria rf ja Hämeen Mokia yhdistivät voimansa ja osaamisensa lähettääkseen klinikkabusseja sodan runtelemaan maahan.

Bussien hankinnasta vastaa E-Compass, sairaalavarustuksen hankinnasta Hämeen Mokia ja Samarialla taas on hallussa reitit ja kontaktit.

Kirkkorekry neliöb. 29.4.-12.5.

Äitiyspakkaukset mukaan

Nyt matkaan suuntasi ensimmäinen bussi, ”Liikkuva laupeuden sairaala”, kuten auton kyljessä ukrainaksi lukee. Linja-auton alustalle rakennettu klinikka on varustettu synnytyssairaalakalustolla, kuten synnytystuolilla, keskoskaapilla, kahdella vuoteella ja kehdolla. Bussi toimii sähkövirralla ja mukana kulkee oma aggregaatti, yhdistys kertoo tiedotteessaan. Joukko ylöjärveläisiä naisia innostui hankkeesta ja järjesti bussin mukaan ”äitiyspakkaukset” 70 ensimmäiselle vauvalle. Pakkauksissa on vaippoja, myssyjä, vaatteita ja pieniä pehmoleluja.

Asiasta uutisoi myös MTV.

Synnytysbussi oli pilotti

Ajatus synnytysbussista kehkeytyi Suomen päässä, kertoo E-Compassin toiminnanjohtaja Leevi Ahopelto.

– Sodassa kärsivät eniten aina naiset ja lapset, hän toteaa.

Suomalaisjärjestöjen yhteistyö suuntautuu nimenomaan siviiliväestön auttamiseen.

Synnytysbussi on ollut pilotti ja samalla vaikeinta lajia suunnitteilla olevista klinikkabusseista. Ukrainaan on tarkoitus lähettää esimerkiksi hammashuoltobussi.

– Seuraavat eivät välttämättä ole helppoja mutta helpompia rakentaa.

ukrainankielisin teippauksin varustettu linja-auto on pysäköity pihamaalle
Klinikkabusseja on tarkoitus lähettää lisääkin. Tarvetta olisi esimerkiksi hammashuoltoasemalle. Kuva: E-Compassin arkisto

Hintaa linja-autolle kertyy arviolta useita kymmeniä tuhansia euroja, Ahopelto sanoo. Tarkkaa summaa ei hänkään osaa sanoa. Se, että laitteet saatiin kierrätettyinä, laskee kustannuksia.

– Helposti tällaisen budjetti voisi olla yli 100 000, mutta meistä näyttää siltä, että näin suurta summaa ei tarvita. Ja laupiaan samarialaisen opetus on, että kaikki maksetaan kyllä kerran takaisin.

Seurakunta vie bussin eteenpäin

Bussin Ukrainassa vastaanottaa Kiovan messiaaninen seurakunta Kemo. Suomalaiset ovat alusta asti tehneet yhteistyötä seurakunnan kanssa. Seurakunta taas toimittaa bussin Frida-järjestölle. Se on israelilais-ukrainalainen järjestö, jonka vapaaehtoiset lääkärit tarjoavat osaamistaan ja toimittavat lääkkeitä sodan jalkoihin jääneille siviileille.

Yhteys Fridaan selvisi oikeastaan vasta kuukausi sitten.

– Meillä ei ollut suoranaisesti tietoa, kenelle bussi luovutetaan, mutta se ei meitä hidastanut, Ahopelto toteaa.

Järjestöllä on kuitenkin vaadittavat valmiudet ylläpitää klinikkabussia, hän kertoo.

Haastatteluhetkellä bussi on 80 kilometrin päässä Kiovasta, ja saattueessa kulkevat kuorma-autot seuraavat 500 kilometrin päässä perässä.

– Matka on mennyt kaikilla tavoin odotusten mukaan. Täältä lähti neljän auton kolonna. Siinä oli pieniä papereiden varmistuksia ja jouduttiin odottamaan ennen kuin ylitettiin raja tänä aamuna.

 
Päivä artikkelibanneri 11.3.- 2024